امروز چهارشنبه  ۸ فروردين ۱۴۰۳
تفاوت مخاطبان داخل و خارج از کشور از نگاه وحید رونقی
تفاوت مخاطبان داخل و خارج از کشور از نگاه وحید رونقی

اصطلاح جالب «پس کله‌ای» در دوبله به چه معنا است؟

مشاهده ۲۷۱
۱۴۰۱/۰۵/۲۲- ۱۲:۴۲
تعداد بازدید:271

وحید رونقی، مجری و گوینده مهمان دیشب شبنشینی بود؛ وی در این برنامه از فعالیتهای حرفهای خود صحبت کرد و تجربیات خود را با بینندگان به اشتراک گذاشت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، وحید رونقی، مجری و گوینده در برنامه شب نشینی از فعالیت های حرفه ای خود صحبت کرد و تجربیات خود را با بینندگان به اشتراک گذاشت. او در ادامه از چگونگی ورود خود به عرصه گویندگی و روزنامه نگاری سخن گفت. او گفت: من همچنان در رادیو و تلویزیون فعالیت دارم با این وجود امروزه صداگذاری برای انیمیشن‌ها نیز بسیار پرطرفدار شده و ایران نیز در این حوزه پیشرفت بسیار خوبی داشته است؛ به طور کلی من در حوزه دوبله فعالیت بسیاری ندارم و بیشتر تمرکز من بر کارهای رادیو و تلویزیون است. صداگذاری برای انیمیشن و کارتون‌ها ابعادی از کودک درون انسان را فعال می‌کند و این باعث می‌شود دوبلور بتواند با احساس بهتر صداگذاری را انجام دهد؛ در کار دوبله، صداگذار باید بتواند شوق و هیجانی که شخصیت انیمیشن دارد را معادل سازی کند و به بهترین نحو مطابق با فرهنگ کشور خود به مخاطبان ارائه دهد.

وی افزود: در حوزه دوبله و صداگذاری اصطلاحی به نام پس کله ای وجود دارد که در آن صداگذار دیالوگی را به زبان می آورد که در فیلم و انیمیشن اصلی وجود ندارد. این ترفند از ذوق و سلیقه دوبلور می آید و به دلیل هیجانی که در آن وجود دارد به دل طرفداران می نشیند. او اظهار داشت: من در جوانی مخاطب تلویزیون بودم و سعی داشتم در برنامه الو مصاحبه شرکت کنم. زمانی که به ساختمان برنامه تلویزیونی آمدم با خودم فکر کردم که آیا ممکن است من هم روزی در چنین جایی فعالیت شغلی داشته باشم. با گذر زمان فعالیت خود را با روزنامه نگاری شروع کردم و سپس وارد کار دوبله و رادیو شدم. پس از آن کار اجرای برنامه نیز داشتم و اکنون نیز چنین فعالیت هایی دارم.

این مجری و گوینده توانمند گفت: طی سالهای اخیر خوشبختانه فضای شنیداری با رشد بسیاری مواجه بود و پادکست ها و کتاب های صوتی بسیاری تولید شدند؛ چنین مسئله ای فرصت فعالیت برای صداگذاران را نیز افزایش داد چرا که نیاز به تولید محتوا بسیار افزایش پیدا کرده است. رونقی ادامه داد: بین تمام کارهایی که تاکنون انجام دادم یکی از کتابهای صوتی که صداگذاری کردم بیشتر از همه نظر من را به خود جلب کرد و آن را بسیار دوست داشتم؛ این کتاب صوتی همچنین با واکنش و نظرات بسیار مثبتی از سوی مخاطبان مواجه شد. این کتاب چرتوپیا نام دارد و به صورت طنز روایت شده و جذابیت بسیاری دارد.

او اظهار کرد: من همیشه تلاش کردم در کارهای خود برای پیشرفت به کسی رو نزنم و در نتیجه بسیاری از موقعیت ها و رشدهای مورد نظر را به دست نیاورم. این کار در برخی اوقات باعث ایجاد پشیمانی نیز شده اما به طور کلی به نظر من چنین کاری درست تر از آن است که برای پیشرفت به کسی رو بزنم. وی در پایان افزود: مخاطبانی که خارج از مرزهای ایران هستند در طیف ساعت های متفاوتی قرار دارند در نتیجه جذب آنها نسبت به مخاطبان داخلی سختیهای بیشتری دارد چرا که در جریان اتفاقات داخلی کشور نیز نیستند. به دنبال این مسئله مجریان و گویندگان باید بتوانند اجرای جذاب تری برای آنها داشته باشند تا آنها با برنامه ارتباط برقرار کنند.

گفتنی است؛ برنامه شب نشینی از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود و تهیه کننده این برنامه نیز عباس درویش است. اطلاعات بیشتر درباره شب نشینی و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

امتیاز شما