امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تاکید بر توسعه فعالیت‌های قرآنی مردم‌ محور در رسانه

مشاهده ۲۶۵
۱۴۰۱/۰۲/۲۶- ۱۰:۲۳

سرپرست معاونت امور استان‌ها در مراسم تکریم از خدمات صداوسیمای مرکز فارس و موسسه قرآنی بیت الاحزان در تولید برنامه‌های فاخر قرآنی، راز فراگیری و توسعه موسسه‌های قرآنی را مردمی‌بودن آنها دانست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به نقل از  معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، دکتر محمد مهدی رحمتی در نشست مشترک شورای مدیران معاونت و مدیران کل مراکز استان‌های کشور از خدمات صداوسیمای مرکز فارس در تولید برنامه‌های فاخر قرآنی و موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) به ‌عنوان مرکز فعال در ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور تقدیر کرد.

در این نشست ، دکتر رحمتی با قدردانی از فعالیت‌های موسسه قرآنی و فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) اظهار کرد: این موسسه یکی از مراکز قرآنی موفق در حوزه نشر تعالیم قرآن کریم به‌ویژه در مناطق محروم بوده و لازم است رسانه استانی بیش از آنچه تاکنون صورت گرفته به اینگونه فعالیت‌ها و مروجان کلام وحی بپردازد.

وی توسعه فرهنگ قرآنی و تربیت حافظان و قاریان را از جمله برنامه‌های مهم این موسسه برشمرد و افزود: به استناد آمار موجود موسسه بیت الاحزان توانسته دامنه فعالیت‌هایش را در سراسر کشور گسترش دهد و سخنی به گزافه نیست که آن را یک‌نهاد موفق در حوزه نشر قرآن کریم بدانیم و این امر جای بسی قدردانی دارد.

سرپرست معاونت امور استان‌های صداوسیما مهم‌ترین شاخصه موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) را مردمی‌بودن آن دانست و تصریح کرد: از صدا و سیمای مرکز فارس تشکر می‌کنیم که با تولید برنامه‌های مختلف قرآنی به‌ ویژه گردهمایی حافظان قرآن کریم بیت الاحزان در حافظیه گام مهمی در این زمینه برداشته است.

وی افزود: موسسه بیت‌الاحزان ظرفیت مهمی‌برای اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای با محوریت قرآن کریم است، موسسه‌ای که بدون حمایت دولتی شکل گرفته و کار خود را توسعه داده و حالا ثمرات آن دیده می‌شود.

دکتر رحمتی با بیان اینکه تیزرهای مربوط به موسسه بیت الاحزان باید به صورت حداکثری در شبکه‌های استانی پخش شود گفت: از ظرفیت فضای مجازی معاونت استان‌ها و مراکز هم باید برای انتشار فعالیت‌های موسسه استفاده شود.

موسسه‌ای بین‌المللی که از یک روستا شروع بکار کرد

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت‌های صداوسیما به ‌ویژه دکتر رحمتی و مهندس سهرابی مدیرکل و همچنین معاونان صدا و سیمای فارس با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این موسسه اظهار کرد: بیت الاحزان از سال ۷۵ از یک‌خانه خشتی در روستای ماهفرخان از توابع شهرستان استهبان آغاز شد و در بدو فعالیت تنها یک کلاس 30 نفره تشکیل می‌شد.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: صدها نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این مجموعه همکاری می‌کنند و خلوص نیت همه آنها سبب شد که بیت الاحزان در یک روستا متوقف نشود.

وی به برنامه‌های مختلف موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) اشاره و بیان کرد: راه‌اندازی حوزه علمیه قرآن محور یکی از ابتکارات این مؤسسه به شمار می‌رود که در این طرح طلاب حوزه علمیه در اوایل دوران تحصیل حافظ کل قرآن کریم می‌شوند.

شاهسونی طرح ملی رحله را یکی دیگر از طرح‌های اثرگذار مؤسسه بیت الاحزان دانست و گفت: این طرح که در سال جاری برای هشتمین دوره پیاپی برگزار می‌شود، 50 مرکز قرآنی در سراسر کشور پذیرای قرآن آموزان 14 تا 22 ساله پسر هستند که در طول 45 الی 50 روز تابستان، علاوه بر حفظ جزء سی و سوره مبارکه بقره، به اخلاق قرآنی و برنامه‌های متنوع فرهنگی، ورزشی و تفریحی سوق داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه علاقمندان از تمام نقاط کشور می‌توانند در این مرکز و مراکز شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله کل قرآن کریم ثبت‌نام کنند اظهار کرد: عمده مراکز شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت الاحزان در بخش برادران فعالیت می‌کنند ولی برای پاسخگویی به مطالبه خواهران گرامی، دو مرکز شبانه‌روزی نیز ویژه آنها راه‌اندازی کرده‌ایم.

مدیرمسئول مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های مؤسسه بیت الاحزان در راستای درآمدزایی اشاره کرد و گفت: تاکنون توانسته‌ایم 109 موقوفه قرآنی برای مؤسسه جذب کنیم و در راستای ایجاد خودکفایی فعالیت‌هایی نظیر کشاورزی را در برخی از این موقوفات آغاز کرده‌ایم. حضور سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در زائرسرای مشهد مقدس این مؤسسه علاوه بر کمک در بخش درآمدزایی، فعالیتی فرهنگی هم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مؤسسه در راستای گردشگری قرآنی نیز فعالیت‌های خوبی داشته و در سال‌های اخیر بیش از 50 نفر از جوانان عراقی با هدف حفظ قرآن به ایران وارد شدند و به مدت یک سال در ایران مستقر شدند.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، حضور قرآن آموزان غیر ایرانی در مراکز قرآنی بیت الاحزان را رو به رشد توصیف کرد و گفت: در سال‌های گذشته شاهد حضور قرآن آموزانی از آمریکا، هند، پاکستان، کویت، لبنان، چین و برخی کشورهای دیگر بوده‌ایم به‌طوری‌که تاکنون قریب 120 نفر از اتباع خارجی در این مؤسسه حافظ کل یا اجزاء قرآن کریم شده‌اند و بنا داریم با استفاده از ظرفیت حفاظ تربیت‌شده خارجی، به‌طور رسمی دو مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن در عراق و هند برپا کنیم.

عضو هیئت ‌مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور یکی از ثمرات فعالیت مؤسسه را تربیت حدود 2400 حافظ کل و بیش از ۷۰ هزار حافظ اجزاء قرآن کریم عنوان و خاطرنشان کرد: حافظان تربیت‌شده در این مؤسسه تاکنون افتخارات بسیاری در سطح مسابقات کشوری و بین‌المللی آفریده‌اند.

شاهسونی یکی از ابتکارات مؤسسه بیت الاحزان را پرورش و اعزام معلمان مهاجر قرآنی یا «سفیران قرآنی» عنوان کرد و افزود: با توجه به کمبود معلم قرآن در برخی نقاط و شهرستان‌های محروم، تعدادی از معلمان قرآن مؤسسه را تحت عنوان سفیر قرآنی به این مناطق اعزام کردیم که توانستند منشأ برکات قرآنی زیادی در سطح کشور شدند.

برنامه‌ قرآنی سیمای مرکز فارس در حافظیه

مدیرکل صداوسیمای مرکز استان فارس نیز در این نشست با قدردانی از دکتر رحمتی معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما به دلیل میزبانی و دعوت از موسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) اظهار کرد: این موسسه یک ویژگی خاص دارد و آن، آغاز فعالیت در لبیک به ‌فرمان رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن از یک‌خانه قدیمی در روستای ماهفرخان شهرستان استهبان است.

سید تقی سهرابی افزود: امروز پس از گذشت 26 سال از دل این روستا چند صد شعبه قرآنی توسط موسسه قرآنی بیت الاحزان در سراسر کشور و حتی چند کشور جهان راه‌اندازی شده و مشغول انجام فعالیت‌های قرآنی و ارائه خدمت به مردم هستند.

مدیرکل صداوسیمای فارس به اجرای کار فاخر و مشترک جز خوانی قرآن توسط صداوسیمای این استان و موسسه قرآنی بیت الاحزان با حضور 600 نفر از حافظان قرآن در مجموعه آرامگاه حافظیه اشاره و خاطرنشان کرد: این برنامه ماه مبارک رمضان امسال انجام و روی آنتن شبکه‌های مختلف رفت و با استقبال مدیران ارشد سازمان صداوسیما نیز همراه شد.

وی بیان کرد: توجه به پوشش و تولید برنامه‌های قرآنی همواره به عنوان یک اولویت در صدا و سیمای مرکز فارس دنبال شده و از این پس نیز ادامه می‌یابد.

سهرابی در این نشست از معاون امور استان‌ها و همکاران خود در مراکز استان‌های کشور درخواست کرد با موسسه قرآنی بیت الاحزان که به‌عنوان یک موسسه قرآنی درزمینهٔ حفظ و تفسیر قرآن کریم و به‌صورت مردمی در حال اقدام به فعالیت‌های قرآنی در استان‌های مختلف کشور کرده است همراهی لازم را داشته باشند.

امتیاز شما