امروز چهارشنبه  ۸ فروردين ۱۴۰۳
حضور عوامل «شهر فرنگ» رادیو صبا در امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲)
حضور عوامل «شهر فرنگ» رادیو صبا در امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲)

طنازی و لبخند با اهالی شهر فرنگ

مشاهده ۶۳۲
۱۴۰۱/۰۵/۰۱- ۱۸:۳۶
تعداد بازدید:632

عوامل برنامه «شهر فرنگ» شبکه رادیویی صبا، شنبه، اول مرداد، در واحد امور ارتباط با مخاطبان رسانه ملی (۱۶۲) پاسخگوی سوالات مخاطبان بودند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، عوامل برنامه «شهر فرنگ» روی خط ۱۶۲ به صورت زنده با مخاطبان گفت‌وگو کردند و پس از آن در نشست خبری ضمن پاسخ به سؤالات اصحاب رسانه، به تشریح برنامه‌های خود پرداختند.

شهر فرنگ یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رادیو صباست که با پخش ترانه‌های نشاط آفرین به همراه بخش‌های نمایشی کوتاه با بیان طنز به نقد مسائل سیاسی، اقتصادی، ورزشی و اجتماعی می‌پردازد. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ صبح به مدت ۶۰ دقیقه راهی آنتن صبا می‌شود.
احسان زارع تهیه کننده، ساجد قدوسیان کارگردان، فریبا باقری مجری به همراه کرامت رود ساز، نسرین نخبه زارع، سارا عرب پوریان و آرش راسخ بازیگران برنامه «شهر فرنگ» مهمان اداره کل روابط عمومی سازمان بودند.
احسان زارع تهیه کننده «شهر فرنگ» با اشاره به ویژگی‌های این برنامه گفت: «شهر فرنگ» به صورت تولیدی نزدیک به دوسال است که پخش می‌شود و تلاش کردیم برنامه‌ای را روی آنتن بفرستیم که تمام اقشار جامعه شنونده آن باشند و ساعات شاد و مفرحی را پشت سر بگذارند.
وی که چندی پیش در جشنواره مستند پژواک برای مستند «به همین سادگی» از رادیو ایران حائز رتبه شده، افزود: «شهر فرنگ» پیچیدگی‌هایی دارد که سبب جذابیت آن شده‌ است. این برنامه داستان شهری است که انواع مشاغل در آن تعریف شده و بازیگران رادیو با هر کدام از شخصیت‌های داستانی این شهر زندگی می‌کنند.

امکان آموزش برای علاقه‌مندان به بازیگری
ساجد قدوسیان کارگردان «شهر فرنگ» نیز به حضور بازیگران پیشسکوت رادیویی در این برنامه اشاره کرد و گفت: این برنامه ماحصل حضور بازیگران رادیویی است که در نقش‌های رادیویی ماندگار شده اند و اکنون در فضای طنز می‌توانند شخصیت‌های ماندگاری را خلق کنند.
وی با اشاره به اهمیت حضور بازیگران حرفه‌ای رادیو در این برنامه گفت: بهترین بازیگران رادیو را باید از مرکز هنرهای نمایشی رادیو سراغ گرفت و من نیز گروه برنامه ساز را از بازیگران توانمند نمایش رادیویی انتخاب کردم.
کارگردان «شهر فرنگ» ادامه داد: البته در این انتخاب بازیگران جوان را در کنار پیشکسوتان قرار دادم تا نگاه همدلانه‌ای در برنامه شکل بگیرد.
قدوسیان با اشاره به دشواری تولید محتوا برای مخاطبی که با شبکه‌های اجتماعی در ارتباط است و انتخاب‌های متعددی پیش رویش است تصریح کرد: ما دو راه برای تولید محتوا در این برنامه داریم. اول رصد اخبار و اطلاعات روز که در اتاق فکر برنامه مطرح می‌شود و سوژه‌ها از آن بیرون می‌اید.
وی افزود: دومین مسیر استخراج مطالبات مخاطبان از طریق سامانه هد‌هد، پیامک‌ها و ... است که محور اصلی متن برنامه‌های ما را تشکیل می‌دهد. این محتوا در قالب بخش‌های نمایشی کوتاه، با بیان طنز به نقد مسائل سیاسی، اقتصادی، ورزشی، اجتماعی می‌پردازد .
کارگردان «شهر فرنگ» حضور نویسندگان این برنامه را یکی از ستون‌های برنامه دانست و گفت: محتوای برنامه خروجی نگاه و اندیشه گروهی از نویسندگان حرفه‌ای طنز است که این برنامه را برای شنوندگان شنیدنی کرده‌ است.
قدوسیان با اعلام خبر ثبت نام متقاضیان بازیگری طنز در رادیو گفت: شبکه رادیویی صبا برای برنامه «شهر فرنگ» اقدام به جذب بازیگر خواهد کرد. ابتدا از علاقه‌مندان امتحان گرفته‌ می‌شود و در صورت پذیرش، آن‌ها در دوره‌های آموزش بازیگری که از سوی آموزش معاونت صدا برپا می‌شود، شرکت خواهند کرد.
وی تاریخ این آزمون را اواسط شهریور اعلام کرد و گفت: پذیرفته شدگان این آزمون و شرکت‌کنندگان دوره‌های آموزشی راهی برنامه شهر فرنگ خواهند شد.

همراهی با دردهای مردم
کرامت رودساز، یکی از بازیگران «شهر فرنگ» که بسیاری از مخاطبان او را با بازی در سریال‌های تلویزیونی «مدار صفر درجه»، «معمای شاه» و«وارش» می‌شناسند حضورش را در رادیو صبا نتیجه چند دهه بازیگری در عرصله نمایش و دوبله دانست و گفت: همه عمرم مقابل میکروفون یا روی صحنه بودم و با 50 سال سابقه کار نمایش می‌گویم که کار طنز بسیار سخت است و هرکس نمی‌تواند در حضور این مخاطبان بازیگر طنز بماند.
این بازیگر سینما و تلویزیون، با اشاره به انتخاب برنامه «شهر فرنگ» گفت: وقتی ساجد قدوسیان پیشنهاد بازی در این برنامه را داد بسیار خوشحال شدم و استقبال کردم چون هم برنامه فضای ظنز و مفرحی داشت و هم امکان فضاسازی فراهم بود تا برنامه ای شاد روی آنتن برود.
رودساز از علاقه‌اش به بازیگری و دوبله گفت و افزود: اینجا از دستمزدهای آنچنانی خبری نیست و گاهی دستمزد بازیگر رادیو از حداقل دستمزد هم کمتر است اما ما فقط به دلیل علاقه‌مان در این حرفه حضور داریم. برای من گفتن دردهای مردم، خنداندن آن‌ها و ارتباط با شنوندگان از هر اتفاق دیگری باارزش‌تر است.
وی ادامه داد: کار فرهنگی و هنری در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و من نیز جز این کار حرفه دیگری را نیاموخته‌ام. این وصف حال همه رادیویی‌هایی است که سال‌ها دل به دل شنوندگانشان داده‌اند و به دلیل علاقه‌شان به هنر این مسیر را ادامه می‌دهند.
بازیگر رادیو و تلویزیون ادای لهجه را کاری ظریف و دشوار دانست و با درخواست از شنوندگان رادیو گفت: برای اینکه در نقش فرو برویم باید بر لهجه‌های مختلف تسلط داشته باشیم اما مخاطب نباید انتظار داشته باشد که بازیگران رادیو همه لهجه‌ها را کاملا مانند صاحبان لهجه ادا کنند.
وی افزود: من هیچوقت نتوانستم لهجه اصفهانی، کرمانی، مازنی و... را عین خودشان بگویم اما هدف ما زنده نگه داشتن زبان و لهجه و آوردن خنده بر لب شنوندگان است که امیدوارم شنوندگان ما را ببخشند اگر لهجه‌ای را کاملا منطبق با گویش آن منطقه ادا نمی‌کنیم.

پروراندن شخصیت طنز
آرش راسخ بازیگر رادیو که شنوندگان او را با برنامه‌های «شهر فرنگ» و «صبح جمعه با شما» می‌شناسند درباره نقش طنز گفت: بازی در نقش طنز فراز و نشیب‌های زیادی دارد و بازیگر باید بتواند مخاطب را بدور از لودگی بخنداند.
وی یکی از دلایل موفقیت «شهر فرنگ» را گروه بازیگران و کارگردانی این برنامه دانست و گفت: برای من این برنامه با دیگر کارهایی که بازی می‌کنم متفاوت است و دلیلش هم این است که با کارگردانی طرفیم که دست بازیگر را باز گذاشته‌ است و من می‌دانم که دستم برای خلق شخصیت‌های مختلف باز است.
راسخ تصریح کرد: نقش طنز باید در طول کار چکش بخورد و شکل بگیرد. به طور مثال هم شخصیت کامی در «صبح جمعه با شما» و هم شخصیت فرصت در «شهر فرنگ» ماحصل تعامل بازیگر با کارگردان است.
به گفته این بازیگر رادیویی کارگردانی که از بازیگر می‌خواهد شخصیت‌ پردازی کند و آن آدم را با مابه ازای بیرونی خلق کند نتیجه کارش هم شخصیتی می‌شود که مخاطب آن‌قدر آن را می‌پذیرد و با او همراه می‌شود که اگر روزی با او روبرو شود واکنش طبیعی نشان می‌دهد چرا که او را کاملا واقعی و یکی از مردم اطرافش دیده است.

همراهی با مخاطبان رادیو
نسرین نخبه زارع بازیگر برنامه «شهرفرنگ» را بسیاری با صدای جدی و گرمش در رادیو نمایش می‌شناسند. اما حضور وی در این برنامه برای خودش نیز حال و هوای خاصی دارد. وی با اشاره به حضورش در «شهرفرنگ» گفت: مخاطبان رادیو نمایش افراد ثابت و مشخصی هستند و با صدای بازیگران آشنا هستند. امروز یکی از مخاطبان من را شناخت و از اینکه در رادیو صبا در نقش طنز بازی می‌کنم تعجب کرد.
وی افزود: این حس نزدیک و گرم را در هیچ جا نمی‌توانم پیدا کنم. شنوندگانی که با صدای ما و نقش‌هایی که ترسیم می‌کنیم زندگی می‌کنند من را به حضور در رادیو امیدوار می‌کنند.
زارع با ابراز خوشحالی از حضور در برنامه «شهرفرنگ» تصریح کرد: این برنامه با مطرح کردن دغدغه‌های مردم به زبان طنز آن‌ها را شاد می‌کند و من هم خوشحالم که در این شادی سهیم هستم.

اهمیت سواد رسانه‌ای مجری
فریبا باقری مجری برنامه «شهر فرنگ» نیز با اشاره به اهمیت سواد مجری و احاطه‌ و تسلطش به موضوعات روز گفت: من مسیر طولانی‌ای را طی کردم تا به جایگاه امروز رسیدم و بر این باورم که برای بودن در این جایگاه باید سال‌ها آموخت و دوره گذراند و آموزش دید تا سواد رسانه‌ای را بالا برد.
وی که فعالیتش را از سال ۱۳۸۹ در رادیو جوان آغاز کرد و دوره‌های گویندگی را زیر نظر اساتید بنام رادیو گذرانده است. هم اکنون اجرای «شهر فرنگ » و «صباهنگ» دو برنامه پر مخاطب رادیو صبا را برعهده دارد. وی بر این باور است که مجری باید جامعه را بشناسد و در کنار مردم حضور داشته‌باشد که وقتی از دغدغه‌های آن‌ها می‌گوید واقعی باشد.
باقری که دانش آموخته رشته مطالعات فرهنگ و رسانه است گفت: برای مجری شدن باید شناخت کافی از موسیقی، جامعه شناسی، ادبیات و فضای فنی رادیو داشت تا با تهیه کننده و کارگردان و صدابردار و نویسنده همراه بود.
وی افزود: من در کنار همکاران برنامه ساز به دنبال این هستم که در تمام لحظاتی که مردم از طریق آنتن رادیو صبا ما را می‌شنوند، با دلی شاد و پر امید همراه ما باشند تا با انگیزه بیشتری به فعالیت‌های روزمره شان بپردازند و خدا را شکر بازخوردهایی امیدوارکننده ای هم از شنوندگان از طریق پیامک‌ها و تماس با برنامه و سامانه ۱۶۲دریافت کرده ایم.
مجری رادیو صبا درباره ارتباطش با مخاطبان این شبکه گفت: بسیاری از مخاطبان فضای تنهایی‌شان را با رادیو پر می‌کنند و انتظار دارند حالشان از شنیدن برنامه‌های رادیو خوب شود . رابطه من با مخاطبان خیلی خوب است، چه در قالب پیامک و تماس با شبکه یا ارسال پیام به صفحات مجازی برنامه‌ها. من برای همه پیام‌های شنوندگان ارزش قائل هستم و این برای من شیرین است.

احترام به ایده‌‌های بازیگران
مخاطبان ، سارا عرب پوریان را بیشتر با کتاب‌های صوتی و بازی در نمایش‌های رادیویی می‌شناسند. حضور او در «شهرفرنگ» فرصتی است که با مخاطبان تعامل داشته باشد. وی با اشاره به این برنامه گفت: مهمترین ویژگی «شهر فرنگ» احترام تهیه کننده و کارگردان به ایده‌های شخصی بازیگران است. خلق شخصیت رادیویی در گرو همذات پنداری بازیگر با آن شخصیت است و اینجا دست ما برای پروراندن شخصیت‌ها باز است.
عرب پوریان، صمیمیتی که در این برنامه است را بخشی از جذابیت آن دانست و گفت: در جمع بازیگران این برنامه همدلی و صمیمیت موج می‌زند و من بسیار از بقیه آموختم و این فضا به همراهی شنوندگان با شخصیت‌های این برنامه کمک زیادی کرده‌ است.


تصاویر

امتیاز شما