امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
از خبرگزاری تصویری ایران پرس؛
از خبرگزاری تصویری ایران پرس؛

مصونیت‌ قضایی؛ پوششی برای جنایت نیروهای خارجی در افغانستان

مشاهده ۲۲۴
۱۴۰۱/۰۵/۰۲- ۱۸:۱۳
تعداد بازدید:224

استاد دانشگاه و حقوقدان افغان گفت: مصونیت قضایی نیروهای نظامی خارجی در افغانستان طی 20 سال فرصت را برای ارتکاب جنایت‌های ضد بشری فراهم کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «عبدالبصیر نبی‌زاده» درباره افشای جنایت نیروهای انگلیسی در جنوب افغانستان و کشتن 54 غیرنظامی افغان تصریح کرد: متاسفانه دولت افغانستان و نهادهای حامی حقوق‌ بشر طی 20 سال حضور نیروهای خارجی در افغانستان به مساله مصونیت قضایی این نیروها ورود نکردند.
منابع خبری اخیرا گزارش دادند: نیروهای ویژه بریتانیا در جریان ماموریتی شش ماهه در جنوب افغانستان، مردان و حتی نوجوانان افغان را با روشی مشابه کشتند.
استاد دانشگاه و حقوقدان افغان در کابل اظهار کرد: نیروهای خارجی درسایه مصونیت قضایی و پاسخگو نبودن به دولت افغانستان و نهادهای حقوق بشری، جنایت‌های مختلفی در این کشور مرتکب شدند.
«عبدالبصیر نبی‌زاده» گفت،:مصونیت و نبود نظارت بر عملکرد نیروهای خارجی در افغانستان باعث شد، جنایت‌های آنان گسترش یابد و درپی خروج نیروهای خارجی از افغانستان ابعاد پنهان آن درحال آشکار شدن است.
وی افزود: جنایت‌های ضد بشری نیروهای خارجی در افغانستان باید در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دیده‌بان حقوق بشر پیگیری شود که یکی از وظایف مهم آنان نظارت بر رعایت حقوق بشردوستانه در زمان جنگ است.
استاد دانشگاه و حقوقدان افغان تاکید کرد: اگر نقض حقوق بشر در زمان جنگ برای این دو نهاد بین‌المللی آشکار شود باید این موضوع را پیگیری و دادخواهی کنند و افشای جنایت نیروهای انگلیسی در افغانستان آزمونی برای حقانیت و رسالت نهادهای حامی حقوق بشر است.
مصاحبه اختصاصی خبرگزاری ایران پرس با عبدالبصیر نبی‌زاده را در آدرس farsi.iranpress.com ببینید.

امتیاز شما