امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو شورای راهبردی مسابقات قرآنی مشکات بیان کرد:
عضو شورای راهبردی مسابقات قرآنی مشکات بیان کرد:

همراهی حاکمیت و مردم؛ رمز موفقیت فعالیت‌های قرآنی

مشاهده ۴۵۱
۱۴۰۱/۰۳/۳۰- ۱۰:۴۳
تعداد بازدید:451

عضو شورای راهبردی مسابقات قرآنی مشکات گفت: اگر بخواهیم کار قرآنی در کشور موفق باشد، باید ترکیب حاکمیت و مردم در کنار هم باشد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه افق رادیو قرآن، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام جمعه کوهسار کرج و مدیرع امل مؤسسه قرآنی مشکات، حسین نام‌آور، رئیس کمیته اجرایی و خیّر این مسابقات و مهدی قره‌شیخلو، از پیشکسوتان قرآنی و عضو شورای راهبردی مسابقات قرآنی مشکات و اجرای کارشناسی جواد نصیری با موضوع جزئیات برگزاری دوره جدید مسابقات ملی و بین‌المللی قرآنی مشکات به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

مهدی قره‌شیخلو، عضو شورای راهبردی مسابقات قرآنی مشکات در این برنامه با اشاره به اینکه برگزاری چنین مسابقاتی در قالب مردمی توسط یک مؤسسه کار بسیار پسندیده‌ای است که باید آن را به فال نیک گرفت، گفت: زمانی در دهه ۶۰ بسیاری از مسابقات را مساجد برگزار می‌کردند و آن زمان به این میزان مسابقات به صورت دستگاهی برگزار نمی‌شد اما آهسته آهسته مسابقات مردمی‌ کمرنگ شد و جای خودش را به مسابقات دستگاهی و دولتی داد. چند سالی است که برخی از مؤسسات مانند مشکات اقدام به برگزاری مسابقات مردمی‌کرده‌اند که نویدبخش یک فضای جدید در عرصه برگزاری مسابقات مردمی و قرآنی است.

وی افزود: نکته مهم این است که مؤسسات مردمی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنند و تماما مردمی‌ بوده و نیازمند بیش از پیش کمک‌های خیرین و مردم و همچنین حمایت دستگاه‌های حاکمیتی هستند. یکی از نکات مثبت این مؤسسه، حمایت خیرین از این مسابقات است که امیدوارم این فضا الگویی برای سایر مؤسسات و خیرین بشود. نکته دیگر، حضور یک روحانی در قالب مدیر مؤسسه و کار‌های اجرایی این مسابقات است. این حرکت نویدبخش آن است که عزیزان ما در قشر روحانیت نسبت به مسائل قرآنی نقش‌آفرینی کنند؛ لذا امیدواریم این کار روز به روز توسعه پیدا کند و تأثیرات خودش را داشته باشد.

قره‌شیخلو در خصوص مدل‌های اجرایی برگزاری این مسابقات هم گفت: شیوه برگزاری این مسابقات در هر بخش به شکل خاص خودش برگزار می‌شود، اما مبنای اصلی برگزاری ما در مرحله مقدماتی به شکل غیر حضوری است. ان‌شاءالله مرحله نهایی این مسابقات به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود. البته امیدواریم امکانات این مؤسسه به جایی برسد که طی سال‌های آینده به صورت حضوری برگزار شود.

عضو شورای راهبردی مسابقات قرآنی مشکات در خصوص شیوه‌های ترغیب و جذب خیرین به فعالیت‌های قرآنی، گفت: رمز موفقیت این مؤسسه در چند نکته است. نکته اول انگیزه بسیار بالای حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی است که در طول برگزاری وقت بسیاری می‌گذارند و کاملا پای کار هستند. نکته دوم ارتباط خوب این مؤسسه با خیرین است که خیلی از مؤسسات در ایجاد این ارتباط ناتوان هستند. نکته بعدی استفاده از نخبگان قرآنی در برنامه‌ریزی‌ها است و این نکته، قوت کار است. نکته بعدی رعایت قوانین و توجه به قانون در برگزاری مسابقات است؛ لذا اگر مؤسسات دیگر هم به این نکات توجه کنند و انگیزه خوبی داشته باشند و همچنین تلاش کنند ارتباط خوبی با خیرین پیدا کنند و به نظرات کارشناسی توجه داشته باشند، می‌توانند در رسیدن به اهدافشان کمک کننده باشد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم کار قرآنی در کشور موفق باشد، باید ترکیب حاکمیت و مردم در کنار هم باشد. امیدواریم روزی در این کشور شاهد باشیم همانند عزاداری که مردم در محرم برای امام حسین(ع) انجام می‌دهند و هزینه می‌کنند، همان مقدار هم برای قرآن در ماه مبارک رمضان فعالیت و هزینه کنند. مردم ما قطعا این ظرفیت را دارند، اما باید بسترش را فراهم کرد و مؤسسات هم خودشان را تقویت کنند. نکته مهم دیگر این است که بحث آموزش و مسابقه در این مؤسسه توأمان درحال پیش‌روی است و کلاس‌های مؤسسه در حال برگزاری است. همین مسئله در غنا بخشیدن به این مسابقات موثر بوده است. هیچ اشکالی هم ندارد هر مؤسسه‌ای به صورت محله‌ای یک مسابقه قرآنی برگزار کند و قطعا اثرش را خواهد داشت.

رمز موفقیت مسابقات قرآنی مشکات/ فعالیت حاکمیت و مردم در کنار هم

این پیشکسوت قرآنی کشور در خصوص اهمیت توجه به کار‌های زیرساختی در مسابقات قرآنی و ارتقای آن‌ها گفت: امروز مجوز‌های راه‌اندازی مؤسسات و برگزاری مسابقات بعد از یک دوره طولانی به دوره تسهیل خود رسیده است. در کنار این مجوز‌ها برخی از کار‌های زیرساختی و حاکمیتی مانند ساماندهی دا‌وران بود که امروز این مسئله نیز جا افتاده است و همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از داورانی استفاده می‌کنند که مدرک درجه یک داوری دارند. زمانی که ستاد عالی به مسابقات مجوز می‌دهد، سطح مسابقه را هم اعلام می‌کند. این باعث می‌شود مؤسسه در بخش داور خیالش راحت باشد، همچنین نظارت هم باعث ارتقای این مسابقات خواهد شد.

در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام جمعه کوهسار کرج و مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات، در این برنامه ضمن اشاره به جزئیات برگزاری و زمانبندی این مسابقات قرآنی گفت: مسابقات سراسری قرآن کریم مشکات، به‌منظور ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور و فراهم آوردن زمینه‌ای جهت اُنس بیش از پیش با مصحف شریف و انسان‌ساز قرآن کریم و مفاهیم تعالی‌بخش و همچنین نشر و بسط فضای معنوی و عطرآگین قرآن در محیط جامعه برگزار می‌شود.

وی افزود: ثبت‌نام در چهارمین دوره مسابقات سراسری و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات از روز ۲۱ خرداد آغاز شده و تا ۱۹ تیرماه ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند در این دوره در چهار رشته حفظ کل، ترتیل و قرائت تقلیدی قران کریم و اذان شرکت کنند که مسابقات این دوره برای دو گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار خواهد شد. مرحله مقدماتی و افتتاحیه این دوره از مسابقات قرآن کریم مشکات هم از ۲۷ تیرماه الی ۱۴ مردادماه در شهر کوهسار البرز با رمز یاعلی در روز عید غدیر آغاز خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی مشکات با نظارت و از سوی ستاد عالی مسابقات انجام می‌شود، گفت: آثار ارسالی در این دوره توسط ۲۲ داور خانم و آقا ارزیابی می‌شوند. همچنین مرحله نیمه نهایی نیز از ۲۰ مردادماه تا ۷ شهریور با حضور ۳۲ داور ارزیابی خواهد شد. مرحله فینال این مسابقات نیز از ۱۲ الی ۱۸ شهریور به صورت سراسری آغاز خواهد شد. آثار این مرحله نیز از سوی ۲۳ نفر از داوران ممتاز و بین‌المللی کشور داوری می‌شود. طی روز‌های ۱۶ تا ۱۸ مهرماه نیز بخش بین‌الملل برگزار می‌شود که داوری این بخش نیز توسط ۲۳ داور انجام و اختتامیه این دوره از مسابقات نیز ۲۲ مهرماه همزمان با سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) در تهران برپا می‌شود.

وی در خصوص مسیر فعالیت‌های قرآنی مشکات تا رسیدن به برگزاری مسابقات بین‌المللی، گفت: حدود ۵ سال است که جلسه قرآنی را در دفتر امام جمعه کوهسار با حضور استاد سبزعلی و جمع کثیری از علاقه‌مندان به قرآن شروع کرده‌ایم که این جلسه قرآن، آغازی بود برای شروع یک حرکت بزرگ قرآنی در کشور و بعد از آن در جهان. مسابقاتی که به جهت تشویق در این جلسه برگزار کردیم، با استقبال بسیار خوبی همراه بود و آهسته آهسته این مسابقات را گسترش دادیم تا اینکه به این مرحله رسیدیم.

رمز موفقیت مسابقات قرآنی مشکات/ فعالیت حاکمیت و مردم در کنار هم

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات در خصوص تعامل ستاد عالی مسابقات با برگزارکنندگان این مسابقات قرآنی، گفت: همکاری و حمایت معنوی عزیزان در ستاد عالی مسابقات برای ما بسیار ارزشمند بود و تأییدیه این عزیزان باعث شد اعتماد به مسابقات گسترش پیدا کند. در ایام مسابقات هم ناظر می‌فرستند تا مسابقات با حضور ناظر برگزار شود.

حسین نام‌آور، خیّر قرآنی این مسابقات در بخش دیگری از این برنامه، گفت: امروز تلاش می‌کنیم که فرهنگ قرآنی را در کشور نهادینه کنیم و با این مسابقات، این فرهنگ در سراسر کشور و حتی جهان توسعه پیدا می‌کند. حضور مشتاقانه مردم و علاقه‌مندان به قرآن نشان از این دارد که مؤسسه فعالیت خود را به خوبی پیش برده است.

وی در خصوص انگیزه فعالیت در این حرکت، گفت: در گذشته با محله کردان آشنا بودم و کمک‌هایی را به امام‌زاده این منطقه انجام می‌دادم. در این بین با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، امام جمعه محترم کوهسار آشنا شدم و ایشان پیشنهاد فعالیت در این حوزه را به بنده مبنی بر برگزاری کلاس قرآن دادند و من هم پذیرفتم. بعد از آن با استاد سبزعلی آشنا شدم و ایشان را هم در این کلاس‌ها حضور پیدا می‌کردند و حضور ایشان از تهران در این کلاس‌ها موجب تعجب من بود. کمک‌های استاد سبزعلی و حضور پررنگ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در این مسیر موجب گسترش این کلاس‌ها و مسابقات شد و باعث شد اولین دوره کشوری این مسابقات برگزار شود‌.

نام‌آور تصریح کرد: حضور اساتید بنام کشور در این مسابقات تبلیغ بسیار خوبی برای حضور مشتاقان و علاقه‌مندان بود. در کنار این مسابقات برگزاری محافل شبی با قرآن و اهدای هدایا و برنامه‌ریزی برای حضور مشتاقان در این کلاس‌ها موجب رونق آن‌ها شد. با وجود کرونا این مسیر متوقف نشد و تلاش کردیم در مناطق مختلف کرج کلاس‌های مختلف قرآنی را برگزار کنیم. در بخش مساجد نیز در تهران فعالیت ویژه‌ای را در ماه مبارک رمضان انجام دادیم و این مسیر را ادامه دادیم تا به چهارمین دوره این مسابقات رسیدیم.

امتیاز شما