امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
با همکاری رادیو فرهنگ برگزار می شود؛
با همکاری رادیو فرهنگ برگزار می شود؛

آیین بزرگداشت عمان سامانی از مفاخر ادبی چهارمحال و بختیاری

مشاهده ۲۶۹
۱۴۰۱/۰۵/۰۹- ۱۷:۳۶
تعداد بازدید:269

آیین بزرگداشت عمان سامانی از مفاخر ادبی کشورمان با همکاری رادیو فرهنگ‌و‌ دانشکاه شهرکرد برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آیین بزرگداشت عمان سامانی از مفاخر ادبی و شاعران آیینی چهارمحال و بختیاری همزمان با محرم امسال در شهرهای شهرکرد و سامان برگزار می‌شود و این مراسم از رادیو فرهنگ روی آنتن می رود
با هماهنگی انجام شده میان رادیو فرهنگ و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آیین‌های بزرگداشت مفاخر استان‌ها به میزبانی دانشگاه‌های سراسری برگزار می‌شود که بر این اساس، دانشگاه شهرکرد در محرم امسال میزبان آیین بزرگداشت عمان سامانی است.
این آیین همزمان با محرم امسال در روزهای ۱۲ و ۱۳ مرداد در شهرهای شهرکرد و سامان برگزار می‌شود، شب شعر عاشورایی با حضور جمعی از شعرای ملی و استانی در شهر سامان، برپایی نشست علمی‌پژوهشی پیرامون بررسی آثار و اثرات عمان سامانی در حوزه ادبیات فارسی و برگزاری آیین بزرگداشت این شاعر آیینی در دانشگاه شهرکرد از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای معرفی هر چه بهتر این شخصیت ادبی به شمار می‌رود.
خاطرنشان می‌شود: میرزا نورﷲ بن میرزا عبدﷲ بن عبدالوهاب چهارمحالی اصفهانی ملقب به تاج الشعراء مشهور به عمان سامانی از شاعران معروف شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری است.
وی از شاعران صاحب‌نام و پرآوازه سال‌های ۱۲۵۸ تا ۱۳۲۲ قمری به شمار می‌رود که نیاکان او همه از دری سرایان، پارسی‌گویان و آذری سرایان اعصار خود بوده‌اند، پدرش میرزا عبدالله متخلص به «ذره» مؤلف «جامع الانساب» و جدش میرزا عبدالوهاب سامانی متخلص به«قطره» و عمویش میرزا لطف‌الله متخلص به «دریا» همگی از شاعران عهد ناصری بودند که در دانش‌های دیگر نیز دستی داشتند.
از آثار عمان سامانی می‌توان به گنجینة الاسرار و مخزن الدرّر اشاره کرد که گنجینة الاسرار به گفته بسیاری از صاحب‌نظران، شاهکار عمان در ادبیات فارسی است.
نقل است که جنازه عمان را در مسجد جامع سامان به خاک سپردند و بعدها به نجف اشرف و دار السلام انتقال دادند.

امتیاز شما