امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
دستیابی به موفقیتی ارزشمند با همت جمعی کارشناسان ماهواره ای رسانه ملی
دستیابی به موفقیتی ارزشمند با همت جمعی کارشناسان ماهواره ای رسانه ملی

طراحی سامانه کنترل دمای اتاقک آنتن‌های ایرانست

مشاهده ۲۸۹
۱۴۰۱/۰۵/۱۹- ۰۹:۵۴
تعداد بازدید:289

یکی از وظایف مهم و اصلی‌ اداره کل فناوری فضایی و ماهواره ای معاونت توسعه و فناوری رسانه، سیگنال رسانی پایدار از طریق ماهواره است که این امر توسط فرستنده‌های ماهواره ای انجام می‌پذیرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اداره کل فناوری فضایی و ماهواره ای تعدادی آنتن با ابعاد بزرگ برای ارسال بر روی ماهواره ایرانست در اختیار گرفت که هر کدام از آنها دارای تقویت کننده‌های متنوعی هستند. این تقویت کننده‌ها بسیار گران قیمت و همچنین دارای فناوری بالایی بوده که به دلیل داشتن قطعاتی حساس در برابر گرما، خاک و رطوبت، نیازمند رسیدگی، تعمیر و نگهداری هستند. به همین منظور برای استفاده بهینه از منابع موجود با تدابیر این اداره کل با اقدامات پدافندی، اتاقک هایی در کنار آنها ایجاد شده است که توسط تجهیزات خنک ‌کننده، محیطی عاری از گرما و موارد مزاحم نظیر گرد و خاک، برای این تقویت کننده‌ها فراهم آورده است.
دما و رطوبت این اتاقک ها پیوسته می‌بایست توسط کارشناسان به صورت 24 ساعته مانیتور شود و در صورت بروز هرگونه مشکل سریعاً اشکال برطرف شود، لذا با طراحی یک سیستم کنترل دما می توان از راه دور با استفاده از بستر اینترنت، مانیتورینگ این اتاقک ها به تفکیک انجام شود.
بدین منظور کارشناسان اداره کل فناوری فضایی و ماهواره ای، سامانه کنترل دمای"اتاقک های آنتن‌های ایرانست" را مطالعه، بررسی و طراحی کردند. سامانه مذکور شامل دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری است که در بخش سخت افزاری این سامانه از بردی استفاده شده که قابلیت بارگذاری به صورت داینامیکی و ایستا را داراست.
سنسوری که برای اندازه گیری دما و رطوبت در این پروژه استفاده شده، دیجیتال است و برای گرفتن اطلاعات به زمان بندی دقیق نیاز دارد. سنسور مذکور هر دو ثانیه یک بار داده‌های جدید را دریافت می‌کند. سنسور ذکر شده یک واحد حسگر پیشرفته است که سیگنال دیجیتال کالیبره شده را در خروجی تحویل می دهد.
در بخش نرم افزاری کد نویسی برنامه میکرو استفاده شده که توسط هاشم مرادمند و سیدحمید فلاح از کارشناسان امور امنیت فنی ماهواره و با همکاری و مشورت رضا لشنی سرپرست امور بهره برداری ایستگاه‌های ماهواره ای به صورت تیمی نوشته شده، به منظور فعالیت دائمی و بدون اشکال سیستم، تدابیر لازم برای مواردی از قبیل؛ هنگ کردن، درنظر گرفته شده است.
گفتنی است که نگرانی اصلی از دست رفتن ارتباط و ایجاد یک حالت بحرانی است که کارشناسان علاوه بر این برنامه نوشته شده با داشتن حلقه‌های مجزا، با خواندن میکروکنترلرها و هشدارهای تصویری و صوتی کاربران را از شرایط مطلع می‌کند.
گفتنی است، سادگی و کارایی دو اصل اول یک سیستم صنعتی در این پروژه نیز مورد توجه قرار گرفته است و بر همین اساس سادگی و کارایی بالای آن از مزیت های سامانه کنترل دمای اتاقک های آنتن‌های ایرانست به شمار می رود که با توجه به هزینه ناچیز انجام شده برای نمایش و سیستم کامپیوتری به کار رفته، یک ساعت در کنار تصویر، جدول های برخط اطلاعات دما و رطوبت هر اتاقک را به صورت مجزا در محل مانیتورینگ ماهواره صدا و سیما در اختیار داشته باشند.

تصاویر

امتیاز شما