امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
در نوزدهمین قسمت؛
در نوزدهمین قسمت؛

«همسایه‌های خوب» به سراغ اشتغال‌زایی در سیستان و بلوچستان رفت

مشاهده ۳۱۴
۱۴۰۱/۰۶/۲۸- ۱۱:۱۰
تعداد بازدید:314

مجموع مستند «همسایه‌های خوب» در نوزدهمین قسمت قصه «جواد کیخا» جوان جهادگر اهل زاهدان را روایت می‌کند که با ایجاد یک موسسه خیریه به دنبال اشتغال‌زایی برای مردم سیستان و بلوچستان است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شاخصه‌های توسعه استان‌ سیستان و بلوچستان در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات متعدد در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی اختلاف شدیدی با میانگین کشوری داشته است.

این استان به دلیل ویژگی‌های اقلیمی و وجود کویرهای گسترده در آن همواره با مشکل کمبود آب و خشکسالی مواجه بوده و همین موضوع باعث شده است تا پراکندگی جمعیت در این استان افزایش پیدا کند و روستاها با فاصله و پراکندگی زیادی از هم شکل بگیرند.

معضلات مختلف اجتماعی و اقتصادی در سیستان و بلوچستان باعث شده است تا همواره موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند. به‌گونه‌ای که آستین همت را بالا زدند و با مشخص کردن دغدغه‌های مختلف به رشد شاخصه‌های توسعه در آن کمک کردند.

ناگفته نماند که این موسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد با همکاری و هم‌افزایی می‌توانند دورانی تازه برای بالا بردن شاخص‌های توسعه در این استان رقم بزنند.

«جواد کِیخا» که سوژه امروز بیست و هشتم شهریورماه مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» است، یکی از جوانان جهادگر اهل زاهدان است که به سبب محرومیتی که در جنوب استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، چند سالی‌ست همراه با خانواده خود به چابهار نقل مکان کرده و به همراه دوستانش موسسه خیریه‌ای را برای اشتغال مردم بومی منطقه و اصلاح و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی در منطقه دشتیاری ایجاد کرده است.

از عمده فعالیت‌های اشتغال‌زایی که «جواد کِیخا» همراه با سایر دوستانش بدان مشغول است، عبارتند از: کشت گیاهان دارویی و میوه‌های استوایی، آموزش دامداری و دامپزشکی و ساخت دامداری‌ها به صورت علمی.

«جواد کِیخا» همچنین کارهایی برای حل مسایل زیرساختی و عارضه‌های طبیعی در منطقه از جمله ترمیم بند و بندسار و اصلاح گرگروک‌ها انجام می‎دهد.
«همسایه‌های خوب» شنبه تا سه‌شنبه ساعت 19:00 روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود و بازپخش آن روز بعد ساعت 13:30 است.

تصاویر

امتیاز شما