امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

معرفی برگزیدگان جشنواره «امید و یاری‌گری» در دانشگاه صدا و سیما

مشاهده ۶۵۹
۱۴۰۱/۰۵/۰۴- ۱۲:۰۳

مراسم اختتامیه دومین جشنواره «امید و یاری‌گری» دانشگاه صدا و سیما با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، استادان ، دانشجویان و برگزیدگان برگزار شد. این جشنواره به اهتمام دانشگاه صداوسیما و برای دومین سال متوالی در راستای بزرگداشت جهادگران سلامت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی؛ نخستین دوره این جشنواره با موضوع شکست کرونا میزبان دانشجویان هنرمند در مقاطع هنری کاردانی و کارشناسی بود و در دوره دوم این جشنواره، میزبان تمام دانشجویان از تمام رشته‌ها و مقاطع مختلف در سراسر کشور با موضوعات شکست کرونا و تجلیل از جهادگران و مدافعان سلامت بود. این جشنواره در هفت بخش و در قالب های انیمیشن، موشن گرافیکس، پوستر، تصویرسازی، فیلم، مستند و نمایش رادیویی میزبان تولیدات دانشجویان هنرمند سراسر کشور بود.

در ابتدای این مراسم، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما طی سخنانی بیان داشت: تجربه درخشان مدیریت کرونا و جهاد و فداکاری کادر درمان و دانشمندان ما در این دوران، افسانه‌های استعماری در مورد ناتوانی و عقب ماندگی شرقی‌ها ‌ و مسلمانان را باطل کرد. در گفتمان استعماری غربی‌ها همواره تلاش می‌کردند با نسبت دادن آلودگی و بیماری و عدم بهداشت  به شرقی‌ها خود را همیشه در جایگاه برتر از نظر بهداشت و سلامت و علم پزشکی جلوه داده و شرقی‌ها و مسلمانان و هر دیگری را زیر سؤال ببرند، اما در دوران کرونا همین افسانه‌ها بود که زیر سوال رفت و توانمندی و قابلیت و دانش ایرانی برای همه جهان آشکار شد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از افسانه‌ها هم این بود شرقی‌ها و خصوصا ایرانی از عهده ساماندهی کار جمعی بر نمی‌آیند.  خلاف بودن این کلیشه نه فقط در حوزه بهداشت و درمان بلکه در حوزه‌های اجتماعی مانند یاری‌رسانی به نیازمندان در دوره کرونا نیز کاملا آشکار شد.

رئیس دانشگاه صدا و سیما با اشاره به برگزاری جشنواره «امید و یاری‌گری» گفت: هدف این جشنواره این است که جهاد و فداکاری‌ و کارهای بزرگی که به دست کادر درمان و دانشمندان ما انجام شد، در قالب‌های مختلف هنری روایت شود. در این دوره قالب‌های هنری بیشتری به بخش‌های مختلف جشنواره اضافه شد و مشارکت خیلی خوبی را از 40 دانشگاه و مرکز آموزش عالی داشتیم. هم‌چنین تعداد آثار نیز رشد قابل توجهی داشت.

وی اضافه کرد: هم‌چنین ویروس کرونا ناتوانی آنان را در ساماندهی یک همکاری جمعی به رخ کشید. این موضوع نه فقط در حوزه بهداشت و درمان بلکه در حوزه‌های یاری‌رسانی به نیازمندان نیز دیده شد.

رئیس دانشگاه صدا و سیما با اشاره به برگزاری جشنواره «امید و یاری‌گری» گفت: هدف این جشنواره این است که جهادها، فداکاری‌ها و کارهای بزرگی که به دست کادر درمان انجام شد، در قالب‌های مختلف هنری روایت شود. در این دوره قالب‌های هنری بیشتری به بخش‌های مختلف جشنواره اضافه شد و مشارکت خیلی خوبی از 40 دانشگاه و مرکز آموزش عالی داشتیم. هم‌چنین تعداد آثار نیز رشد قابل توجهی داشت.

جلیل عرب خردمند استاد دانشگاه و متخصص مغز و اعصاب دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: این رویداد که به منظور نمایش زحمات کادر درمان در روزهای سخت کرونا برگزار می‌شود، بسیار قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: ما جامعه پزشکی، پا روی شانه خیلی از بزرگان گذاشتیم و بالا آمدیم. شاید بسیاری از مسن‌ها آنان را نشناسند و جوان‌ها که اصلاً آنان را نمی‌شناسند. بد نیست که یکی از این بزرگان را به شما معرفی کنم و آن هم آقای دکتر امیر اعلم است. حتماً بیمارستان امیراعلم را دیده‌اید. این بیمارستان یکی از باقیات الصالحات ایشان است. او پزشکی خود را در لیون گذرانده و حدود سال 1295 پایان‌نامه‌اش را در این دانشگاه به پایان رسانده است.

عرب خردمند تأکید کرد: در دوران کرونا، گروه‌های مختلفی اعم از پزشکان، بهیاران، کادر درمان و ... زحمات زیادی کشیدند اما قطعاً کسانی که آگاهی‌بخشی می‌دهند، نقش بی‌نظیرتری دارند. هم در دوران دفاع مقدس، هم در دوران مقاومت و هم در دوران همه‌گیری کرونا، جامعه پزشکی، بزرگواری خیلی زیادی از خود نشان داد و در خط مقدم جبهه بدون سلاح وارد شد و افراد زیادی را نجات دادند. به عبارت دیگر، در شرایطی که همه سعی می‌کردند از صحنه دور شوند، این جامعه پزشکی بود که به نجات جان انسان‌ها می‌پرداخت اما گزارش این فداکاری‌ها قطعا جایگاه والای خود را دارد.

وی با اشاره به لزوم پرداخت رسانه‌ای به زحمات کادر درمان گفت: امروز برای عبور از بسیاری از گرفتاری‌های که سلامت ما را به خطر می‌اندازد نیازمند دست هنرمندِ هنرمندان خود هستیم و در این مسیر لازم است که از تجربیات دوران کرونا، دفاع مقدس و دوران مقاومت استفاده کنیم. امروز بسیاری از هم وطنان ما به دلیل تصادف جان خود را از دست می‌دهند. ای کاش شما دانشجویان هنرمند به ما کمک کنید تا کسانی که این‌گونه به راحتی جان خود را از دست می‌دهند، آموزش بدهیم که قربانی نشوند.

سیدحمید حسینی رئیس مرکز بهداشت صدا و سیما در بخش دیگری از این جلسه بیان داشت: چندین سال است که ویروس کرونا جزء علل بیماری‌های تنفسی فوقانی و سرماخوردگی به شمار می‌رفت. در حقیقت کرونا ویروس جدیدی برای کادر پزشکی نبود اما نکته‌ای که این ویروس را در 2-3 سال اخیر برجسته کرد، این است که ما را با بیماری‌های نوپدید و بازپدید مواجه کرد. بیماری‌هایی که از جامعه تمام ملل دنیا رخت بربسته بود، دوباره در حال بازگشت است. هم‌چنین با بیماری‌های نوپدیدی مواجه هستیم که ماحصل دستکاری‌های ژنتیکی و آزمایشگاهی است.

وی ادامه داد: داستان ویروس کرونا با جهش‌های عجیب و غریبی که دارد، هم‌چنان برقرار است و برای نظام سلامت دنیا و سازمان بهداشت جهانی موضوعی مخفی به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد که این ویروس آنهم با این همه جهش‌های عجیب و غریب ماحصل دستکاری در برخی از آزمایشگاه‌های غربی است.

رئیس مرکز بهداشت صدا و سیما با اشاره به تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشور در دوران کرونا گفت: در شرایطی که کشور ما از هر جهتی تحت تحریم ناجوانمردانه کشورهای غربی و اروپایی است، این بیماری‌ هم به وجود آمد و شرایط سختی را برای ما رقم زد. جالب است بدانید که اگر چه آنان در ظاهر ادعا می‌کنند دارو تحریم نیست، اما به دلیل مشکلات در جابه‌جایی پول، در بحث دارو به صورت غیرمستقیم در مضیقه و تحریم هستیم. تنها چیزی که تحریم نشده است، سیگار است و شما برای خرید آن می‌توانید به راحتی به کمپانی‌های آمریکایی پول بدهید و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای ابتدایی کرونا، نظام بهداشت و درمان ما با موضوع پیچیده‌ای سروکار داشت و کادر پزشکی ما صبورانه و مجاهدانه، همانند روزهای دفاع مقدس در برابر این بحران نیز ایستادگی کردند. در این مسیر بسیاری از کادر سلامت ما اعم از پزشک و پرستار به شهادت رسیدند.

دکترحسینی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مرکز بهداشت و درمان صدا و سیما گفت: در مرکز بهداشت و درمان صدا و سیما روزانه حدود 2200 مراجعه کننده داریم و پذیرای مردم و همکاران خود در سازمان صدا و سیما هستیم، اما در روزهای کرونا این عدد به صورت ناگهانی به 3 هزار نفر رسید. با اقداماتی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در صدا و سیما انجام داد، کادر پزشکی و درمان ما آرایش جنگی گرفتند و شروع به دفاع کردیم. در این مسیر اقدامات زیادی انجام شد، حتی در همان روزهای ابتدایی کرونا با کمبود ماسک و محلول ضدعفونی مواجه شدیم اما نمازخانه مرکز بهداشت را در همان روزهای ابتدایی جمع کردیم و آن را به کارخانه محلول‌سازی تبدیل کردیم که در بین استان‌ها توزیع می‌شد.

 تقدیر از خبرنگار حوزه سلامت

 در بخش دیگری از این مراسم  از خدمات خانم میرسیدی خبرنگار رسانه ملی در حوزه پزشکی تقدیر شد. ایشان از آغاز شیوع ویروس کرونا روایتگر اخبار و گزارش های مربوط به  این بیماری و خدمات جهادگران حوزه بهداشت و درمان بود.

میرسیدی در سخنانی کوتاه از حضور در این برنامه ابراز خوشحالی و از تصمیم برگزار کنندگان برنامه برای تقدیر از ایشان، تشکر کرد.

در پایان این مراسم از برگزیدگان این جشنواره در 7 بخش مختلف تقدیر به عمل آمد.

اسامی‌برگزیدگان به شرح ذیل است: 

موشن گرافیکس

نفر اول محمدرضا صارمی از حوزه علمیه قم

در این بخش کسی به عنوان نفر دوم معرفی نشد

انیمیشن

نفر اول: نجمه سادات صالحی از دانشگاه سوره

نفر دوم: فاطمه سلیمانی از دانشگاه قم

 در این بخش، دو اثر شایسته تقدیر شدند: پوریا کرمانی‌نژاد از دانشگاه شهید بهشتی و فاطمه بابایی از دانشگاه زنجان

تصویرسازی

در این بخش کسی موفق به کسب رتبه اول نشد

نفر دوم: فریبا منوچهری از دانشگاه هنر اسلامی تبریز

در این بخش، 1 نفر شایسته تقدیر شد: مژگان رحمانی از دانشگاه علم و فرهنگ

پوستر

نفر اول: رامین ندیمی از دانشگاه تهران

نفر دوم: مهدی جهانبخش از دانشگاه خمینی شهر

فیلم کوتاه

نفر اول: کیانا ابوالحسنی از دانشگاه تربیت مدرس

نفر دوم: فاطمه درستکار از دانشگاه کاشان

تصاویر

امتیاز شما