امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل فرستنده‌های رادیویی خبر داد:
مدیرکل فرستنده‌های رادیویی خبر داد:

سنکرون سازی سراسری ایستگاه‌های رادیویی

مشاهده ۳۱۸
۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۱۲:۵۱
تعداد بازدید:318

یکی از پروژه‌های بسیار مهم سازمان صداوسیما، سنکرون سازی ایستگاه‌های رادیویی سراسر کشور است که به نوعی یک پروژه ملی به شمار می رود که توسط اداره کل فرستنده‌های رادیویی معاونت توسعه و فناوری رسانه در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حمیدرضا غیاثوند مدیرکل فرستنده‌های رادیویی در این خصوص اظهار داشت: سنکرون سازی (همزمان کردن) رادیو ایران در سراسر کشور بر روی فرکانس 558 کیلو هرتز صورت گرفت تا با اجرای این پروژه، فرکانس رادیو ایران در کل کشور و در تمام ایستگاه‌های رادیویی با یک فرکانس تنظیم و پخش شود.
وی همچنین افزود: با اجرای این پروژه علاوه بر تقویت پوشش برنامه‌های رادیو ایران در نقاط مختلف و همپوشانی ایستگاه‌ها با یکدیگر، صرفه جویی قابل ملاحظه ای در تخصیص فرکانس و کاهش تداخل فرکانس اتفاق افتاد.
غیاثوند با تاکید بر تلاش بی وقفه مهندسان و متخصصان اداره کل فرستنده‌های رادیویی در این پروژه مهم گفت: پروژه سنکرون سازی با تکیه بر توان متخصصان داخلی آغاز و در سراسر کشور اجرایی شد.
مدیرکل فرستنده‌های رادیویی ادامه داد: در این پروژه پس از بومی سازی تجهیزات توسط متخصصان داخلی از روش تایم کد(کد زمانی) برای سنکرون سازی، طراحی و پیاده سازی آن استفاده شد. تایم کد روشی است که برای اولین بار در دنیا برای سنکرون سازی مورد استفاده قرار گرفت.
وی در ادامه افزود: همزمان با این پروژه، سیستم کنترل هوشمند و مونیتورینگ پایش سنکرون رادیو ایران  که برای نظارت بر شبکه سنکرون و حفظ کیفیت پخش این رادیو طراحی شده نیز با موفقیت اجرا شد که توسط آن اطلاعات ایستگاه‌های سنکرون در سامانه،  بررسی و تحت کنترل قرار می‌گیرد.
غیاثوند با اشاره بر اجرای پروژه تغییر فرکانس و سنکرون سازی رادیو ایران در ایستگاه ماسور خرم آباد، گفت: سنکرون سازی این ایستگاه برای افزایش پوشش شمال به جنوب در خردادماه 1401 انجام شد و علاوه بر نصب تجهیزات سنکرون سازی در این ایستگاه، اصلاح خط انتقال، اتاق آنتن و تغییر فرکانس فرستنده‌ها نیز با موفقیت انجام شد و این ایستگاه در شبکه سنکرون کشور قرار گرفت.
وی یادآور شد: این پروژه با تامین تجهیزات از طرف معاونت توسعه و فناوری رسانه و همکاری مرکز صدا و سیمای لرستان به دست متخصصان اداره کل فرستنده‌های رادیویی اجرا و به بهره برداری رسید.

امتیاز شما