امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

نقش توبه در زندگی انسان

مشاهده ۲۷۷
۱۴۰۱/۰۵/۱۱- ۱۴:۴۷

اهمیت انتخاب راه درست از موضوعات مطرح شده در صبح پارسی امروز بود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سید محسن میرباقری،  کارشناس مذهبی مهمان صبح پارسی امروز بود؛ وی در این برنامه از درس‌های مختلف در رابطه با واقعه کربلا صحبت کرد. او همچنین در ادامه به نقش توبه در زندگی انسان پرداخت.

دکتر میرباقری در ابتدای برنامه گفت: درسی که می‌توان از ماجرای کربلا گرفت توبه به سوی خداوند متعال است؛ توبه معنای بازگشت می‌دهد و این کار تنها برای گناهان نیست. گاهی انسان از گناهانی که انجام می‌دهد گمراه می‌شود و با توبه می‌تواند مسیر خود را باری دیگر پیدا کند.

از طرفی دیگر گاهی توبه از غفلت کردن است و فردی که غفلت کرده توبه می‌کند تا ناآگاهی‌اش بخشیده شود. حر بن ریاحی نیز در واقعه کربلا چنین کرد؛ او راه را بر امام خود بسته بود و به دلیل دنیا زدگی و حفظ موقعیت دنیوی خود به فرمان ابن زیاد گوش داد. او اما در چنین روزی به تردید آورد و پیش عمر بن سعد رفت و از او پرسید آیا می‌خواهد وارد جنگ با امام حسین (ع) شود و عمر نیز تایید کرد و گفت می‌خواهد در جنگی باشد که سرها بریده می‌شوند.

وی افزود: حر با فهمیدن این موضوع به لرزه افتاد و سربازان او از چنین موضوعی تعجب کردند؛ حر به سربازانش گفت که خود را در بین بهشت و جهنم می‌بیند و می‌خواهد راه بهشت را انتخاب کند. او با اندوه بسیار به سمت خیمه امام حسین (ع) رفت و در راه رو به آسمان کرد و از خدا طلب بخشش کرد. امام حسین (ع) نیز پس از ملاقات حر او را بخشید.

او اظهار داشت: حر خود را در موقعیت تصمیم‌گیری پیدا کرد و توانست تصمیم درست را بگیرد؛ عمر بن سعد نیز خود را در چنین موقعیتی پیدا کرد اما تصمیم اشتباهی گرفت. لحظات انتخاب در زندگی انسان بسیار اهمیت دارد چرا که سرنوشت افراد را مشخص می‌کند. ما باید متوجه امتحان‌های خداوند باشیم و تصمیمات درست را بگیریم. افراد باید به یاد داشته باشند که در هر جا خداوند را در تصمیم‌گیری‌های خود به خاطر داشته باشند به مراتب والا می‌رسند.

کارشناس مذهبی گفت: ما در زندگی روزانه در معرض امتحان‌های الهی هستیم و اگر کسی بتواند در امتحان روزانه خود موفق باشد و خداوند را انتخاب کند در تمامی امتحان‌های خود موفق می‌شود چرا که به انتخاب خداوند عادت کرده است.                                                  

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی"که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع درس‌های کربلا بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ آلاء خامه‌یار و محمد امین نبی‌اللهی باسید محسن میرباقری،  کارشناس مذهبیبه گفت و گو نشستند.

امتیاز شما