امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

16 هزار دقیقه ویژه برنامه با موضوع محرم در شبکه آفتاب

مشاهده ۵۱۵
۱۴۰۱/۰۵/۲۴- ۱۳:۳۶

همزمان با آغاز ماه محرم و برپایی عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، شبکه آفتاب با تولید و پخش بیش از 16 هزار دقیقه ویژه برنامه‌های شاخص در دهه اول، به استقبال این ایام معنوی مذهبی رفت و برای اولین بار بیش از 60 مراسم عزاداری در 14 روستا و همچنین 44 نقطه در جای جای استان مرکزی را پوشش رسانه ای داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ایّام دهه اول محرم امسال، سیمای شبکه آفتاب با برقراری 242 دقیقه ارتباط زنده تصویری با شبکه‌های مختلف سراسری رسانه ملّی همچون شبکه‌های قرآن، خبر، پنج، سه، دو، یک و شبکه‌های برون مرزی؛ و نیز تهیه و پخش مجموعاً بیش از 11336 دقیقه برنامه تولیدی و تأمینی در عناوین مختلف ازجمله: تکیه آفتاب، بامداد آفتاب، خانه آفتابی، هفت نگار، اینجا آبادی، ندای آدینه، بارگاه قدس، اجتماع بانوان عاشورایی، شام غریبان، حرکت نمادین کاروان اسرا، دعای ندبه، همایش شیر خوارگان حسینی، همایش احلی من العسل، ارتباط زنده با مصلی بیت المقدس اراک، سخنرانی، فیلم، سریال، مستند، زیرنویس، میان برنامه و همچنین پوشش تصویری بیش از 60 مراسم عزاداری هیات های حسینی و اجتماع عاشورائیان در 44  نقطه مختلف استان مرکزی و هر 12 شهرستان استان، بویژه 14 روستا شامل روستاهای: رباط میل، قدمگاه، تبرته، شهسواران، اسفین، جمال آباد، کزاز، ابراهیم آباد، گیلی، تقلیدآباد، ورچه، خسبیجان، آهنگران، بان؛ برنامه‌های مختلفی را تقدیم نگاه گرم بینندگان ارجمند خود نمود.

سیمای شبکه آفتاب همچنین با راه اندازی ویژه برنامه زنده تلویزیونی «تکیه آفتاب» در شب های دهه اول محرم، در فضایی باز و با استفاده از دکوری که حاوی نشان‌های کربلا بود به میزبانی از 12 هیات و موکب مذهبی استان و مجموعاً حدود بیش از 500 نفر از عزاداران حسینی پرداخت و سعی شد محتوای لازم و درخور، توسط کارشناسان، مداحان و مدعوین به همراه مراسم عزاداری به مخاطبان گرامی نیز ارائه گردد. در ضمن به منظور معرفت افزایی و افزایش شعور حسینی، مجموعه مباحث حجت الاسلام و المسلمین عدالت در محل بیت نماینده معزز ولی فقیه در استان، ضبط و پخش گردید. همچنین در این ایّام، سیمای شبکه آفتاب با برقراری ارتباط اختصاصی زنده با کربلای معلّی و حرم حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، هرروز تصاویر ناب ودیدنی را از حضور عاشقان و دلباختگان آن حضرت، تقدیم بییندگان می نمود.

صدای شبکه آفتاب نیز همپای سیمای مرکز با تولید و پخش مجموعاً 4370 دقیقه ویژه برنامه ی مناسبتی از جمله برنامه‌های: با نوای کاروان، حماسه حسینی، شیرخوارگان حسینی، احلی من العسل، علم گردانی، شب چراغ، گلبانگ صبح، موج جوانی، انجم خوانی، کاروان در سرا و... و همچنین برنامه‌های مختلف تامینی، مخاطبان رادیو استانی آفتاب را در این ایام همراهی نمود. صدای شبکه آفتاب گزارش های زنده و ضبطی رادیویی از محله‌ها و هیات ها را مدنظر قرار داد و ضمن معرفی هیات های نمونه استان مرکزی، گزارش های ویژه از آئین‌ها و مراسم بومی و محلی از روستاهایی نظیر اسفین در شهرستان فراهان و« مراسم عزاداری مردم این روستا در امام زاده افطس»، « آیین چغچغه زنی » در روستای انجدان شهرستان اراک و نیز معرفی آئین « نخل گردانی» در شهر نراق دلیجان را تهیه و پخش نمود.

خبر شبکه آفتاب نیز با تولید و پخش بیش از 436 عنوان گزارش و برنامه‌های مختلف خبری از جمله گزارش موضوعی و مستندهای خبری، مصاحبه، خبر مکتوب، برنامه گفتگوی ویژه خبری، ارتباط زنده - سایت و کانال خبرگزاری استان مرکزی و... با پرداختن به موضوعاتی از قبیل: تعزیه – شعر آیینی – تاسوعا و عاشورای حسینی- امربه معروف و نهی از منکر- نماز ظهر عاشورا- شیرخوارگان حسینی- هنر آیینی-مقتل خوانی پیرغلامان حسینی- محرم در آداب و رسوم مردم استان- عزاداری‌های سنتی و نیز پوشش خبری مراسم عزاداری در شهرستان‌های مختلف استان و نیز پوشش دیگر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی استان در مساجد و تکایا و همچنین انعکاس رویدادهای خبری و تولیدات ویژه خبرگزاری و...  مجموعاً بمدت 642 دقیقه تولید و پخش در دهه اول محرم داشت.

 همچنین فضای مجازی شبکه آفتاب نیز با طراحی و ساخت «صفحه ویژه محرم 1401» و ایجاد عناوین و آیتم های ویژه ای از قبیل: «روزشمار محرم، آیین و آداب و رسوم ماه محرم در شهرهای مختلف استان مرکزی، جدول پخش برنامه‌های محرم، اخبار محرم، نواهای عزاداران حسینی، مقالات و اشعار محرم، اعمال ماه محرم، ادعیه و احادیث محرم(احادیث کربلا، احادیث عزاداری و ..) » و همچنین تهیه و انتشار بیش از 203 عنوان کلیپ، پوستر، مداحی، پادکست، ویدئو، موشن گرافیک، عکس نوشته، اینفوگرافی با موضوعات مختلف از جمله : پیام های اخلاقی، معنوی، آیین‌های عاشورایی، 10 قطعه استاپ موشن با عنوان «طرح عاشقی»، پخش دعای زیارت عاشورا، پخش زنده از حرمین، معرفی شهدای کربلا، معرفی هیئات مذهبی استان، راه اندازی پویش «نجات اهل عالم باحسین(ع) است» ، فراهم کردن امکان ارسال عکس و فیلم محرم از سوی کاربران، اطلاع رسانی در خصوص برگزاری مراسم عزاداری در سطح استان در قالب متن و خبر- معرفی برنامه‌های مناسبتی صدا و سیما در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت مرکز- پخش زنده برنامه‌های مناسبتی صدا و سیما از وب سایت مرکز - انتشار مداحی و نوحه سرایی‌های مرتبط در سایت و کانال شبکه آفتاب- معرفی کتب مرتبط با حادثه کربلا و شهدای کربلا و... در این ایام به صورت ویژه همراه کاربران و علاقه مندان خود از سراسر کشور بود.

 روابط عمومی صداوسیمای استان مرکزی نیز در این ایام، با همکاری ویژه سایر واحدها و حوزه‌های مرکز، گزارش لحظه ای و عملکرد مطلوب در پوشش مناسب اخبار؛ تلاش همکاران؛ رویدادها و برنامه‌های مختلف حوزه‌های صفی صدا، سیما، خبر و فضای مجازی، از طریق رسانه‌های استان، شبکه‌های مجازی، ستادی و صفحات و کانالهای مختلف درون و برون سازمانی و... افتخار خدمت رسانی و انعکاس این حماسه پرشور و شعور و بزرگ حسینی را داشت.

لازم به ذکر است، صدا و سیمای استان مرکزی در این ایّام با اقدامات جدید و نوآورانه ای از قبیل: برنامه ریزی و تشکیل جلسات مختلف برای استفاده از ظرفیت مردمی جهت پوشش زنده مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در نقاط مختلف استان بر اساس ملزومات رسانه و بوسیله ظرفیت نیروهای بومی و محلی؛ هماهنگی ویژه با هیئات مذهبی نظیر هیات بیت المهدی (عج)، هیات رزمندگان اسلام، هیات صاحب العصر(عج)، هیات بیت الزهرا (س) شهرستان خمین و اداره کل تبلیغات اسلامی استان؛ جهت همکاری موثر و برقراری ارتباط های زنده و متعدد و پوشش شایسته مراسم عزاداری در دهه اول ماه محرم ؛ برگزاری پویش «کلید گنجینه‌ها» با مشارکت ستاد اقامه نماز استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌با موضوع نقش نماز در کاهش آسیب های اجتماعی؛  انتشار بایدها و نبایدهای عزاداری و سوگواری از دیدگاه مقام معظم رهبری؛ ابتکار رسانه در ایجاد همگرایی و هم‌افزایی برای تجمیع مراسم؛ پوشش مراسم و آیین‌های سنتی و کهن عزاداری در روستاهای استان؛ فعال کردن و استفاده از توان شهروندان خبرنگار و تهیه گزارش های خبری ویژه از آن‌ها، پویش نذر خون (اهدای خون) ؛ پخش اجتماع عاشورائیان مردم عزیز روستای سیل زده آهنگران و همچنین بهره مندی از ظرفیت تخصصی همکاران پرتلاش همه واحدهای مرکز به ویژه معاونت فنی، جهت برقراری بهینه ارتباطات زنده از بستر اینترنت با پایداری لازم و رعایت استانداردهای امنیتی در 44 نقطه و پشتیبانی لازم و بسیج تمام امکانات و نیروی انسانی بیش از 2640 نفرساعت بر بستر فیبر نوری، ماهواره و اینترنت و واحدهای سیار تلویزیونی و... ؛ به خوبی توانست شور و دلدادگی مردم استان مرکزی را انعکاس داده و خوش بدرخشد.

امتیاز شما