امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو با عوامل ویژه برنامه صبحگاهی « به زندگی سلام کن» رادیو سلامت
گفتگو با عوامل ویژه برنامه صبحگاهی « به زندگی سلام کن» رادیو سلامت

طراوت صبحگاهی با «به زندگی سلام کن» رادیو سلامت

مشاهده ۸۱۲
۱۴۰۱/۰۶/۱۶- ۱۱:۵۲
تعداد بازدید:812

رادیو سلامت در برنامه «به زندگی سلام کن» با هدف اطلاع رسانی و بررسی مطالبات مردمی در حوزه سلامت اخبار حوزه سلامت را در فضای مجازی بررسی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این برنامه با بررسی باورهای درست و نادرست در حوزه بهداشت ، تحلیل اخبار داخلی و بررسی آخرین یافته‌های سلامت هر روز از شنبه تا پنج شنبه ساعت 6:30 تا 08:00 صبح تقدیم شنوندگان می‌شود.

برای آشنایی بیشتر مخاطبان با مدیر گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت و تهیه کننده و گوینده و نویسنده این مجله صبحگاهی به گفتگو نشستیم.

شهرام زین العابدین مدیر گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت، می‌گوید: این برنامه با هدف اطلاع رسانی و بررسی مطالبات مردمی در حوزه سلامت اخبار حوزه سلامت را در فضای مجازی، بررسی و باورهای درست  و نادرست را در حوزه بهداشت، تحلیل می‌کند و نیز اخبار داخلی و بررسی آخرین یافته‌های سلامت را در اختیار شنودگان خود قرار می دهد. این برنامه هر روز از شنبه تا پنج شنبه ساعت 6:30 تا 8 صبح تقدیم شنوندگان می‌شود.
وی در خصوص تغییرات این برنامه نسبت به طرح قبلی گفت: ما زنگ ورزش را در برنامه گذاشتیم که مردم به این مسئله توجه کنند که فعالیت بدنی می تواند از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کند و نیز تغییر سبک زندگی چه میزان در  پیشگیری از بیماری‌ها تاثیر گذار است ؛ ضمن اینکه دستاوردهای سلامت را که مغفول مانده است معرفی می‌کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: بخش هایی همچون «درجه جوش»، مدیریت کنترل خشم ، طرحی نو و ایجاد خلاقیت، حواشی فضای مجازی نیز به برنامه اضافه شده است. ضمن اینکه در ساختار این برنامه صبحگاهی از ساختارهای نو همچون مینی فیچر و psa استفاده شده است.
از یک فنجان خبر تا هشتک های کرونایی
مسعود حسنی تهیه کننده و گوینده برنامه صبحگاهی «به زندگی سلام کن» هم می‌گوید: برنامه صبحگاهی ، بخش های مختلفی دارد.  برای اطلاع رسانی در صبح ، دو وجه اطلاع رسانی و سرگرمی در نظر گرفته ایم و بخش هایی  همچون خبر را نیز در به آن افزوده ایم. در بخش «آشپز باشی» مخاطبان برای ما فایل صوتی از تهیه صبحانه‌هایشان می فرستند و در ادامه کارشناس تغذیه در مورد صبحانه ای که خورده می‌شود و ارزش غذایی آن و میزان دریافت  انرژی و کالری  آن صحبت می‌کند.
وی ادامه داد: این روزها خیلی از ما تلاش می‌کنیم زیباتر باشیم حالا با عمل های متفاوت و یا با استفاده از لوازم آرایشی – بهداشتی . از این رو در بخش «حالا ماه شده ام» به جنبه‌های سلامت زیبایی می‌پردازیم و کمک می‌کنیم افراد از راه سالم به زیبایی دست یابند.
وی خاطرنشان کرد: در بخش «دکتر جان سلام» نیز کارشناسان نکاتی را در حوزه سلامت بیان می‌کنند. «هشتک کرونا» طنزی کرونایی است. در «یک فنجان خبر» هم راس ساعت 7 صبح پخش می‌شود یک بخش خبری است که در آن ارتباط های اطلاع رسانی ، چالشی و مطالبه گرانه در برنامه گرفته می‌شود . در بخش شنونده ای که شما باشید کاراکتر طنز داریم که موضوعات روز  و برنامه را در قالب طنز معرفی می‌کند. بخش «کلینیک کلیک»  سوژه‌های داغ فضای مجازی را رصد می‌کند که بسیار پر مخاطب است.
حسنی در خصوص تهیه کنندگی ویژه برنامه‌های صبحگاهی گفت: در برنامه صبح گاهی آن چیزی که مهم است آن است که به روز باشیم . همه عوامل بایستی به روز باشند و برنامه ای شاد  و متناسب با فضای صبح طراحی کنیم.
او  ادامه می دهد:  اطلاعات بایستی به شکل ساندویچی در اختیار مخاطبان قرار گیرد ، ممکن است یک نفر فقط یک ربع در ماشین ما را بشنود و برود.  باید در هر لحظه شخص یک سری اطلاعاتی را بگیرد و برود به زندگی خود برسد.
حسنی ادامه داد : مردم برنامه «به زندگی سلام کن» را دوست دارند در پیامک ها، تلفن‌ها، صفحات مجازی  با عوامل برنامه تعامل می‌کنند . برای ما سوژه ارسال می‌کنند و از ما می خواهند آن موارد را پیگیری کنیم. بخش «صبحانه » برنامه هم یکی از راه‌های تعامل با مردم است.
وی تصریح  کرد: شاخصه این برنامه ، سلامت محور بودنش است. همچنین با توجه به تخصصی بودن شبکه سعی می  کنیم این ویژگی در همه آیتم ها و محورها  و دقایق برنامه رعایت شود.یعنی شما برنامه را که می‌شنوید ، 90 دقیقه موضوعات مربوط به حوزه سلامت را می‌شنوید، شاید خیلی‌ها فکر کنند حوزه سلامت ، تنها سلامت جسم و روان است اما ما به سلامت اجتماعی ، سلامت روان ، سلامت معنوی توجه داریم.
نشاط مجریان صبحگاهی واقعی است  
حسنی ادامه می دهد: لحن و بیان صبح کاملا لحن شاد صبحگاهی است. گاهی وقت ها می‌گویند  مجری برنامه باید با نشاط صحبت کند اما با نشاط صحبت کردن به منزله داد کشیدن  و انرژی بی جهت داشتن نیست ، با نشاط بودن به معنی سرحال بودن  و با انگیزه بودن  و ارائه اطلاعات خوب به مخاطب است.
او با اشاره به خاطره‌های کاری خود می‌گوید: به خاطر دارم در فصل قبلی برنامه ساعت 6:30 شروع می‌شد و من یک روز خواب مانده بودم. و شما نمی دانید که من با چه وضعیتی خودم را سر برنامه رساندم با ده دقیقه تاخیر ، اما خدا رو شکر خیابان‌ها آن موقع صبح خلوت بود و توانستم خودم را برسانم و چیزی که جالب بود این بود که وقتی برگشتم خانه دیدم درب آپارتمان را باز گذاشته ام.
در نوشته‌هایم از خلاقیت استفاده می‌کنم
سمیه محسنی نیک که  سابقه ی دوازده سال نویسندگی برای برنامه‌های مختلف رادیو را دارد ، به مدت دو سال است که به صورت یک هفته در میان نویسندگی برنامه ی «به زندگی سلام کن »رادیو سلامت را برعهده دارد. او می‌گوید: به نظرم نویسنده همیشه باید برای مطالعه ی کتاب یا خبرهای روز وقت بگذارد چون بدون مطالعه نویسنده مثل درخت بی بار است .
وی افزود: برای نوشتن برنامه ی «به زندگی سلام کن» بین سه تا چهار ساعت زمان می‌گذارم، منابع من برای نویسندگی وب سایت های معتبر ، کتاب های تازه منتشر شده در حوزه ی موضوع برنامه و خلاقیت و ذوق نویسندگی خودم است.  به نظر من برنامه  صبح گاهی پیشانی برنامه‌های  شبکه ی رادیویی است که می تواند انگیزه ، نشاط و تحرک را به مخاطب هدیه بدهد و به دلیل زمان پخش برنامه ، انرژی‌ بخش و شاد بودن آن ، حائز اهمیت فراوان است که با اجرای قوی و صدای پرنشاط محقق می‌شود.
محسنی نیک هدف اصلی برنامه را اطلاع‌رسانی می داند و می‌گوید: با توجه به اینکه صبح بیشتر افراد سفر درون شهری یا برون شهری دارند و قاعدتاً اول صبح فارغ از تمام خبرها هستند این برنامه سعی دارد تا تمام اطلاعاتی که مناسب عموم مردم است، را تقدیم شنوندگان کند، برنامه ی «به زندگی سلام کن » آیتم ها و بخش های مختلفی دارد که برخی ثابت بوده و برخی با توجه به زوج یا فرد بودن روز متفاوت است.
او درباره ویژگی‌های مخاطب برنامه ی صبحگاهی  می‌گوید: مخاطب این برنامه‌ها ، معمولا افرادی هستند که در خودروی شخصی یا اتوبوس و تاکسی موقع رفتن سرکار با برنامه همراه می‌شوند یا در دوران تحصیل دانش آموزان و دانشجویانی که اول صبح عازم رفتن به مدرسه یا دانشگاه هستند، خانم های شاغل و خانه دار ، خانواده‌هایی که دور سفره ی صبحانه گوش شان با رادیوست مخاطب خاص برنامه‌های صبحگاهی هستند، برای همین برنامه ی صبحگاهی باید امید آفرین و سرزنده باشد و به موضوعات روز هم بپردازد تا مخاطب را با خود همراه کند.
محسنی نیک خاطر نشان می‌کند: تمام تلاش من به عنوان نویسنده ی برنامه ی صبحگاهی این است که بتوانم دانش و آگاهی مخاطب را بالا ببرم تا در مدت زمانی که شنونده برای برنامه وقت می‌گذارد احساس کند به دانسته‌هایش اضافه شده است.

امتیاز شما