امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
سرکلانتر پلیس بزرگراههای پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن :
سرکلانتر پلیس بزرگراههای پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن :

شدت تصادفات در حرکت با دنده عقب ، مثل تصادف شاخ به شاخ است

مشاهده ۱۹۹
۱۴۰۱/۰۵/۰۵- ۱۲:۳۴
تعداد بازدید:199

سرهنگ حمید حمیدی گفت: تصادفات در حرکات خطرناک دنده عقب در بزرگراهها بسیار سنگین است و در صورت مشاهده ، رانندگان بی مبالات، اعمال قانون خواهند شد و نمره منفی در گواهینامه آنان درج می‌گردد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سرکلانتر پلیس بزرگراههای پلیس راهور تهران بزرگ ، سرهنگ حمید حمیدی  صبح امروز در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت که از شبکه پنج سیما پخش می‌شد حضور یافت و در خصوص حرکت خطرناک دنده عقب در بزرگراهها و بی مبالاتی راننده در انجام این تخلف  توضیح داد .
سرهنگ حمیدی گفت: برابر  ماده 155 آیین نامه راهنمایی و رانندگی حرکت با دنده عقب در معابر بزرگراهی ، آزاد راه و حتی ورودی و خروجی‌های این معابر ممنوع است و البته در سایر معابر و معابر درون شهری با رعایت احتیاط  مانعی ندارد
وی افزود : حرکت با دنده عقب تخلف بی مبالاتی است ویک درجه بالاتر از بی اختیاطی است چرا که بی مبالاتی به کسی گفته می‌شود که خطر را پیش بینی می‌کند ولی به آن اعتنایی ندارد
سرهنگ حمیدی  گفت : به همین دلیل قانون گذار تخلف دنده عقب را جز تخلفات حادثه ساز محسوب  نموده یعنی هم جریمه آن سنگین تر است و  نیز نمره منفی به گواهینامه متخلف تعلق خواهد گرفت .
سرکلانتر پلیس بزرگراههای پلیس راهور تهران بزرگ گفت : تصادفات دنده عقب در بزرگراهها بسیار سنگین تر است چرا که فرایند دو نیرو این تصادف را شدیدتر می‌کند و عین تصادف شاخ به شاخ عمل می‌کند .
وی  گفت :  تجربه ثابت کرده رانندگان به چند دلیل در بزرگراهها به صورت دنده عقب حرکت می‌کنند که می توان به  عدم آشنایی راننده به مسیر ، نقص تابلو در برخی محل های بزرکراهی  که جانمایی تابلوها در برخی مواقع  درست نیست و یا شاخ و برگ درختان جلوی آنرا گرفته است و همین امر باعث می‌شود که جلوی دید راننده گرفته شود اشاره داشت .
سرهنگ حمیدی بیان داشت: بی اعتناعی  خود راننده نیز باعث حواس پرتی وی از مسیر می‌گردد که رانندگانی از این دست یا با کنار دستی صحبت می‌کنند و یا با تلفن همراه صحبت کرده و یا موسیقی گوش می دهد و یا اینکه تا دقیقه 90 در لاین سرعت حرکت می‌کند و وقتی به خود می آید خروجی مربوطه را رد می‌کند .
وی  ادامه داد : البته در سالهای  اخیر هم پلیس راهور تهران بزرگ و نیز شهرداری تهران اقدامات خوب و موثری  در جانمایی صحیح تابلوهای راهنمایی و رانندگی  و حرص به موقع شاخ و برگ درختان انجام داده اند .
سرکلانتر پلیس بزرگراههای پلیس راهور تهران بزرگ به رانندگان توصیه داشت که قبل از شروع به حرکت ، حتما یکبار مسیر خود را از طریق  مسیریاب های داخلی ررسی  و کنترل کنند تا بتوانند مسیر درست را بهتر تشخیص داده و مدیریت سفری خوب داشته باشند .

برای رانندگان با تخلفات حادثه ساز کلاس آموزشی برگزار می‌گردد

سرهنگ حمید حمیدی از آمار  4 درصدی تصادفات ناشی  از حرکت با دنده عقب و تلفاتی حدود 20 درصدی  به دلیل این تخلف و سخت گیری شرکت های بیمه  در پرداخت خسارات ناشی از تصادفات با تخلفات حادثه ساز  خبر داد و گفت: شدت تصادفات حرکت با دنده عقب  در بزرگراهها بسیار بالاست و حرکت با دنده عقب  را می توان چهارمین علت حوادث بزرگراهی  برشمرد .
وی افزود : حدود 2 الی  4 درصد تصادفات ما ناشی از دنده عقب می‌باشد ولی تلفاتی که به بار  می آورد حدود 20 درصد است .
وی  گفت : 50 درصد از تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو  است ولی 14 درصد تلفات  سنگین را باعث می‌گردد و این بیان گر این است که شدت تصادفات دنده عقب بسیار بالاست .
سرهنگ حمیدی بیان داشت: نکته ای  که جنبه آموزشی دارد و می‌بایست به آن اشاره داشت این است که به همان نسبتی که قانون رسیدگی به تخلفات در خصوص تخلفات حادثه ساز  سخت گیری کرده است قانون بیمه هم سخت گیری‌هایی در مورد پرداخت خسارت داشته است .
وی  ادامه داد: شرکت بیمه  در تصادفات جرحی و فوتی اگر راننده مقصری بدلیل ارتکاب تخلفات حادثه ساز تصادف کند و علت آن یکی از این تخلفات حادثه ساز باشد برای بار اول دو و نیم درصد ، بار دوم 5 درصد و برای بار سوم ده درصد از خسارت های بدنی  و مالی را از راننده اخذ خواهد کرد .
وی گفت : در ماه حرام که دیه حدوده 800 میلیون تومان است و راننده برای سومین بار به دلیل حرکت با دنده عقب تصادف کند خسارتی که راننده  از خسارتی که به وی پرداخت کرده است باید به بیمه بازگرداند حدود 80 میلیون تومان است .
سرهنگ حمیدی بیان داشت : در کشورهای توسعه یافته حتی به راننده مقصر که به علت دنده عقب تصادف کرده است اصلا خسارتی پرداخت نمی‌شود .


 وی  گفت : جریمه تخلف  دنده عقب  یکصدو پنجاه و هفت هزار  و پانصد تومان است که 5 نمره منفی  به پلاک شخصی  و 7 نمره منفی  به پلاک عمومی تعلق می‌گیرد که همکاران بنده که در معابر بزرگراهی به صورت شبانه روزی استقرار دارند با این تخلف با شدت برخورد می‌کنند چرا که این تخلف باعث آمار 20 درصدی تلفات ما می‌باشد و همچنین از طریق دوربین‌های نظارت تصویری این تخلف مورد اعمال قانون قرار می‌گیرد
سرهنگ حمیدی گفت : تصاویر تصادفات و فیلم های آن برای رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز  می‌شوند در کلاس های  آموزشی که حداقل  این کلاس  ها دو ساعت است پخش می‌گردد  و نکات آموزشی و موارد قانونی به این رانندگان در این کلاس ها آموزش  داده می‌شود.

امتیاز شما