امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
در «ایران» هیسپان تی‌وی معرفی می‌شود:
در «ایران» هیسپان تی‌وی معرفی می‌شود:

از صنایع دستی چهارمحال و بختیاری تا اماکن تاریخی همدان

مشاهده ۲۴۶
۱۴۰۱/۰۵/۲۵- ۱۲:۳۶
تعداد بازدید:246

برنامه «ایران» شبکه هیسپان تی وی این هفته به معرفی صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری، روستای ورکانه و شهر زیرزمینی سامن در استان همدان و خانه فرهنگ رازی در تهران می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این قسمت از مجموعه مستند «ایران» مخاطبان اسپانیایی زبان خود را با صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری آشنا می‌کند. صنایع دستی در این استان به سه شاخه سنگ، فلز و چوب تقسیم می‌شوند. قلم‌زنی روی فلز، حجاری سنگ، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، مجسمه سازی و خراطی از صنایع دستی این استان است. یکی دیگر از صنایع دستی این استان که سابقه ای طولانی داشته و نمونه‌هایی از آن در چندین موزه خارج از کشور نگه داری می‌شود صنعت قفل سازی چالشتر است که شهرت جهانی دارد. قالیبافی، یلمه، گبه بافی، خورجین بافی، سرانداز بافی نیز از دیگر صنایع دستی این استان است.
بخش دوم برنامه به معرفی روستای ورکانه از توابع استان همدان با قدمتی 400 ساله اختصاص دارد. این روستا یکی از مهم ترین مکان‌های فرهنگی و تاریخی ایران محسوب می‌شود که به دلیل کوهستانی بودن و برخورداری از طبیعت زیبا از مناطق بسیار بکر به شمار می‌رود. سنگ، سنگ لاشه، سنگ مالون، خشت و آجر انواع مصالح متعارف ساختمانی در ابنیه روستای ورکانه است.
بخش دیگر برنامه به معرفی شهر سامن از توابع شهرستان ملایر در استان همدان می‌پردازد. شهر زیرزمینی سامن از کهن ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود و قدمت آن به دوران اشکانیان بازمی‌گردد. باستان شناسان هسته اولیه شهر را متعلق به قبل از دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌است. این مجموعه تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
بخش پایانی برنامه نیز به معرفی خانه فرهنگ رازی واقع در جنوب تهران می‌پردازد. این مکان با زیربنایی به مساحت 96مترمربع درسه طبقه درسال 1373 افتتاح و راه اندازی شد و فعالیت خود را با هدف ارائه خدمات فرهنگی ،آموزشی،هنری و ... آغاز  کرد.
مجموعه «برنامه ایران» به تهیه‌کنندگی محمدعلی قاسمی چهارشنبه 26 مردادماه ساعت 05:30 از شبکه هیسپان تی وی پخش می‌شود و بازپخش آن همان روز در ساعت های 10:30، 14:00 و 19:30 برای اسپانیایی زبان‌های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود. علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به آدرس https://www.hispantv.com/showprogram/iran/97 این برنامه را در وب‌سایت شبکه هیسپان تی وی مشاهده کنند.

امتیاز شما