امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به علل دلبستگی مردم به واقعه کربلا

مشاهده ۳۱۷
۱۴۰۱/۰۵/۰۹- ۱۷:۴۴

خانم منتطری، کارشناس مذهبی مهمان دیشب شب‌نشینی بود؛ وی در این برنامه از دلایل محبوبیت حضرت امام حسین (علیه السلام) و واقعه کربلا برای افراد مختلف در جوامع امروزی صحبت کرد. او همچنین به تاثیرات شهادت کودکان و بانوان در نتیجه واقعه کربلا سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، خانم منتطری، کارشناس مذهبی گفت: فرهنگی در مسیر زمان جاری شده که با فطرت انسانی شباهت بسیاری دارد به همین دلیل در هر زمانی که انسان‌ها با واقعه کربلا روبه‌رو می‌شوند خیلی سریع با آن ارتباط برقرار می‌کنند؛ یکی از دلایل ارتباط نزدیک افراد با کربلا نقش داشتن افراد از اقشار و مناطق متفاوت در این واقعه است.

منتطری ادامه داد: زمانی که منشأ اصلی انگیزه فعالیت‌ها را از گاندی پرسیدند وی پاسخ داد که تمام انگیزه‌اش را از حضرت امام حسین (علیه السلام) گرفته است؛ وی اشاره داشت که امام حسین (علیه السلام ) نهضت خود را به همراه تمام اعضای خانواده خود آغاز کرد. در واقعه کربلا بانوان برای اولین بار به عنوان رکن جهاد به میدان جنگ رفتند اما قالبی مردانه به خود نگرفتند و تماما هویت خود را حفظ کردند. در این نبرد کودکان نیز به تمام معنا خودشان بودند اما آن‌ها افراد با تربیت هستند که از ابتدای زندگی با قرآن بزرگ شده بودند.

وی افزود: حضور خانواده، اقشار و مردم مختلف و نقش داشتن هر یک از آن‌ها در جهاد و نبرد باعث شده واقعه کربلا مورد احترام تمامی مذاهب و باور‌ها قرار بگیرد و نام امام حسین (علیه السلام) یک مسئله بین‌المللی و محبوب است.

او اظهار داشت: ذات انسان حقیقت طلب است و یکی از ابعاد آن آزادی طلبی به حساب می‌آید. ما شاهد آن هستیم که اقدامات امام حسین ((علیه السلام) حس آزادی‌طلبی را در جوانان زنده می‌کند و باعث همزادپنداری و درک مطلب می‌شود؛ به دنبال این مسئله افراد مختلف از ارتباط با ماجرای کربلا لذت می‌برند و حضرت امام حسین ((علیه السلام)‌ را الگو و اسطوره خود می‌دانند. یکی از زیبایی ماجرای کربلا پیروزی نهضت امام حسین ((علیه السلام) به حساب می‌آید که پس از سال‌های بسیار همچنان یاد آن زنده است.

کارشناس مذهبی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط روان‌شناسان، هر یک از اتفاقات کربلا می‌توانستند افراد را از لحاظ روحی بسیار آسیب‌پذیر کنند اما ما شاهد آن هستیم که پیروان امام حسین ((علیه السلام) در دل مشکلاتشان همچنان زیبایی‌ها را می‌دیدند. براساس جدیدترین یافته‌های روانشناسی، یکی از برترین ویژگی‌های انسان آن است که بتواند در مشکلات خود نعمت ببیند. این عمل مهارتی است که باعث می‌شود افراد در زندگی خود ناامید نشوند و بتوانند بیشتر ادامه دهند.

منتظری ادامه داد: اندوه اصلی در کربلا آن بود که مردم ناآگاه با دستان‌شان منجی خود و یاران او را به قتل رساندند و سرنوشت خود را در دست کسی قرار دادند که از شرایط و سرنوشت خودش نیز باخبر نبود.

وی اظهار کرد: امام حسین ((علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها) هر دو در جریان وقایع کربلا بوده‌اند و با آگاهی کامل به جنگ رفتند. علت آن که امام حسین ((علیه السلام) به همراه تمام خانواده خود به جنگ رفت آن بود که خباثت دشمنان ایشان مشخص شود. برای مثال به قتل رساندن کودکان در تمامی‌باورها کاری بسیار ناپسندیده و اشتباه است اما با این وجود ارتش یزید از این کار خجالت نکشیدند و زنان و کودکان بسیاری همچون حضرت علی اصغر (ع) را به شهادت رساندند. اکنون بیش از ۶۵ کشور در جهان روز شهادت حضرت علی اصغر ((علیه السلام) را بزرگ می‌شمارند چرا که شهادت ایشان حقانیت امام حسین ((علیه السلام) را برای آنان که گمراه شده بودند مشخص کرد.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز عباس درویش است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

امتیاز شما