امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
در نشست مشترک رئیس رسانه ملی و وزیر فرهنگ سوریه تاکید شد؛
در نشست مشترک رئیس رسانه ملی و وزیر فرهنگ سوریه تاکید شد؛

روایت هنرمندانه مقاومت و رمز همدلی دو ملت ایران و سوریه در قاب رسانه

مشاهده ۱۰۱۱
۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۲۲:۵۹
تعداد بازدید:1011

رئیس رسانه ملی بر لزوم روایت هنرمندانه مضامین مقاومت و نیز همراهی سوریه و ایران در خط مقدم این جبهه، برای نسل‌های آینده تأکید کرد و گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه فرهنگ را مقوم این رویکرد دانست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما و لبانه مشوح، وزیر فرهنگ سوریه  در جریان سفر هیئت بلندپایه سوری به کشورمان، دیدار و درباره همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور و برنامه‌ریزی برای گسترش ارتباطات رسانه‌ای گفت‌وگو کردند.

مقاومت، رمز اتحاد دو‌ ملت ایران و سوریه

 رئیس رسانه ملی در این دیدار با اشاره به موضوعات مشترک میان دو کشور بیان کرد: موضوعات بسیاری ما و شما را به یکدیگر نزدیک و مرتبط می‌کند که دشمن مشترک یکی از آن‌هاست و مقاومت مقابل جریان تروریسم و تجاوزگری آن را عمق بخشیده است.

 جبلی افزود: اعتقاد ما بر آن است که پس از حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان جبهه مقاومت در سوریه، اکنون هر دو طرف باید در مقام رسانه و حاملان فرهنگ، مسئولیت امتدادبخشی به این حماسه را برعهده بگیرند.

 وی ادامه داد: موضوع مقاومت در بستر یک تعامل فرهنگی قدرتمند، باید هنرمندانه و به نحوی روایت شود که برای نسل‌های آینده ماندگار شود و در این راستا، درک عمیق متقابل از فرهنگ‌های دو کشور ایران و سوریه، دست‌یابی به این هدف را تسهیل می‌کند.

  تعهد اخلاقی و تاریخی برای حمایت از سوریه

 رئیس رسانه ملی با اشاره به جایگاه سیاسی کشور سوریه گفت: کشور سوریه برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد. از همراهی حافظ اسد، رئیس‌جمهور فقید با ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا دوران ریاست‌‌جمهوری بشار اسد، ما همیشه سوریه را کنار خود دیدیم و اکنون تعهد اخلاقی و تاریخی خود می‌دانیم که کنار این کشور بایستیم و پس از این هم این رویه ادامه خواهد داشت.

 وی با اعلام آمادگی برای گسترش تعاملات فرهنگی و رسانه‌ای با سوریه تأکید کرد: ما آمادگی کامل برای  همراهی بیشتر رسانه‌ای با سوریه داریم و در حوزه فنی نیز خود را متعهد به گسترش همکاری‌های فنی رسانه‌ای با این کشور دوست و برادر می‌دانیم.

 سوریه همراهی ملت ایران علیه تروریسم را فراموش نمی‌کند

 لبانه مشوح ، وزیر فرهنگ سوریه نیز در این دیدار ضمن تجلیل از همراهی ملت ایران در جنگ مقابل تروریست‌ها گفت: پیش‌تر نیز که میزبان شما در سوریه بودیم، گفتیم که ما هرگز همراهی ملت ایران و ایستادگی‌شان در کنار ملت سوریه را فراموش نخواهیم کرد و ما شما را نه فقط دوست بلکه برادران خود می‌دانیم.

 وی با اشاره به سفر خود به استان فارس و دیدار از اماکن تاریخی و باستانی شیراز بیان کرد: دیدار از اماکن تاریخی و یادمان‌های فرهنگی و مذهبی شیراز برایم جذاب بود و بیش از پیش دریافتم که نگاه ایران به مقوله فرهنگ بسیار گسترده است.

 مشوح افزود: در ایران مسئولیت حوزه‌ فرهنگ به سازمان‌های مختلف سپرده شده و گسترش موضوعات فرهنگی از سینما و تلویزیون تا گردشگری و سیاحتی به معنی تصمیم بر اساس اندیشه است.

 جایگاه فرهنگی ایران را ارج می‌نهیم

 وزیر فرهنگ سوریه با تأکید بر سابقه همکاری رسانه‌ای و مشترکات فرهنگی میان دو کشور ایران و سوریه، روند تعاملات فرهنگی میان دو کشور را روبه‌جلو توصیف کرد و گفت: ایران و سوریه دارای فرهنگ و تمدنی ریشه‌دارند و پیشینه همکاری طولانی‌ دو کشور ما را به همکاری‌های جدید رهنمون می‌کند.

  وی تصریح کرد: ما جایگاه تاریخی و فرهنگی ایران را ارج می‌نهیم و می‌دانیم چه تمدن و تاریخی را مشاهده می‌کنیم. از این رو امیدوارم همکاری‌های مشترکمان در فضای فرهنگی و هنری بسط بیشتری بیابد.

 هفته فرهنگی ایران در دمشق و توسعه همکاری‌ها

 مشوح با اشاره به همراهی و پشتیبانی ایران در دوران جنگ در سوریه بیان کرد: ما جان‌فشانی‌های ایرانیان در سوریه و ایستادگی آنها مقابل تروریسم را ارج می‌نهیم و وظیفه خود می‌دانیم که این جانبازی‌ها و رشادت‌ها را در فضای فرهنگی به تصویر بکشیم تا همدلی خود را با شما نشان دهیم.

 وزیر فرهنگ سوریه با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی ایران در دمشق بیان کرد: این یک برنامه بزرگ و جامع خواهد بود که در دو هفته آینده در یکی از شهرهای سوریه برگزار خواهد شد و شامل نمایشگاهی از لباس‌های سنتی ایران، معرفی غذاهای سنتی ایران، برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری کارگاه خوشنویسی و نمایش فیلم از سینمای ایران خواهد بود.

 وی بیان کرد: تجربه خوب کشور ایران در زمینه سینما و تولیدات سینمایی برای ما بسیار مهم است و آماده بهره‌گیری از تجارب ارزشمندتان در حوزه محتوای آثار نمایشی در قالب کارگاه‌های فیلمنامه نویسی هستیم و  از تجربیات گرانبهای ایران در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

 تعاملات فرهنگی هم‌وزن با روابط سیاسی

  مشوح تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند صحبت از موسیقی، غذاهای سنتی و لباس‌های سنتی ایران جنبه سرگرمی دارد، اما این بخش از فرهنگ کشور شما برای ما عمق و ژرفای هنر و فرهنگ ایران را نمایان می‌کند و موجب نزدیکی و گرمی روابط دو کشور می‌شود. 

  این مقام بلندپایه سوری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های فرهنگی میان ایران و سوریه عنوان کرد: امیدوارم روابط فرهنگی دو کشور همانند روابط سیاسی فی‌مابین گرم و امیدوارکننده باشد و در آینده شاهد  تعامل بیش از پیش هنری و فرهنگی میان دو کشور باشیم.

  وی در پایان با دعوت از رئیس رسانه ملی برای حضور در  هفته فرهنگی یاد شده، گفت: مشتاقانه منتظر حضور شما و ارکستر سمفونیک صداوسیما هستیم و امیدواریم تعمیق و گسترش روابط دو کشور همچنان ادامه داشته باشد.

 گفتنی است؛ وزیر فرهنگ سوریه امروز در برنامه زنده خبری شبکه العالم  نیز شرکت کرد و از دغدغه‌های مشترک فرهنگی میان دو کشور و راه‌های گسترش و تعمیق پیوندهای دو ملت سخن گفت.

ویدئوها

امتیاز شما