امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

مهم‌ترین ویژگی تلسکوپ جیمز وب چیست؟

مشاهده ۳۵۸
۱۴۰۱/۰۶/۲۹- ۱۵:۳۴

ارسال تلسکوپ‌ها به فضا باعث می‌شود دانشمندان دید بسیار بهتری از دنیا داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، احسان مهرجو، کارشناس نجوم  در برنامه صبح پارسی گفت: طی دو ماه گذشته که تصاویر تلسکوپ جیمز وب منتشر شده، ما شاهد موفقیت‌ها و دستاوردهای شگفت‌انگیز این تلسکوپ بوده‌ایم. توانمندی‌های این تلسکوپ حتی پیش از پرتاب آن به فضا مطرح شده بود اما اکنون که جیمز وب در مدار قرار گرفته افراد بیشتر با توانایی‌های آن آشنا شده‌اند و تعداد علاقه‌مندان به نجوم به همین دلیل رو به افزایش است.

مهرجوگفت: پرتاب تلسکوپ جیمز وب از پیچیده‌ترین و هیجان‌انگیزترین ماموریت‌های فضایی بود که با دقت فوق‌العاده بالایی صورت گرفت. تلسکوپ جیمز وب در فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری از زمین قرار گرفته است و امکان تعمیر آن دیگر به هیچ وجه با علم امروزی وجود ندارد؛ به همین دلیل کارشناسان و متخصصان فضایی در زمان پرتاب آن بیشترین دقت ممکن را به کار بردند تا احتمال خطا به پایین‌ترین حد ممکن برسد. پروژه ساخت و پرتاب تلسکوپ جیمز وب در ابتدا بودجه‌ای معادل با ۵۰۰ میلیون دلار داشت اما این رقم با گذر زمان افزایش یافت و به ده میلیارد دلار رسید.

او اظهار داشت: ما برای دریافت درک بهتر از جهان هستی نیاز داریم تا امکانات تحقیقاتی خود را نسبت به تلسکوپ‌های زمینی افزایش دهیم چرا که جو زمین محدودیت‌هایی را برای بررسی فضای کهکشا‌ن‌ها به وجود می‌آورد. جو زمین جلوی طول موج‌ها را می‌گیرد و دید تلسکوپ‌ها را تار می‌کند؛ به همین دلیل ارسال تلسکوپ‌ها به فضا باعث می‌شود دانشمندان دید بسیار بهتری از دنیا داشته باشند.

طی دو ماه گذشته تصاویری از تلسکوپ جیمز وب منتشر شده که جو یک سیاره فراخورشیدی را به ما نشان می‌دهد که تا به امروز دیده نشده بود. ما هیچ زمان نتوانسته‌ بودیم این ستاره‌ها را به وضوح مشاهده کنیم و تنها به دلیل سایه‌هایی که بر روی آن‌ها مشخص می‌شد متوجه فراخورشیدی بودن‌ آنها می‌شدیم اما اکنون با استفاده از تلسکوپ جیمز وب توانستیم تصاویری مشخص از آن‌ها داشته باشیم.

مهرجو اظهار کرد: جیمز وب توانسته در تصاویر جدید وجود آب و بخار آب را در سیاره‌های فراخورشیدی به نمایش بگذارد که از دست‌آوردهای فوق‌العاده علمی‌به حساب می‌آید. مهم‌ترین نکته جیمز وب برداشت عمیق‌ترین تصویر فضایی است که توانسته در هر نقطه بیش از صد میلیارد ستاره را به تصویر بکشد.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی"که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارات از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع نجوم بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛محمد امین نبی‌اللهی وآلاء خامه‌یار بااحسان مهرجو، کارشناس نجوم به گفت و گو نشستند.

امتیاز شما