امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

سفری به «زادگاه» مسیح کردستان ،شهید محمد بروجردی در رادیوفرهنگ

مشاهده ۱۵۷
۱۴۰۱/۰۷/۰۲- ۰۹:۴۲

برنامه «زادگاه» به بهانه معرفی مفاخر فرهنگی کشورمان در سفری رادیویی شنوندگان را با شهرها و ‌روستاهای کشور آشنا می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه « زادگاه» به بهانه معرفی مفاخر فرهنگی کشورمان در سفری رادیویی شنوندگان را با شهرها و ‌روستاهای کشور آشنا می‌کند.

در برنامه امروز «زادگاه» شنوندگان رادیو فرهنگ در سفر به (دره گرگ) استان لرستان که زادگاه شهید محمد بروجردی است با گوشه ای از زندگی این استاد آشنا می‌شوند.
محمد بروجردی یکی از بنیانگذاران اولیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌به شمار می‌رفت که نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی و در مقابله با عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلب به ویژه در کردستان ایفا کرد و در این راه به درجه رفیع شهادت رسید. 
محمد بروجردی در 1333 خورشیدی در روستای «دره گرگ» از توابع شهرستان بروجرد دیده به جهان گشود؛ در 6 سالگی پدر خود را از دست داد و از آن ‌پس مادر وی عهده‌دار مسئوولیت خطیر تربیت فرزندان شد؛ در آغاز هفت‌سالگی با ورود به مدرسه به‌ منظور تأمین معاش خانواده، تحصیل در کلاس‌های شبانه را برگزید تا در کنار فراگیری علوم بتواند تکیه‌گاهی برای خانواده‌اش باشد. بعد از مدتی بروجردی همراه خانواده اش به تهران آمد و مدتی در یک کارگاه تشک دوزی کار کرد. در 17 سالگی به خدمت سربازی فراخوانده شد، اما چون مخالف خدمت در نظام ستم‌شاهی بود، از خدمت سربازی گریخت و برای دیدار امام (ره) راهی عراق شد. در مرز عراق دستگیر و به مدت 6 ماه در زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌های رژیم به سر برد، پس از آن بود که دوباره جهت خدمت سربازی به تهران آورده شد. مسیر زندگی بروجردی در تهران پس از آشنایی با یکی از مبارزان مسلمان تغییر کرد. این مبارز انقلابی؛ بروجردی را با خود به مسجد و جلسات مذهبی می‌برد و در این جلسات بود که شهید بروجردی با امام خمینی(ره) آشنا شد و همه همت خود را در پیروی از امام راحل به کار بست. اقدامات مهمی‌که شهید بروجردی به همراه تعدادی از نیروهای انقلابی در این مدت انجام داد، عبارت بودند از: خلع سلاح قرارگاه پلیس (تهران)، عملیات نظامی 15 خرداد 1357، انفجار در نیروگاه برق و کاخ جوانان منطقه شوش، خلع سلاح کلانتری 14 در میدان خراسان، شرکت در آزادسازی پادگان جمشیدیه و رادیو تلویزیون. بروجردی در ارتباط با بسیاری از این حرکت‌های انقلابی، مسوولیت شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات و طرح‌ریزی عملیات را به عهده داشت و در آخرین عملیات از ناحیه پا مجروح شد. شهید بروجردی جزو هسته اولیه تشکیل‌دهنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌بود که تشکیل نیروی آموزش دیده و منسجم از بچه‌های سپاه را بر عهده داشت به دلیل این اقدامات بی بدیل بارها به وی پیشنهاد فرماندهی سپاه داده‌ شده بود اما وی این پیشنهاد را نپذیرفت. بنا به گفته بسیاری از نزدیکان وی علت قبول نکردن این مسوولیت را لزوم خدمت‌رسانی به مردم کردستان عنوان کرد؛ چراکه محور حرکت خود را خدمت به مردم مظلوم کردستان در کنار مبارزه با نیروهای ضدانقلاب قرار داده بود؛ بنابراین لقب مسیح کردستان را برای شهید بروجردی باید نشان‌دهنده گوشه‌ای کوچک از خدمات این شهید ماندگار در تاریخ دفاع مقدس دانست. بروجردی بعد از پیروزی انقلاب برای مقابله و سرکوب ضدانقلاب بنا به دستور امام (ره) عازم پاوه شد. حضور آن شهید در کردستان؛ که تا آخرین لحظات حیاتش ادامه داشت، منشا خیرات و برکات زیادی شد، وی به طور مستقیم فرماندهی عملیات بسیار سخت و صعب‌العبور مسیر پیرانشهر و سردشت را به عهده گرفت و شجاعانه در کنار رزمندگان اسلام، بر ضدانقلابیون پیروز شد. سرانجام این سردار والا مقام در خرداد 1362خورشیدی به همراه چند تَن دیگر از فرماندهان، به دلیل برخورد خودرو حامل آنها با مین به درجه رفیع شهادت نایل آمد .
گفتنی است دره گرگ روستای اشترینان از توابع شهرستان بروجرد است. در زمان‌های قدیم به دلیل سرسبزی و پر آب بودن این منطقه و داشتن گل و گلزار فراوان به نام دره گل بوده است. بعدها با کم شدن آب منطقه و بارش کم برف و باران و ورود گرگها به این منطقه به دره گرگ تغییر نام داد و حال گروهی آن را به شهرک شهید بروجردی نیز می‌شناسند.
مستند « زادگاه» را شنبه ، یکشنبه و دوشنبه و چهارشنبه به تهیه کنندگی فریده گودرزی ساعت 19:45 روی موج اف ام ردیف 106 مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما