امروز چهارشنبه  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
شروه خوان حقیقی مختارنامه کیست؟
شروه خوان حقیقی مختارنامه کیست؟

نگاه مستند فرهنگ‌ به آیین شروه خوانی

مشاهده ۲۵۸
۱۴۰۱/۰۵/۱۲- ۱۳:۳۰
تعداد بازدید:258

مستند فرهنگ‌ امروز چهارشنبه ۱۲ مرداد به آیین شروه خوانی و‌ گفتگو با صدیقه بحرانی که گوشه‌ای از اصغرخوانی او در عنوان‌بندی پایانی سریال مختارنامه شنیده می‌شود اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند فرهنگ امروز با موضوع نگاهی به آیین شروع خوانی ‌واینکه شروه خوان حقیقی مختارنامه کیست از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.
شروه آوا و نغمه غمگینانه جنوب کشور است و این اصغر خوانی یا لالایی حضرت علی اصغر (ع) در سال ۱۳۸۲ در استودیو صدا و سیمای مرکز بوشهر ضبط شده است.
یلدا احتشامی تهیه کننده این برنامه درباره چرایی انتخاب این موضوع می‌گوید:همچون دیگر فرم‌های موسیقی اقوام همچنانی که اسلام و تمدن ایرانی درهم تنیده شدند، موسیقی نیز در خدمت سوگواری محرم به گونه‌ای باوقار توام با غمی جانکاه برای عزا و ماتم سالار شهیدان در قالب «شروه خوانی» نمود بافته است.
وی ادامه می دهد: «شروه خوانی» یکی از الحان تاثیرگذار مردمان جنوب، خاصه بوشهری‌هاست که همواره ارادت خود به اهل بیت و سید الشهداء را به غایت نشان داده اند.
احتشامی در خصوص برنامه مستند فرهنگ امروز گفت: در این برنامه برای نخستین بار به زندگی و فعالیت های شروه خوان و‌ شخصی که لالایی سریال مختارنامه از وی است می‌پردازیم و صحبت های صدیقه بحرانی در خصوص این نوع موسیقی پخش می‌شود.
« مستند فرهنگ » کاری از گروه تولید و تامین است که ساعت۱۴:۳۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما