امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

نگاهی به جایگاه و کیفیت نیروی دریایی ایران در جهان

مشاهده ۲۱۹
۱۴۰۱/۰۷/۰۹- ۱۲:۵۲

امیر شهرام ایرانی، دریادار و فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: حضور نیروهای مسلح در عمق اقیانوس‌ها باعث ایجاد امنیت کشور و منطقه شده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، امیر شهرام ایرانی ، دریادار و فرمانده نیروی دریایی ارتش در برنامه صبح پارسی گفت: همه دریانوردان عزیز ابتدا باید با طبیعت خشن دریا کنار بیایند و سپس به موضوعات دیگر بپردازند. ما در هشت سال دفاع مقدس در ۶۷ روز دو ماموریت انجام دادیم که منجر به قطع شدن شاهرگ اقتصادی دشمن شد؛ همین مسئله باعث شد ما شاهرگ اقتصادی خود را توسعه دهیم. در طول دفاع مقدس اقدامات بزرگی در نیروی دریایی شکل گرفت اما به دلیل آن که درگیری در آن کم بود کمتر درباره ی آن می‌شنویم. او ادامه داد: تمام بندر‌های کشور مانند بندر امام و جزیره همواره مورد حمله توسط موشک‌های دشمن قرار می‌گرفتند اما به فعالیت خود ادامه می‌دادند و ما توانستیم امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را حفظ کنیم. به همین دلیل ما توانستیم در حوزه دفاع و نبرد موفق‌تر عمل کنیم و در دوران دفاع مقدس نیز به بهترین نحو عمل کنیم. وی اظهار کرد: هفتاد درصد کره زمین را آب فرا گرفته که در کنار آن‌ها ۸۰ درصد از شهرهای مهم دنیا قرار دارند که ۹۰ درصد از اقدامات اقتصادی خود را از آن راه انجام می‌دهند. با وجود خشن بودن دریا، تجارت از طریق کشتی‌ها بسیار راحت‌تر و بزرگ‌تر است.

امیر دریادار و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز دشمن برای مقابله با ما سعی کرده تا بیشتر اقتصاد دریایی خود را در شمال اقیانوس هند انجام دهد. بیشتر شناورهای دنیا در اقیانوس هند رفت‌وآمد دارند که باعث می‌شود امنیت آن‌جا از اهمیت بالایی برخوردار باشد. دشمن در ابتدا در شکل دزدان دریایی در آن منطقه حاضر شد و ما تصمیم گرفتیم با دستور مقام معظم رهبری امنیت آب‌ها را فراهم کنیم.

امیر ایرانی ادامه داد: حضور نیروهای مسلح در عمق اقیانوس‌ها باعث ایجاد امنیت کشور و منطقه شده به طوری که دو مرتبه توسط سازمان بین‌المللی مربوطه مورد تقدیر قرار گرفته‌ایم. وی افزود: ایران توانسته اقتدار بسیاری در اقیانوس‌ها داشته باشد؛ نماد مقدس ایران در پهنای اقیانوس‌ها در حال نمایش است و اکنون در راه رسیدن به دریا‌های دور است. با شروع ماه ربیع‌الاول ناو‌های ما قصد دارند تا دور کره زمین گردش داشته باشند تا پیام صلح، دوستی و امنیت را به تمامی‌کشورها برساند. در بین این ناوها سه ناوشکن تمام ایرانی وجود دارند. این ناوشکن‌ها جماران، سهند و دنا نام دارند که با فناوری بروز در آب‌ها سفر می‌کنند.

او اظهار کرد: من از دوران نوجوانی به دریا و فیلم‌های دریایی علاقه‌مند بودم و کنجکاوی بسیاری در این زمینه داشتم. من از همان زمان می‌خواستم روزی یک دریانورد بزرگ باشم . پس از گذراندن دوران دبیرستان، فعالیت در این حوزه را آغاز کردم. از آنجایی که دریانوردی همواره ارتباط با دریا و طبیعت دارد برای من بسیار لذت‌بخش است. 

دریادار و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: خوشبختانه جوانان ما امروزه از نظر فنی و تخصصی پیشرفت بسیاری داشته‌اند و روزانه دستاوردهای بسیاری را در اختیار ما می‌گذارند. ما در حوزه تولیدات همواره در حال پیشرفت هستیم و تجهیزات بسیار با کیفیتی را تولید و استفاده می‌کنیم.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی"که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی حسین قطبی‌زاده از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع نیروی دریایی ایران بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمد قاسمی و آلاء خامه‌یار با شهرام ایرانی، دریادار و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به گفت و گو نشستند.

امتیاز شما