امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

روایتی از مراسم بهر شهید ندوشن یزد در «فرهنگ مردم»

مشاهده ۱۶۳
۱۴۰۱/۰۵/۱۲- ۱۲:۳۳

برنامه «فرهنگ مردم» جمعه 14 مرداد، از آداب و رسوم عزاداری در مناطق مختلف ایران می‌گوید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، هر ساله ماه محرم مردم به سبک و سیاق خودشان برای اباعبدالله الحسین (علیه السلام) عزاداری می‌کنند، بعضی از این آیین‌های سوگواری مثل مراسم بهر شهید در ندوشن یزد پیشینه بسیار شنیدنی دارد.
زهرا فقیه میرزایی تهیه کننده برنامه «فرهنگ مردم» بیان کرد: این مراسم همه ساله قبل از ماه محرم آغاز می‌شود و تا دهه اول ماه محرم ادامه دارد.
وی ادامه داد: عده ای به خصوص جوانان و نوجوانان در گروه‌های چند نفره در محلات مختلف به درب خانه‌ها رفته و این اشعار را می خوانند.
بهر شهید تشنه لب کربلا
افغان کنید و  به خلق و بگویید یاحسین
رفتم به سوی بلبل وگفتم چه حاجت است
اهی کشیدکه به صد سال می‌گذشت
شاخ به شاخ در منه         شعله به شاخ درمنه
هرکه یه شاخی بدهد       خدا مرادش بدهد
عشق حسین،کافی         وامی‌کند تلافی
عشق حسین وعباس       هر چی می خی در انداز
نه کنده ونه باری              زودی خبر در اری
میرزایی افزود: در این مراسم صاحب خانه نیز به آنها مقداری پول ، قند و چای و…می دهد که به مصرف برپایی عزاداری به یاد حضرت مسلم عقبل (علیه السلام) می رسد و در قدیم هیزم و بوته نیز جهت استفاده گرمایشی و روشنایی مراسم عزاداری اهداء می‌شد.
این تهیه کننده رادیویی در پایان متذکر شد: در برنامه این هفته از  مراسم  پیشواز از ماه محرم در دستجرد قم و روستاهای گیلان،
جلوه‌های آیینی محرم در تالش، مراسم شاه حسین در گوکان آذرشهر آذربایجان شرقی نیز خواهیم گفت و شعر زنده یاد شهریار در مورد امام حسین (ع) با صدای ایشان در برنامه  پخش می‌شود.
علاقه مندان می‌توانند برنامه «فرهنگ مردم»را به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی، با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی، صدا برداری سمانه محمودیان و به قلم زینب صالح پور و سهیلا خدادادی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران بشنوند.

امتیاز شما