امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
محمدجعفر محمدزاده مدیر شبکه رادیویی ایران بیان کرد؛
محمدجعفر محمدزاده مدیر شبکه رادیویی ایران بیان کرد؛

تمجید و تنفیذ قرآن به معنای چاپ نفیس و خط زیبا و صوت زیبا نیست

مشاهده ۴۱۰
۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۱۴:۱۹
تعداد بازدید:410

قرآن کتاب زندگی است و قرار است موجب رشد ما بشود اگر ارتباط با قرآن و تلاوت آن را سخت بگیریم سبب دوری ما خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمدجعفر محمدزاده مدیر شبکه رادیویی ایران در گفتگو با گزارشگر اختصاصی رادیو قرآن با اشاره به گسترش و ترویج فرهنگ ساده خوانی قرآن تاکید کرد: « ما باید تلاش کنیم به این کتاب زندگی نزدیک شده و نیاز زندگیمان را از آن مرتفع سازیم . خداوند در قرآن می فرمایند:« هیچ چیزی نیست که در قرآن فروگذار شده باشد، این به آن معناست که خداوند در قرآن کریم در خصوص موضوعات مختلف یا به طور مستقیم با انسان سخن گفته یا کلید فهم آن را در اختیار انسان قرار داده است» . محمد زاده در ادامه افزود: «آنچه در تکریم قرآن اهمیت دارد چاپ نفیس و خط زیبای کتابت قرآن نمی‌باشد بلکه در حقیقت فهم قرآن حائز اهمیت است و باید قرآن را به سادگی و زلالی خواند و معنی آن را دریافت کرد و در زندگی به کار بست ما نیازمند زیست قرآنی هستیم و بسیاری از مشکلات ما به سبب دوری از قرآن است .»

محمد زاده در ادامه در پاسخ به این سوال که خوانش قرآن به طور ساده ثوابش بیشتر است یا قرائت قرآن با صوت و لحن؟ بیان کرد: «هر چیزی که با معارف قرآن ما را آشناتر کند بهتر است و حتما ساده خواندن قرآن دامنه فهم قرآن را وسیع تر کرده و سبب همنشینی طیف بیشتری از افراد جامعه با این کتاب آسمانی خواهد شد.» و افزود:« البته تلاوت با صوت و لحن زیبا یک هنر متعالیست اما ممکن است همه اقشار جامعه نتوانند ارتباط موثری با آن برقرار کنند.»

چه خاطره ای از دوران کودکی و زیست قرآنی خود دارید؟
در سالهای ابتدایی بعد از انقلاب اسلامی دانش آموز کلاس پنجم بودم روزی یکی از معلمانم به من گفت: شما که صوت خوبی داری چرا تلاوت نمیکنی؟ و همان جمله جرقه ای برای من شد و از آن پس شروع به شرکت در جلسات و مسابقات قرآنی نمودم و پس از اتمام تحصیلات متوسطه معلم قرآن شدم و هم اکنون نیز افتخار من معلمیست. هم اکنون نیز در کلاس های دانشگاه و جلساتی که شرکت می‌کنم سعی من بر آن است در همه جلسات به جای آنکه در ابتدای جلسه فقط به تلاوت قرآن پرداخته شود یک آیه تلاوت شود و سپس در خصوص آن صحبت کنیم .

به نظر شما برای انجام کار قرآنی در رسانه چه کاری در اولویت است؟
همین کاری که دوستان انجام می دهند حتما مطالعه شده و بررسی شده است، ولی به عنوان مثال ما با بررسی‌هایی که انجام دادیم حدود ۳۰۰ آیه از قرآن در خصوص رسانه استخراج کرده ایم و با توجه به این موضوع که در حال حاضر اشرف موضوعات رسانه می‌باشد و با توجه به نیاز سنجی‌های انجام شده، ما در چگونگی پیشبرد رسانه از آیات قرآن استفاده کرده ایم و این نیاز جدی جامعه ماست .

امتیاز شما