امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

تجلیل از ده عمان پژوه در اختتامیه همایش بین المللی عمان سامانی

مشاهده ۳۸۴
۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۱۰:۲۷

در اختتامیه همایش بین المللی عمان سامانی از ده عمان پژوه تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اختتامیه همایش بین‌المللی میرزا نوالله عمان سامانی شامگاه، ۱۳ مرداد با حضور نماینده، ولی فقیه در استان، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، مدیر رادیو فرهنگ و تعدادی از شاعران آیینی و عمان‌پژوهان داخل و خارج از کشور در شهرکرد برگزار و از رادیو فرهنگ‌پخش شد.

عمان؛ شخصیتی حوزوی
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در استان و امام‌ جمعه شهرکرد در این مراسم با اشاره به اینکه عمان سامانی در بازروایی حماسه عاشورا شخصیتی بی‌بدیل و بی‌نظیر به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: آنچه عمان سامانی به آن ورود کرده در سطح خود بی‌نظیر است.

نکونام ادامه داد: عمان سامانی ظرفیت عظیمی‌بوده که ناشناخته است، زیرا این شخصیت حماسه عاشورا را به زیبایی ترسیم کرده، بنابراین باید غفلت‌هایی که در زمینه این ظرفیت عظیم وجود داشته، جبران شود که امید است این همایش آغازی برای جبران گذشته باشد.

نکونام گفت: مرحوم عمان که از شهر ادب و فرهنگ و چهره‌های ادبی، اهل دانش و بینش یعنی سامان بوده از چند اصالت برخوردار است که باید مورد توجه و پژوهش قرار گیرد.

امام‌جمعه شهرکرد ادامه داد: عمان شخصیتی حوزوی است، یعنی پس از تحصیلات اولیه مکتب‌خانه برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه اصفهان شد که در آنجا به موقعیت‌های علمی قابل تأمل دست یافت تا جایی که به تدریس لمعه مشغول می‌شود، به این ترتیب عمده دستاورد‌های ملکوتی علوم اهل‌ بیت علیهم السلام بر جان و دل این حکیم نشسته و نورانیت از دل و جان او تراوش می‌کند.

اصالت‌های شخصیت عمان سامانی

وی اصالت خانوادگی را از جمله ویژگی‌های برجسته عمان سامانی برشمرد و تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد این عارف در خانواده‌ای اصیل و محب اهل‌ بیت (علیهم السلام) رشد کرده است. اهمیت مسئله خانواده در اینجاست که امروز دشمنان نه تنها در مقام مخدوش کردن بلکه از میان بردن ارکان خانواده‌اند، امروز حیوان جایگزین فرزند شده و ازدواج و فرزندآوری را مخدوش کرده است که این خطر جدی باعث خواهد شد تا جامعه از وجود عمان‌ها محروم شود.

نماینده، ولی فقیه در استان اصالت ایمانی، معرفت توحیدی و اخروی، ولایی و اهل‌بیتی بودن، تلاش برای خوش عاقبتی را از دیگر اصالت‌های عمان سامانی برشمرد و گفت: نگاه تحسین برانگیز این شخصیت، قابلیت الگوبرداری دارد.

لزوم شناسایی و حمایت از مفاخر استانی

در ادامه محسن حسین میرزایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: نکوداشت عمان سامانی شاعر گرانقدر، نکوداشت فرهنگ عاشورایی است، عمان را به عاشورایی بودن و حسینی بودن می‌شناسیم.

حسین‌میرزایی افزود: برای زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا، یاد این شاعر گرانقدر را باید گرامی‌بداریم، نکوداشت عمان سامانی یادآور این است که مردم ایران اسلامی و استان حسینی و عاشورایی هستند.

وی با تأکید بر اینکه آئین نکوداشت عمان سامانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و ادبی در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، بیان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص این شاعر، افتخار بزرگی برای مردم استان و فرهنگ دوستان است، باید برگزاری این همایش در استان با تشکیل یک دبیرخانه به‌صورت دائمی‌شود.

حسین‌ میرزایی بیان کرد: شاعران آئینی بسیاری همانند عمان سامانی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که با شناسایی این شاعران و فرهنگ دوستان باید برای حمایت از آن‌ها تلاش کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد برای پژوهش‌های علمی و فرهنگی در خصوص شاعر گرانقدر عمان سامانی، گفت: باید در اجرای این تفاهم‌نامه‌ها تلاش کرد تا عمان سامانی را به نسل جدید بشناسانیم.

شکل‌گیری دبیرخانه دائمی عمان سامانی در دانشگاه شهرکرد
در ادامه یاسر پیرعلی، سرپرست دانشگاه شهرکرد گفت: تاکنون در حوزه علوم انسانی کار فاخری صورت نگرفته بود که این همایش مقدمه‌ای برای این امر بود؛ امید است بتوان دانشجویانی از کشور‌های اسلامی جذب کنیم و این فرایند را ادامه دهیم.

به گفته وی، در کنار این همایش، مذاکرات خوبی صورت گرفت، به طوری‌که قرار است ترجمه عربی گنجینة‌الاسرار عمان سامانی آغاز و پس از چاپ در نجف اشرف و بر سر مقبره این شاعر فقید از آن رونمایی شود.

سرپرست دانشگاه شهرکرد ادامه داد: با کمک انجمن مفاخر ایران برای شناسایی مفاخر و چهره‌های برجسته همکاری‌های لازم انجام خواهد شد، همچنین طی رایزنی‌های صورت گرفته، ظرفیت لازم برای جذب دانشجویان کشور‌های خارجی از جمله هند و پاکستان در دانشگاه شهرکرد فراهم می‌شود.

وی تأکید کرد: باید دبیرخانه دائمی عمان سامانی شکل گیرد، زیرا پرداختن به مفاخر و الگوسازی از آن‌ها جزو وظایف ذاتی دانشگاه بوده تا جریان‌سازی فرهنگی در سطح استان شکل بگیرد.

در این آیین، با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور و تعدادی از مسئولان استانی، از محمدعلی آذرشب، ملک‌محمد مسعودی، همایون علیدوستی، مسعود نمازی بروجردی، مهرپویا صفار، محمدتقی گنجعلی، جمشید مردانی، یاسر پیرعلی، یوسف افشارنیا، شاه منصور شاه میرزا خواجه اف، رضا ریاحی و عباس قنبری عدیوی اساتید برتر عمان‌پژوهی و دست‌اندرکاران با اهدای تندیس عمان‌پژوهی تجلیل شد. 

همچنین، از تابلوفرش بیانات مقام معظم رهبری در وصف سامان و عمان سامانی رونمایی شد.

اهدای نشان فرهنگ یار ملی به سه استاد در اختتامیه همایش بین المللی عمان سامانی
در اختتامیه همایش بین المللی عمان سامانی همچنین به سه نفر از عمان پژوهان از سوی رادیو فرهنگ نشان فرهنگیار ملی اهدا شد.
در این آیین، با حضور دکترعلیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ ، دکتر بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور،دکترقزوه مدیردفترموسیقی شعر و سرود سازمان صدا و سیما ،دکتر پیرعلی رییس دانشگاه شهرکرد ،استاد شاه منصور شاه میرزا شاعر و معاون موسسه فرهنگی اکو از تاجیکستان و تعدادی از مسئولان استانی و کشوری و برون مرز، 
کارنامه سه تن از استادانی که از طرف رادیو فرهنگ لوح و تندیس "فرهنگیار ملی" دریافت کردند بدین قرار است:
" دکترمحمدعلی آذرشب " به روستای چاه‌ کوتاه شهرستان دشتی تعلق دارد، اما به دلیل شغل پدرش که مدام بین ایران و عراق در رفت و آمد بوده، در کربلای معلی به دنیا آمده است.
وی دوره کارشناسی خود را در رشته زبان عربی و علوم قرآنی دانشگاه اصول‌الدین بغداد گذرانده، سپس به توصیه شهید آیت‌الله صدر به موطن اصلی خویش ایران عزیمت می‌کند و تحصیل در رشته زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران را پیش می‌گیرد. او حالا آنقدر در زبان عربی غور کرده است که علاوه بر مدیریت گروه عربی در دانشگاه تهران، کار خطیر ترجمه پیام‌ها و سخنان مقام معظم رهبری به زبان عربی را نیز بر عهده دارد.

دکترآذرشب مؤلف و مترجم بیش از 58 کتاب است و فعالیت‌هایی چون سردبیری مجله «ثقافتنا» و «ثقافة التقریب» و رایزنی فرهنگی ایران در خارطوم (سودان)، دمشق (سوریه) و مشاور مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را برعهده داشته است. وی چند مرکز علمی از جمله مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب و مرکز پژوهشی جهان اسلام را تأسیس کرده و یکی از اصلی‌ترین همراهان علامه عسگری در تأسیس دانشکده اصول دین در قم و تهران است.
*
استاد ملک‌محمد مسعودی (زادهٔ بهمن ۱۳۳۱)، معروف به ملک مسعودی خواننده نامدارموسیقی سنتی و بختیاری اهل بروجن است.
تحصیلات ابتدایی را در چهارمحال گذراند و در دوران دبیرستان به اصفهان آمد.استاد ملک مسعودی از محضر استاد جلال تاج اصفهانی، علی‌خان ساغری، حسن کسایی و نعمت‌الله ستوده بهره برد. علاقه او به موسیقی نواحی باعث شد تا به موسیقی فولکلور روی آورده و با توجه به استعداد و توانایی که داشت توانست به‌خوبی با این موسیقی آشنا شود.
*
دکتر همایون علیدوستی -شاعر و منتقدادبی -متولد ۱۳۴۵ در شهر کیان از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرکرد در استان چهار محال بختیاری است. وی فارغ التحصیل مقطع دکترا در رشته ادبیات و زبان فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی است و در حال حاضر علاوه بر تدریس در مراکز آموزش عالی استان، در شورای شهر کیان نیز عضویت دارد.

از جمله آثاری که از علیدوستی به چاپ رسیده می توان به چندین مجموعه شعر با عناوین "پای لرز خربزه"، "طنزاخبار"، "قند نقد"، "اشک فانوس" ، "چشمه‌ها و آینه‌ها" ، "شب های بی ستاره" و "کاکتوس" اشاره کرد.
دیگر آثار دکتر علیدوستی عبارتند از: در آستان جانان ( ترجمه ادبی بر دعای ابوحمزه ) فصلی به رنگ عشق ، یک سبد شقایق با موضوع شعر دفاع مقدس و غربت نوشته‌ها که حاوی خاطرات آزادگان استان چهار محال بختیاری است.
*
رادیو فرهنگ‌ چندسالی است در راستای تکریم از اهالی فکر و فرهنگ و به پاس خدمات فرهنگیاران کشورمان با اهدای لوح وتندیس از اساتید حوزه فرهنگ ‌‌و هنر تقدیر می‌کند .

تصاویر

امتیاز شما