امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
حضور عوامل سریال «وضعیت زرد۲» شبکه دو سیما در امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲)
حضور عوامل سریال «وضعیت زرد۲» شبکه دو سیما در امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲)

خندیدن در وضعیت زرد

مشاهده ۵۹۶
۱۴۰۱/۰۵/۰۹- ۱۴:۳۵
تعداد بازدید:596

عوامل سریال «وضعیت زرد۲» شبکه دو سیما، یکشنبه، نهم مرداد، در واحد امور ارتباط با مخاطبان رسانه ملی (۱۶۲) پاسخگوی سوالات مخاطبان بودند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، عوامل سریال «وضعیت زرد۲» به صورت زنده با مخاطبان گفت‌ و گو کردند و پس از آن در نشست خبری ضمن پاسخ به سؤالات اصحاب رسانه، به جزئیات تولید این سریال پرداختند. خط داستانی این سریال، دارای رگه‌های سیاسی است و خط قصه و شخصیت‌های آن شامل شش کاراکتر محوری است که هرکدام از شخصیت‌ها، داستان و رگه‌هایی مخصوص به خود دارند. یکی از شخصیت‌های اصلی این سریال، طراح سانتریفیوژ است که از سازمان انرژی اتمی اخراج شده؛ اخراج این دانشمند هسته‌ای، روندی دارد که تا انتهای کار، مخاطب را با خودش می‌کشاند. البته موضوعاتی با درون‌مایه اجتماعی، اقتصادی و مجازی هم حول محور این سریال بوده‌ است.
بهرنگ مبل محمدی، مدیر فیلم و سریال شبکه دو؛ مسعود ملکی مشهور، تهیه کننده؛ مجید رستگار، کارگردان؛ محمد رضا شهبازی، نویسنده؛ حسام خلیل نژادی، آرش ماهان، محمد مهدی رضائی و بهاره داور زنی، بازیگران و مهمان اداره کل روابط عمومی سازمان بودند.
مسعود ملکی تهیه‌ کننده این سریال با اشاره به تماس مخاطبان سریال گفت: توجه به موضوعات اجتماعی و سیاسی برای ما اهمیت داشت و تلاش کردیم سریالی بسازیم که در کنار دکورها و صحنه‌ها، آدم‌هایش نیز برای مردم ملموس و از جنس آنها باشند.
وی افزود: داستان این سریال مبتنی بر چند کاراکتر محوری است که هر کدام از شخصیت‌ها، داستان و رگه‌هایی مخصوص به خود دارند.
به گفته تهیه کننده ، این سریال مورد توجه بسیاری از خانواده‌ها قرار گرفت و اغلب بر این باور بودند که با خیال راحت اجازه می‌دادند فرزندانشان این سریال را ببینند.
ملکی در ادامه درباره ساخت فصل سوم بیان کرد: فصل سوم در حال طراحی است. سریال الان در مرحله‌ای است که به بلوغ رسیده و به نظرم حتماً باید به فصل سوم برسد. حساسیت تیم تولید برای فصل سوم حتماً بیشتر از فصل یک و دو خواهد بود.

از سیتکام به سریال
مجید رستگار کارگردان این سریال نیز با اشاره به طیف مخاطبان این مجموعه تلویزیونی گفت: مخاطبان ما از گروه سنی 9 تا 60 سال بودند و همه با آن ارتباط برقرار کردند.
وی با اشاره به فضای سریال و تفاوتش با فصل اول بیان کرد: در فصل جدید موقعیت‌های خانوادگی بیشتر شده است و از این نظر تغییر جدی داشتیم. البته همچنان فضای خبرگزاری وجود دارد ولی موقعیت‌های جدیدی متناسب با شرایط روز اجتماع را ترسیم کردیم و خانواده در این فصل پررنگ شد.
کارگردان «وضعیت زرد» با اشاره به ساختار این سریال و تغییر آن از سیتکام به سریال افزود: بازخوردهایی که از فصل اول گرفتیم باعث شد به سمت سریال حرکت کنیم. سیتکام شخصیت‌ پردازی، زمان، شوخی‌ها و متن خاصی دارد. لوکیشن ‌آن به‌ صورت دکور است و اصلا تلاشی برای مخفی کردن دکور بودن آن ندارد. این فضا مربوط به فصل اول بود . در سیتکام مخاطب اگر لحظه‌ای احساس کند مطالبی که در ابتدای سیتکام به نمایش در‌آمده را از دست داده است، ممکن است بقیه آن را هم نبیند و کل آن را از دست بدهد.
وی ادامه داد: به همین علت سعی کردیم از فرم سیتکام در نوع روایت و متن، لوکیشن و فضاسازی فاصله بگیریم. در سیتکام اگر مخاطب لحظه خنده را از دست می‌داد، سکانس از دست می‌رفت ولی در شیوه‌ای که در فصل دوم «وضعیت زرد» پیش گرفتیم، این اتفاق نیافتاد. این تغییرات برآیند اصلاح نقطه‌ضعف‌های فصل قبل بود.
این کارگردان درباره نقدهایی که به سریال شد گفت: البته ما برایمان فرقی ندارد و اگر نقدی باشد مطرح می‌کنیم و می‌شنویم. هر چند فصل یک خیلی مورد نقد قرار گرفتیم اما در این فصل هم نقد داشتیم. هر چند ماهنوز اول کار هستیم و اینکه شخصیت‌ها دربیاید و مخاطب با آن ارتباط برقرار کند نیاز به زمان دارد.

نمایش رابطه عاشقانه یک زوج حزب‌اللهی
محمدرضا شهبازی نویسنده سریال با اشاره به نظر مخاطبان گفت: بازخورد مناسبی را دیدم و انتظار نداشتم که مخاطبان این سریال را تا این حد پذیرفته باشند.
وی افزود: بازخوردها خوب بود چون سریال نسبت به فصل اول خیلی بهتر بود و شخصیت‌ها دوست داشتنی می‌شدند و اینکه شخصیت را مخاطب دوست داشت، برای من یک شعف درونی به همراه داشت.
شهبازی با اشاره به انتخاب بازیگران شناخته نشده در این سریال بیان کرد: یکی از درس‌های فصل قبل که در کارهای بعدی‌ام هم ادامه پیدا کرد، استفاده کمتر از سلبریتی‌ها و میدان دادن به جوانان مستعد بود. اما چون بازیگران شناخته شده نبودند نیاز به زمان بیشتری داشتیم تا مخاطب با شخصیت‌ها آشنا شود و آنها را پیگیری کند.

این نویسنده درباره گروه نویسندگان نیز توضیح داد: ایده کار دو سال پیش شکل گرفت. نویسنده‌های این سریال از بچه‌های باشگاه طنز انقلاب هستند و در نوشتن آیتم‌های نمایشی و مطبوعات، سابقه همکاری دارند و با دیدگاه هم آشنا هستند.
وی با اشاره به محتوای این سریال گفت: ما در فضای عریانی اندیشه‌‌های غربی و روشنفکری هستیم و در حال گذار از این مقطع تاریخی هستیم اما باید آمریکا دوستی، غرب گرایی و برخی موضوعات این چنینی را که الان ماهیت‌شان بر همه مشخص شده است را به ثبت برسانیم.
شهبازی یادآور شد: لازم است از گروه نویسنده‌ها تشکر کنم. برخی کار اولشان بود و نوشتن را با این سریال شروع کردند، به نظرم اتفاق خوبی در مجموع در فیلمنامه رخ داد و یک دو نفر که در تحریریه دوم بودند و چند سکانس هم نوشته بودند، در این فصل به گروه نویسندگان اضافه شدند.
این نویسنده همچنین بیان کرد: چالش ما این بود که رابطه عاشقانه یک زوج نه فقط مذهبی بلکه حزب اللهی را چطور نشان دهیم. ما تاکنون تجربه آنچنانی در نمایش رابطه عاشقانه یک زوج مذهبی، فرهیخته و تحصیلکرده که تازه ازدواج کرده‌اند نداشتیم و این تجربه به ما کمک کرد که چطور باید در کار طنز، مولفه‌های دینی را نشان دهیم.
وی با مقایسه فصل اول و فصل دوم بیان کرد: ما دو نوع بازخورد داشتیم، خیلی‌ها می‌گفتند در فصل دوم نسبت به فصل اول کنایه‌های سیاسی کمتر شده است برخی هم می‌گفتند گل درشت بوده است. اما خیلی از کنایه‌ها را برای اینکه گل درشت نشود حذف کردیم.
شهبازی درباره ساخت فصل سوم بیان کرد: اتفاقی که باعث شد فصل دوم نسبت به فصل یک بهتر شود این است که تیم تولید نسبت به نقدها و ایرادات متواضع بود و آنها را پذیرفت و ضعف‌هایش را متوجه شد. ضمن اینکه ما هیچ گاه ورودی گروه نویسندگان را نمی‌بندیم و محدود نمی‌کنیم و در همین فصل دو نفر نویسنده اضافه شد.

آغاز مسیر بازیگری
آرش ماهان بازیگر سریال نیز در ادامه درباره همکاری در این سریال بیان کرد: همکاری من با این سریال در یک ضبط صفر شروع شد. بعد از این سریال یک سینمایی پیشنهاد شده که باید فردا بروم صحبت کنم.
وی با اشاره به سابقه بازیگری و چگونگی ورود به عرصه تلویزیون گفت: قبل از «وضعیت زرد» چندین فیلم کوتاه بازی کرده‌ بودم و یک تجربه کوتاه کمدی ، هم برای شبکه سه داشتم. تهیه‌کننده و کارگردان وضعیت زرد این کمدی کوتاه را دیده بودند و از طریق فرشید کلباسی دستیار و برنامه‌ریز سریال با من تماس گرفتند و نهایتا قرار شد نقش آرش را به من بدهند.
ماهان درباره بازخوردهای مخاطبان نیز عنوان کرد: آنچه از زبان مخاطبان امروز شنیدم این نکته برایم جالب بود که برخی می‌گفتند این سریال را بدون مشکل خاصی با خانواده نگاه می‌کنند و نگران تکیه کلام‌ها و موارد دیگر نیستند.یکی از مخاطبان نیز گفت: معمولا سریال‌های تلویزیون را اول خودم می‌بینم بعد به بچه‌های ۱۲ و ۱۳ ساله‌ام اجازه می‌دهم ببیننداما این سریال را بدون محدودیت با فرزندانم دیدم.

پای سنت شکنی‌هایمان ایستادیم
حسام خلیل‌نژاد بازیگر نقش رضا نیز گفت: سابقه همکاری من با این گروه به سال‌های ۹۲ برمی‌گردد. در تولید اولین فیلم تلویزیونی درباره شهدای مدافع حرم به نام «هنگامه» دستیار کارگردان بودم و جنس و نوع نگاه آنها را می‌شناختم.
وی افزود: من تجربه کار طنز در تئاتر را داشتم و ذهنم با این حوزه آشنا بود. خودم هم به کار طنز علاقه داشتم و همه اینها دست به دست هم دادند تا همسو با متن و گاهی جلوتر از متن، موقعیت‌ هایی را خلق کنم.
خلیل نژاد با اشاره به صراحت لهجه در بیان طنز در این مجموعه گفت: اتفاقی که ما سعی کردیم در این سریال بیافتد، این بود که موضوعاتی را بدون شعارزدگی بیان کنیم. تشکر می‌کنم از شبکه دو که از ما حمایت کرد. ما شوخی‌هایی داشتیم که کسی باید پای آنها می‌ایستاد و این اتفاق افتاد و تبعاتی هم نداشت و سنت شکنی بود.

قضای مذهبی متعادل
محمدمهدی رضایی دیگر بازیگر نقش سامان نیز گفت: آغاز همکاری من با این تیم از سال ۹۶ بود که در دوره‌های استندآپ کمدی آقای شهبازی شرکت کردم. برای نقش سامان هم به من گفتند یک روانشناس است و بازخوردهای خوبی از فصل اول و دوم گرفتیم. امروز مردم دو نکته گفتند یکی اینکه دوستان سریال را با خانواده نگاه می‌کنند و اینکه فضای مذهبی نه کمرنگ بود و نه غلو شده بود.
وی افزود: برخی موضوعات برای اولین بار به این صورت در سریال طنز مطرح شد مانند بحث نماز جماعت، خمس و نکات دیگر  را مطرح کردیم.


خانم مترجم موفق
بهاره داورزنی بازیگر نقش فرزانه درباره نقش خود اظهار کرد: از همان ابتدا پرداخت به نقش فرزانه حساسیت داشت که سعی می‌کردیم نکات را رعایت کنیم و به تعاملی برسیم که این نقش را قابل قبول اجرا کنم.
وی افزود: فرزانه همسر سعید مترجم است، زنی فعال و اجتماعی است که ضمن حضور در جامعه و موفقیت‌های شغلی و تحصیلی، سعی دارد همپای همسرش، مشکلات زندگی‌شان را برطرف کند.

مردم را محرم خود دانستیم
بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما نیز در سخنانی مطرح کرد: «وضعیت زرد» مدل جذابی از تبدیل یک سیت کام به سریال بود ما در فصل اول مدل سیت کام را تجربه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در فصل دوم به فضای سریال نزدیک شویم.
وی افزود: این تجربه به ما کمک می‌کند که در فصل سوم کاملاً مولفه‌های سریال را رعایت کنیم.
مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما با اشاره به سریال جایگزین «وضعیت زرد 2» گفت: «اتش سرد» سریال بعدی شبکه دو سیماست که پس از دهه اول محرم، از ۲۲ مردادماه پخش می‌شود.
ملک محمدی درباره محتوای سریال «وضعیت زرد» گفت: ما برای اولین بار در تلویزیون صراحت بحث‌های سیاسی را داشتیم. این سریال مردم را محرم می‌داند و می‌گوید اگر نکته‌ای هست مردم باید آن را بدانند. مثلاً برای اولین بار است که بحث مدافع حرم در یک سریال آن هم کمدی مطرح می‌شود.
وی در پایان بیان کرد: امروز تماس‌های زیادی از شهرستان‌ها و مشاغل و سنین مختلف داشتیم اما مشکلی هست که جامعه روشنفکری خود را مرجع می‌داند و فقط خودش را می‌بیند و می‌گوید اگر سریالی را نمی‌بینم و نمی‌پسندم پس دیده نمی‌شود. امروز مخاطبان این سریال این نظر را رد کردند.

در پایان نشست حسین قرایی مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما با اهداء لوح از عوامل سریال قدردانی کرد. 

امتیاز شما