امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
در برنامه شهر امن کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما :
در برنامه شهر امن کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما :

سهم 50 درصدی موتورسواران از تصادف در صورت ورود به خط ویژه

مشاهده ۱۶۰۱
۱۴۰۱/۰۵/۰۸- ۱۳:۲۸
تعداد بازدید:1601

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن گفت: موتور سواران بدانند همین که وارد خط ویژه بشوند و تصادفی روی دهد 50 درصد سهم تقصیر برای آنان لحاظ خواهد شد .

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سرهنگ حمید طریقت صبح امروز در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت که از شبکه پنج سیما پخش می‌شد حضور یافت و در خصوص سهم 50 درصدی موتورسواران از تصادف در صورت ورود به خط ویژه و طرح موتوریار توضیح داد .
سرهنگ حمید طریقت ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین ( علیه السلام ) و یاران با وفایش گفت : بند 49 ماده 1 آیین نامه راهنمایی و رانندگی خط ویژه را چنین تعریف کرده است : خط ویژه مسیری است که مخصوص تردد یک یا چند وسیله خاص مانند اتوبوس ، وسایل نقلیه امدادی و پلیس می‌باشد .
وی افزود : خط ویژه برای توسعه حمل و نقل عمومی و رفاه عمومی است که مردم بتوانند سریع تر از این مسیر استفاده نمایند و انگیزه داشته باشند که از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس استفاده کرده و سریع تر به مقصد خود برسند .
سرهنگ طریقت گفت : اگر دیگران از این مسیر استفاده نمایند مسیر مختل می‌شود و این تخلف است و اتوبوس دیر به مقصد می رسند .
فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص تخلفات و تصادفات موتوروسواران در خط ویژه گفت : موتور سواران بدانند همین که وارد خط ویژه بشوند و تصادفی روی دهد 50 درصد سهم تقصیر برای آنان لحاظ خواهد شد .
وی با ذکر مثالی افزود: خیابان ولیعصر ( عج ) را در نظر بگیرید که یک طرف آن خط ویژه و یک طرف آن لاین عادی است و برای همه آزاد است که اگر تصادفی جلو به عقب بین موتور و اتوبوس در لاین عادی روی دهد مسلما در شرایط عادی اتوبوس نسبت به موتورسیکلت مقصر است و تمام خسارتهای مادی و معنوی این موتورسیکلت را می‌بایست راننده اتوبوس پرداخت نماید .
سرهنگ طریقت بیان داشت : حال همین تصادف را در همین شرایط در خط ویژه خیابان ولیعصر (عج ) در نظر بگیرید و اینجا اگر این تصادف با همین شرایط اتفاق بیافتد اتوبوس دیگر مقصر نیست و اتوبوس 50 درصد تقصی دارد و نصف آن خسارت را باید اتوبوس پرداخت نماید و نصف پرداخت خواهد شد و مطلبی که دوباره به ضرر موتورسیکلت خواهد بود این است که باید نصف خسارتی هم که به اتوبوس وارد شده را نیز پرداخت نماید مثلا اگر اتوبوسی 20 میلیون تومان خسارت دیده موتورسوار باید 10 میلیون تومان هم به اتوبوس به عنوان خسارت پرداخت نمیاد پس این اقدام به ضرر موتورسوار هست که می خواهد از خط ویژه استفاده نماید .
فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت : اگر کارشناس تصادفات به سر صحنه تصادف در خط ویژه بیاد و بررسی‌های خود را انجام دهد و اگر تخلفات موثر دیگری هم آن تصادف ببیند می تواند سهم تقصیر موتورسوار را داخل خط ویژه به صد درصد برسد .
وی گفت : بعد از آنکه موتورسیکلت در خط ویژه متوقف شد به مبلغ هشتاد و چهارهزار تومان بدلیل ورود غیر مجاز به خط ویژه مورد اعمال قانون قرار خواهد گرفت بعد خود این فرد می‌بایست در طرح موتوریار در کنار تیم های پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته و کاوری بر تن خواهد کرد و درطرح موتوریار حضور خواهد یافت و حداقل موتورسیکلت وی به مدت یک ساعت در محل ایمن متوقف گردیده و خود راکب موتورسیکلت هم در کنار همکاران بنده قرار خواهد گرفت و تجهیزات ترافیکی در اختیار وی قرار خواهد گرفت و به هر حال ساعتی را در کنار همکاران بنده صبر کند و اموزشهای لازم را ببیند .
سرهنگ طریقت گفت : توصیه‌های همیشگی پلیس به راکبین موتورسیکلت این است که پوشش پلاک نداشته و اقدام به مخدوشی پلاک نیز ننمایند و همواره از کلاه ایمنی استفاده کرده و داخل خط ویژه نشوند واز چراغ قرمز عبور ننمایند و از پیاده رو گذر نکرده و ایمنی خود و دیگر شهروندان را حفظ کرده تا خدای ناکرده شاهد تصادفات این عزیزان نباشیم .

امتیاز شما