امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

پخش عزاداری حسینی و آیین نخل گردانی از شبکه اترک

مشاهده ۷۱۲
۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۱۴:۴۵

مراسم عزاداری مردم استان خراسان شمالی و آیین نخل گردانی مردم شهرستان جاجرم از شبکه اترک و شبکه‏‏ های سراسری به صورت زنده پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آیین نخل گردانی شهرستان جاجرم از جمله مراسم مذهبی در ایام ماه محرم است که به عنوان تنها میراث معنوی استان در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان به ثبت ملی رسیده است. این آیین از سابقه و پیشینه زیادی برخوردار است. تحقیقات میدانی از بزرگان، تکیه داران و نخل گردانان گویای قدمت 200 ساله این مراسم از چهار نسل قبل تاکنون است.

صداوسیمای مرکز خراسان شمالی در ویژه برنامه ای مراسم عزاداری و نخل گردانی را در روزهای یکشنبه و دو شنبه 16 و 17 مرداد  هم زمان با تاسوعا وعاشورای حسینی ساعت 9 صبح از شبکه اترک و شبکه‏ های سراسری به صورت زنده و مستقیم پخش می‌کند.

نخل به منزله تابوت امام حسین (علیه السلام) است که از چهارچوب هایی به شکل خیمه ساخته شده و با پارچه‌های سبز و مشکی و کلاه خود و شمایل معصومین(علیهم السلام) تزیین شده است که توسط هیئت های عزاداری شهرستان در روز عاشورا به حرکت درآورده می‌شود. 
عزاداران جاجرم نخل را به سمت میدان حسینیه این شهر حمل می‌کنند و چون در گذشته برای تزیین تابوت از برگ های درخت خرما استفاده می‌شد، این مراسم نیز با نام «نخل گردانی» جاودانه شده است.
مسئولیت کنترل و هدایت هر نخل بر عهده یک نفر است و حرکت نخل به سوی سیل عزاداران بر عهده افرادی است که نخل را بر دوش دارند. هر یک از افراد به ترتیب، ستون‌هایی که به شکل افقی در زیر نخل ها کار گذاشته شده را بر دوش خود قرار می دهند که حدود 50 نفر، در حمل کردن نخل مشارکت دارند و جایگاه استقرار درآن ستون‌ها نیز موروثی است
هیئت های عزاداری با نوحه سرایی و مداحی نخل ها را به سمت میدان حسینیه به حرکت در می آورند. نخل ها پس از گذراندن از خیابان اصلی وارد میدان حسینیه جاجرم شده و به دنبال آن نماد گهواره حضرت علی اصغر(ع)، طبل کوب ها و علم گردان‌ها وارد میدان می‌شوند. پس از ورود نخل ها به میدان حرکت آن‌ها سرعت گرفته و سوگواران نیز حرکت خود را تندتر کرده و به دنبال نخل ها می دوند.
 در دور سوم نخل اول و دور چهارم نخل دوم بر زمین گذاشته می‌شود اما چرخیدن علم ها هنوز ادامه دارد و چند بار دیگر دور میدان حسینیه حرکت می‌کنند و به عزاداری می‌پردازند. در ادامه مردم به صورت حلقه دور هم به سینه زنی و تعزیه خوانی می‌پردازند سپس نخل ها در جای خود قرار می‌گیرند.

تصاویر

امتیاز شما