امروز سه شنبه  ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

روایت آموزش به کودکان افغان بازمانده از تحصیل در «همسایه‌های خوب»

مشاهده ۲۰۱
۱۴۰۱/۰۶/۲۷- ۱۳:۲۴

«طاهره خاوری» سوژه امروز مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» است که در راستای آموزش به کودکان افغان بازمانده از تحصیل تلاش می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، کودکان خانواده‌هایی که بر اثر جنگ، ناامنی و شرایط بی‌ثبات اجتماعی و اقتصادی از افغانستان به ایران پناه‌ آورده‌اند، در چند دهه گذشته با چالش‌های قانونی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... در زمینه تحصیل مواجه بوده‌اند چراکه تا سال‌ها اوراق هویتی نداشتند.

وضعیت تحصیل کودکان مهاجر به ویژه اتباع افغان در طول دهه‌های گذشته همواره با سیاست‌های متفاوتی روبه‌رو بوده است. این مساله به صورت ویژه متاثر از سردرگمی سیاست‌های تابعیت در ایران بوده و به دلیل همین آشفتگی، کودکان بسیاری از حق تحصیل محروم مانده‌اند.

شیوع ویروس کرونا و آمار بالای کودکان افغان که امکانات کافی برای برخورداری از آموزش مجازی در اختیارشان نبود، نمونه‌ای است که نشان می‌دهد موقعیت اجتماعی و اقتصادی این کودکان تا چه اندازه ناپایدار است.

تحصیل کودکان مهاجر در ایران، همیشه جزو دغدغه‌های جدی فعالان و کارشناسان این حوزه بوده و امسال با روی‌کار‌آمدن طالبان در افغانستان و افزایش سیر مهاجر به کشور، موضوع شکلی جدی‌تر به خود گرفته است. «طاهره خاوری»، متولد ایران از خانواده‌ای افغان، جزو آن دسته از کسانی‌ست که سال‌های گذشته به ایران مهاجرت کرده است.

وی که سوژه امروز بیست و هفتم شهریورماه «همسایه‌های خوب» است، در حال حاضر مدیر مدرسه انجمن دوستداران کودک پویش است. این موسسه در جنوب شرق تهران برای کودکان بازمانده از تحصیل که عمدتا افغان هستند، فعالیت می‌کنند.

این انجمن فعالیت‌های عمده‌‌ای در راستای بازگرداندن حقوق کودکی از دست رفته کودکان منطقه انجام می‌دهد که از آن جمله می‌توان به خدمات آموزشی و پرورشی مستقیم برای کودکان، سلامت جسم و روان کودکان و همچنین توانمندسازی و اشتغال خانواده‌های آن‌ها اشاره کرد.

«همسایه‌های خوب» شنبه تا سه‌شنبه ساعت 19:00 روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود و تکرار آن روز بعد ساعت 13:30 است.

تصاویر

امتیاز شما