امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

مروری بر خاطرات بازیگر پیشکسوت سینمای ایران

مشاهده ۲۴۶
۱۴۰۱/۰۷/۰۲- ۱۲:۴۶

محسن زهتاب، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: من به مدرسه فرخی در خیابان مولوی می‌رفتم؛ زمانی که در این مدرسه برای کلاس اول ثبت نام کردم سال ۱۳۲۰ بود که سال تاسیس این مکان به حساب می‌آمد. این مدرسه بسیار زیبا بود . در آن سال هر دانش‌آموز یک کمد جداگانه داشت و کیفیت تحصیلی بسیار خوب بود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محسن زهتاب در برنامه شب نشینی گفت: به خاطر دارم زمانی که به کلاس اول آغاز شده بود تمامی‌کودکان به زور به مدرسه فرستاده می‌شدند اما از آنجایی که من پیش از آن به مکتب‌خانه یا همان پیش‌دبستانی می‌رفتم به چنین فضایی عادت داشتم. من برای رفتن به مدرسه شوق بسیاری داشتم و در کل دوران تحصیل زمان خوبی را سپری کردم.
وی افزود: مدیر و ناظم دبستان فرخی در رفتار من بسیار تاثیر داشتند؛ من در آن زمان مسئولیت نظم کلاس و وسایل اتاق ورزش را بر عهده داشتم. در همان دوران نیز به هنر علاقه بسیار داشتم؛ آن زمان دوست خوبی داشتم که ساز می‌زد. ما تصمیم گرفتیم که در کنار یکدیگر  تئاتر موزیکال اجرا کنیم .
او اظهار داشت: نظم مدارس در آن زمان بسیار برای من اهمیت داشت، به طوری که ما می‌توانستیم در کنار تحصیل به ورزش و هنر نیز بپردازیم.
من به همراه دوستانم نمایشی را آماده کردیم که به صورت دو سانس در پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها برگزار می‌شد. علاقه من در آن زمان به هنر افزایش یافت.
من همه ی آثارم را دوست دارم و نمی‌توانم یکی از آن‌ها را انتخاب کنم، همچنین از طرفی به دلیل منتقد بودنم نمی‌توانم از کارهای خود ایراد نگیرم و خود را مورد نقد قرار ندهم.
زهتاب اظهار کرد: یکی از کارهایی که علاقه داشتم انجام دهم، یادداشت کردن فعالیت‌های حرفه‌ای بود چرا که با گذر زمان و افزایش تعداد آن‌ها اکنون بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آن‌ها ایفای نقش کردم فراموش شده‌اند.
او ادامه داد: من در یک دوران بسیار فعالیت داشتم اما متاسفانه در ایران بعد از سن پنجاه سالگی دیگر بازیگران کنار گذاشته می‌شوند. از آنجایی که اکنون فیلم‌سازان به فیلم‌ها و سریال‌ها به چشم دیگری نگاه می‌کنند و هر بازیگری را برای نقش‌های مسن استفاده می‌کنند، فعالیت بازیگرانی که سن بیشتری دارند کاهش شدید پیدا می‌کند.
وی افزود: امروزه دیگر برای وارد شدن به هر حرفه‌ای دانشکده‌هایی وجود دارند و نمی‌توان همه فعالیت‌ها را به صورت تجربی بیاموزند؛ با این وجود هر علمی از تجربه سرچشمه می‌گیرد و مردم به این صورت توانسته‌اند به علم امروزی دسترسی پیدا کنند. برای بازیگر شدن افراد باید به کار علاقه‌مند باشند، سپس تجربه کسب کنند و در نهایت به صورت مستمر در این هنر فعالیت کنند. چرا که در هنر مهم‌ترین عامل موفقیت استمرار است. توصیه من به جوانان آن است که بیش از علم و علاقه بر استمرار فعالیت خود تمرکز کنند و اینگونه به موفقیت برسند.
این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: من کار خود را با سینما در سال ۱۳۳۴ آغاز کردم . در آن زمان تنها ۲۰ سال داشتم. این فیلم "دزدان معدن" نام داشت اما اولین کار تلویزیونی من سریال "پهلوانان" بود. در آن زمان من ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی انجام می‌دادم و به همین دلیل در آن سریال بسیاری از فعالیت‌های ورزشی با من بود.
وی در پایان گفت: هر هنرمندی موفقیت خود را به مردم مدیون است؛ خوشبختانه طی سال‌های فعالیت مردم ارتباط دلگرم کننده‌ای با من داشته‌اند و هیچ‌زمان مورد نقد مردم قرار نگرفته‌ام.
گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز عباس درویش است.

امتیاز شما