گفتوگو با شهاب اسفندیاری از پذیرش دانشجویان تا جایگاه علمی دانشگاه صداوسیما
گفتوگو با شهاب اسفندیاری از پذیرش دانشجویان تا جایگاه علمی دانشگاه صداوسیما
استقبال بیسابقه داوطلبان آزمون 1401 از رشتههای دانشگاه صدا و سیما
تعداد بازدید:1978
شنبه 19 شهریور 1401 - 12:34
دانشگاه صداوسیما دانشگاهی منحصر به فرد است. این دانشگاه از جهت تنوع رشتههای نه فقط در کنار رقبای دانشگاهی داخل کشور بلکه در میان مراکز آموزش عالی بینالمللی که به شکل تخصصی به علوم رسانه میپردازند نمونه کم نظیری است. از رشتههای فنی و مهندسی تا هنری و تولیدی و همچنین رشتههای علوم انسانی، مدیریت رسانه و روزنامهنگاری در کنار حوزههای میان رشتهای مانند دین و رسانه و فلسفه رسانه در این دانشگاه یافت میشود. برخی رشتهها در ایران فقط در این دانشگاه تدریس میشود تا با تربیت دانشجویان فنی و هنری در حوزه رادیو تلویزیون نیازهای رسانهای سازمان صداوسیما برآورده شود.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دانشگاه صداوسیما در حال حاضر دارای پنج دانشکده شامل ارتباطات و رسانه، تولید رادیو و تلویزیون، فنی و مهندسی رسانه، دین و رسانه و هنرهای دیجیتال است در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو میپذیرد. بدیهی است که همجواری این دانشگاه با سازمان صداوسیما و حضور اساتیدی که در مباحث فنی، هنری و رسانهای کارامد هستند و تجربیات اجرایی نیز در سازمان داشتهاند میتواند به این داشگاه مزیتی بدهد که در دیگر دانشگاههای هنری یا فنی موجود نباشد. چرا که بعضی از رشتههای تحصیلی مانند کارگردانی و تهیهکنندگی تلویزیون، روزنامهنگاری رادیویی و تلویزیونی، تلویزیون و هنرهای دیجیتال و مهندسی صدا و نیز کاردانی فنی فرستنده، صدا و تصویر و صدابرداری فقط در این دانشگاه دانشجو میپذیرد. با این پیش فرض است که هر سال این دانشگاه از میان داوطلبان کنکور سراسری دانشجویانی را در مقاطع مختلف میپذیرد و پس از آزمودن سطح علمی و صلاحیت عمومی، آنها را برای تحصیل در این دانشگاه پذیرش میکند. دانشجویان این دانشگاه در حال حاضر ماهانه ۶۰۰ هزار تومان کمک هزینه تحصیلی دریافت میکنند. در آستانه سال تحصیلی جدید با شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما درباره نحوه پذیرش دانشجویان و موقعیت علمی دانشگاه صداوسیما گفتوگو کردیم.
اسفندیاری مهمترین ویژگی دانشگاه صداوسیما را تأمین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان صداوسیما دانست و گفت: فارغالتحصیلان این دانشگاه بیش از دیگر دانشگاهها دانش تخصصی و درک جامع و کاملی از نیازهای رسانه پیدا میکنند و مهارتهای لازم را کسب میکنند و لذا تجربه و نتایج جشنوارههای تلویزیونی و استانی معمولا نشان داده که مؤثرترین و کارآمدترین نیروهای سازمان، فارغالتحصیلان دانشگاه صدا و سیما هستند و بعضا در فضای سینمایی نیز شناخته شدهاند و بخشی از سرمایه انسانی فاخر رسانه ملی به شمار میآیند.
وی با اشاره به مصاحبههای آزمون 1401 بیان کرد: امسال با استقبال بیسابقه داوطلبان روبهرو شدیم. تعداد داوطلبان علاقهمند به تحصیل در دانشگاه صداوسیما از حدود 400 نفر در سال گذشته به 800 نفر افزایش پیدا کرد. البته بخشی از این اتفاق ماحصل تبلیغات مؤثر در شبکههای تلویزیونی سراسری و استانی است که در ایام انتخاب رشته موجب تشویق داوطلبان شد. جا دارد از معاونت سیما، معاونت استانها و معاونت سرمایه انسانی و منابع مالی و اداره کل بازرگانی در این خصوص تشکر کنم.
رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان معرفی شده برای مصاحبه در سال 1401 بیان کرد: پیش از این سازمان سنجش ظرفیت سه برابری را برای ما در نظرگرفته بود و امسال این ظرفیت را به 5 برابر افزایش دادیم. البته گمان نمیکردیم با این افزایش تعداد داوطلبان ۱۰۰ درصد افزایش یابد. الحمدلله از نظر کیفی نیز تعداد داوطلبان شایسته بسیار بالاتر از سال گذشته بود.
به گفته اسفندیاری سازمان تا 5 سال آینده به حدود ۱۵۰۰ کاردان فنی الکترونیک و مهندسی برق (صدابردار، تکنسین فرستندههای رادیویی و تلویزیونی و کاردان صداو تصویر) نیاز دارد.
وی تصریح کرد: سال گذشته از 30 نفر داوطلب رشتههای کاردانی، 9 نفر جذب سازمان شدند اما امسال حدود ۲۵۰ نفر داوطلب مراجعه کردهاند که ۴۵ نفر در مصاحبه پذیرفته شدند. در رشته روزنامهنگاری از 30 نفر داوطلب سال گذشته 8 نفر موفق به ورود شدند، امسال یکصد و یازده نفر داوطلب برای این رشته متقاضی داشتیم که ۲۴ نفر پذیرفته شدند. در رشته کارگردانی تلویزیونی با 45 نفر ظرفیت میزبان 186 نفر داوطلب بودیم و در رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال با همان ظرفیت میزبان 176 متقاضی بودیم که ان شاءالله ظرفیت پذیرش ما امسال تکمیل خواهد شد. ضمن اینکه در مقطع کارشناسی ارشد 216 نفر در مصاحبههای عمومی و تخصصی شرکت کردند که ۵۴ نفر پذیرفته شدند. در مقطع دکتری نیز امسال ۴ نفر در دانشگاه صدا و پذیرفته شدهاند.
رئیس دانشگاه صداوسیما گزینش و ارزیابی علمی این حجم از متقاضیان ورود به دانشگاه صداوسیما را امری دشوار و مهم دانست و گفت: چهار گروه برای مصاحبههای تخصصی و عمومی تشکیل دادیم و در مدت چهارده روز مصاحبهها انجام شد و همکاران ما بعضا تا ساعت ۹ و ۱۰ شب مشغول جمع بندی نتایج بودند.
اسفندیاری بخشی از این افزایش متقاضیان را به ارتباط دانشگاه با مجتمع های ممتاز و مذهبی آموزشی و امضا تفاهمنامه میان دانشگاه و این دبیرستانها و هنرستانها مربوط دانست و گفت: در سالهای اخیر چند مجتمع آموزشی از جمله تزکیه، فرهنگ و رفاه و ... اقدام به راهاندازی هنرستان کردند و مقصد اصلی دانشاموختگان این هنرستانها دانشگاه صداوسیما بوده است.
وی با اشاره به مراحل مصاحبه داوطلبین گفت: با توجه به تجربه دوران کرونا، مراحل ابتدایی گزینش به صورت آنلاین و با تکمیل و بارگذاری چندین فرم مربوط به اطلاعات تحصیلی و فعالیتهای مرتبط با رشته تحصیلی داوطلب است و پس از آن با حضور در دانشگاه مصاحبه تخصصی و عمومی انجام شده، و مهارت داوطلب در رشتهای که متقاضی است، سنجیده میشود.
اسفندیاری با اظهار امیدواری از کیفیت بالای علمی و عمومی داوطلبین امسال گفت: مشاهدات من در جلسات ارزیابی داوطلبین امیدوارکننده بود و امسال شاهد افزایش قابل ملاحظه جذب دانشجویانی خلاق، توانمند، متعهد و انقلابی خواهیم بود.
وی با اشاره به تعلل سازمان در برخی ادوار گذشته نسبت به جذب نیروهای متخصص از دانشگاه صداوسیما گفت: در حالی که طبق قانون اساسنامه، سازمان صداوسیما موظف است برای نیروی متخصص فنی و هنری خود دانشگاه صدا و سیما را توسعه دهد، در ادوار مختلف به این قانون بیتوجهی شد و به موازات توسعه سازمان توسعه دانشگاه رخ نداد و نیروهایی در حجم انبوه به شیوههای خارج از روال دانشگاه جذب شدند. در نتیجه اکنون سازمان با کمبود نیروی متخصص روبروست.
رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به دوره تحول در سازمان بیان کرد: رئیس سازمان خودشان از استادان قدیمی دانشگاه صدا و سیما هستند و تأکید زیادی بر جذب نیرو از مسیر دانشگاه کردهاند و انتخاب مدیران ارشد دوره جدید از فارغالتحصیلان دانشگاه صداوسیما هم گویای این توجه است.
وی تصریح کرد: از منظر دکتر جبلی دانشگاه صداوسیما فقط مرکز تربیت تکنسین نیست بلکه ما موظف به تربیت دانشجویانی هستیم که مدیران راهبردی آینده سازمان باشند، و با ظرایف و پیچیدگیهای کار سازمان آشنا باشند و با سیاستهای کلان نظام در حوزه فرهنگ و رسانه همراه باشند. چنین نیروهایی را به سختی بتوان از دانشگاههای دیگر جذب کرد.
اسفندیاری با اشاره به تعامل مناسب دانشگاه صداوسیما با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علیرغم مشکلاتی که سالهای گذشته با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشتیم در این دوره تعامل بسیار مناسبی میان دانشگاه صداوسیما و وزارت علوم برقرار شدهاست.
اسفندیاری که اکنون عضو شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است در این باره توضیح داد: در هفته گذشته در دور جدید فعالیت شورای عالی برنامهریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه صداوسیما به عضویت شورای عالی برنامه ریزی آموزشی درآمد و بنده تنها عضو این شورا از میان اعضای هیئت علمی رشتههای هنر و رسانه هستم.
رئیس دانشگاه صداوسیما این انتخاب را هموار شدن مسیر آموزشی و علمی دانشگاه دانست و گفت: در این فضا دانشگاه صداوسیما میتواند برای رشتههای جدید مورد نیاز سازمان پیشنهاداتی بدهد و به ایجاد رشتهها و دورههای آموزشی جدید در سطح آموزش عالی بیاندیشد ضمن اینکه، در این مسیر فرایند تصویب و بازنگری در رشتههای مختلف آموزشی و علمی تسهیل پیدا خواهد کرد.
اسفندیاری با اشاره به بهروز رسانی رشتههای هنری در این دانشگاه از طراحی رشته «جلوههای ویژه رایانهای» خبر داد و افزود: جلوههای ویژه رایانهای موضوعی ضروری است که فقدانش در رشتههای دانشگاهی حس میشود و امیدواریم به زودی مجوز این رشته را از وزارت علوم اخذ کنیم.
وی با اشاره به بازنگری دروس رشتههای روزنامهنگاری رادیو و تلویزیون و هنرهای دیجیتال افزود: همچنین در مباحث مدیریت رسانه نیاز به رشته «مدیریت رسانه خدمت عمومی» حس میشود. پیش از این مباحث رشته مدیریت رسانه عمدتا مربوط به شبکههای تلویزیونی تجاری در غرب بود و امیدواریم مجوز این رشته را نیز بتوانیم برای تدریس در دانشگاه صداوسیما بگیریم.
رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به نحوه جذب دانشجویان در سازمان گفت: معیار ما برای جذب دانشجویان کسب امتیاز مناسب در طول تحصیل است. آنها در صورت کسب امتیاز مناسب میتوانند جذب سازمان و مراکز استانی شوند و در غیر این صورت امکان استخدام برایشان فراهم نیست.
اسفندیاری گذراندن دورههای کارورزی دانشجویان در سازمان را مهم دانست و گفت: برای اولین بار با حمایت معاونت سیاسی مقرر شد دانشجویان دانشگاه به عنوان دستیار با خبرنگاران در تهیه گزارشهای خبری همراه شوند و این سرآغاز تربیت خبرنگارانی آماده به خدمت پس از فارغ التحصیلی است.