امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

هیئتی به پهنای معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی

مشاهده ۴۲۴
۱۴۰۱/۰۵/۱۸- ۱۰:۲۶

رسانه ملی در راستای وظیفه ذاتی خود نسبت به پوشش رسانه ای برنامه‌های عزاداری‌های حسینی در اقصی نقاط کشور به شکلی مطلوب و در خور شان اهل بیت(ع) به مخاطبان صداوسیما خدمت رسانی کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  در همین راستا، عوامل معاونت توسعه و فناوری رسانه که همواره به منظور آماده سازی مقدمات و در نهایت ارسال سیگنال به گیرنده‌های مخاطبان، لزوما پیشتاز بوده اند، این بار نیز جمع انبوهی از کارکنان، کارشناسان و مهندسان این معاونت، با حضور شبانه روزی و خالصانه در محل خدمت خود به نوعی در عزاداری‌های سیدالشهدا سهیم بوده اند.
ادارات کل و مجموعه‌های مختلف این معاونت دست به دست هم دادند تا مطلوب ترین صدای رادیویی و همچنین بهترین و زیباترین تصاویر در قاب تلویزیون نقش ببندد که در ادامه با گوشه ای از زحمات صورت گرفته آشنا می‌شویم.

امور ارتباطات زنده زمینی سکان دار در سیگنال رسانی‌ها

ارتباط زنده ویژه برنامه نمایشگاه عطر سیب
برنامه عطر سیب از میدان امام حسین(ع) از سوم تا دهم مردادماه توسط لینک مایکروویو پرتابل با فرمت HD هر روز از ساعت 16 الی 22 از شبکه‌های مختلف سیما به صورت زنده پخش شد.

ویژه برنامه سوره از محل استودیوی بیمه میدان آزادی
این برنامه نیز توسط لینک مایکروویو پرتابل در دهه اول محرم از ساعت20 الی 23 از  شبکه 4 سیما و همچنین به مدت 10 روز از شبکه نسیم بصورت زنده پخش شد.
گفتنی است، از محل استودیوی بیمه میدان آزادی، ویژه برنامه روضه‌های خانگی از هفتم مردادماه توسط لینک ذکر شده از ساعت 16 الی 18 از شبکه اول سیما بصورت زنده پخش شد.
شایان ذکر است علاوه بر ویژه برنامه‌های ذکر شده در دهه اول محرم، همکاران این اداره کل در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به شکلی ویژه آماده خدمت رسانی بوده و در خصوص ارسال سیگنال تمامی ویژه برنامه‌ها و عزاداری‌ها اقدامات لازم را انجام دادند.

اداره کل فناوری فضایی و ماهواره ای پیشتاز در ارسال سیگنال های معنوی
مدیریت امنیت فنی واحد صیانت از ترانسپوندر

با توجه به اینکه واحد صیانت از ترانسپوندر در اداره کل فناوری فضایی و ماهواره ای نخستین گلوگاه سازمان صدا و سیما برای هر گونه ارتباطات ماهواره ای به شمار می رود و علاوه بر نظارت بر طیف ماهواره‌های در اختیار سازمان باید پاسخگوی اپراتورها و صاحبان ماهواره‌ها نیز باشد لذا پیشتر برای ایام محرم برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده و برای پوشش ماهواره ای برنامه‌های این ایام، آنتن‌های دریافت سیگنال های ماهواره ای را مجددا کالیبره و تنظیم کرد.
بنا بر این گزارش، طی هماهنگی با واحد ارتباطات زنده تهران و تماس با مدیریت ارتباطات تمامی مراکز صداوسیما، مقرر شد برای آغاز هر برنامه ابتدا تکنسین SNG با واحد صیانت هماهنگ بوده و راهنمایی لازم و پارامترهای مربوطه را دریافت کند، سپس با راهنمایی همکاران واحد صیانت و ارسال سیگنال تست و انجام کراسپل (Crosspol)، تجهیزات لازم بر روی ماهواره موردنظر تنظیم شوند و با کسب اطمینان حاصل از صحت کانال ارتباطی، برای محتوای این برنامه و برنامه‌های دیگر روی ماهواره مشکلی پیش نیاید.
همچنین طی هماهنگی واحد صیانت با واحدهای دیگر اداره کل و بررسی نیازهای این واحدها، به منظور اخذ پهنای باند مورد نظر برای روزهای تاسوعا و عاشورا اقدامات لازم صورت گرفت.
گفتنی است، برنامه‌های واحدهای ارتباطات زنده، ارسال، دریافت و مراکز شهرستان‌ها و همچنین مراسم مربوط به کربلا، نجف و سامرا در طول دهه اول محرم با دو هزار ساعت و اختصاصا در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با ۷۰۰ ساعت برنامه برای مخاطبین محترم پوشش داده شد.

قاب بندی‌های زیبای تصاویر توسط اداره کل فنی پخش
در این ایام ارتباط بصورت منظم و روزانه با مسجد مقدس جمکران برقرار و پس از ضبط برنامه در اختیار شبکه یک سیما قرار گرفت. همچنین ارتباطات متعددی از کربلای معلی، مشهد مقدس، قم، حرم حضرت عبدالعظیم و نیز شاه چراغ شیراز دریافت و بنا به درخواست شبکه‌ها در اختیار آنها قرار می‌گرفت.
در روز عاشورای حسینی تعداد 37 خط از مراکز، دو خط از کربلای معلی و پنج خط از حرم عبدالعظیم حسنی، ورامین، اسلامشهر، میدان امام حسین(ع) و دانشگاه تهران در نودال مرکزی دریافت و دو قاب 33 و 9 تصویر برای استفاده شبکه‌های مختلف تهیه و این تصاویر به همراه قاب های آماده سازی شده در صبح و عصر روز عاشورا در اختیار شبکه‌های مختلف قرار داده شد.
لازم به ذکر است از برخی مراکز بیش از یک خط بطور همزمان در نودال مرکزی دریافت شد که در این روز در مجموع دریافت بیش از پنج ساعت برنامه زنده در نودال مرکزی صورت گرفت. برای مراسم شام غریبان و برنامه‌های مناسبتی نیز از تصاویر دریافتی در نودال توسط شبکه‌ها استفاده شد.
گفتنی است،در نودال رادیو نیز ارتباط مستقیم ازاستودیوی مستقر درکربلای معلی دریافت ودر اختیار رادیو جوان قرار گرفت.

ارتباطات رادیویی روز تاسوعا و عاشورای حسینی
پوشش مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شبکه‌های رادیویی از ساعات اولیه صبح آغاز و حدودا به مدّت 12 ساعت کاری به طول انجامید. برنامه واحد های سیار (SNG) مستقر در شهرهای مشهد، قزوین، ساری، زنجان، اهواز، رشت، شیراز، سنندج، بوشهر و تبریز که صدای رادیویی را به صورت Embed شده روی تصویر داشتند توسط نودال تلویزیون در دو خط اصلی و رزرو دریافت و پس از جداسازی صدای مربوطه،  از طریق نودال رادیو برای شبکه رادیویی ایران سوییچ شد. همچنین واحد سیار مستقر در میدان امام حسین تهران در دو نوبت صبح و شب مراسم عزاداری تاسوعای حسینی را ارسال کردند که توسط نودال مرکزی رادیو دریافت و برای شبکه‌های رادیویی اقتصاد و تهران سوییچ شد. خط واحدهای سیار دیگر نیز در طول روز از میدان حر، میدان خراسان، میدان شهدای تهران و مرکز شهر دریافت و به رادیو جوان، سلامت و تهران برای پوشش مراسم تحویل داده شد. رادیو جوان نیز خط SNG و اینترنتی از استودیو رادیویی حبیب در کربلا و واحد سیار میدان شهدای تهران را داشت که خطوط کربلا از طریق نودال تلویزیون و نودال شهدای رادیو و واحد سیار از طریق نودال رادیو دریافت و برای استودیو رادیویی جوان سوییچ شد. رادیو گفتگو نیز خط فیبری دریافتی رادیو حرم از مشهد را برای پوشش مراسم عزاداران حسینی دریافت کرد.

تصاویر

امتیاز شما