امروز سه شنبه  ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
در نشست مرکز مستند سوره مطرح شد؛
در نشست مرکز مستند سوره مطرح شد؛

ساخت فصل دوم «همسایه‌های خوب»

مشاهده ۲۱۴
۱۴۰۱/۰۷/۱۱- ۱۱:۲۴
تعداد بازدید:214

امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره در نشست تجلیل از سوژه‌های «همسایه‌های خوب» از ساخت فصل دوم این مجموعه مستند خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نشست تجلیل از سوژه‌های مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی که محصول مرکز مستند سوره است، روز یکشنبه ۱۰ مهرماه با حضور حمیدرضا جعفریان مدیرعامل سازمان سینمایی سوره، امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره، عوامل و سوژه‌های مستند در سالن کنفرانس سازمان سینمایی سوره برگزار شد‌.

 در ابتدا مهدی شامحمدی تهیه‌کننده «همسایه‌های خوب» گفت: ما این پروژه را در چند استان جلوی دوربین بردیم اما امروز سوژه‌های ساکن تهران در کنارمان هستند. باید از امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند و سازمان سینمایی سوره تشکر کنم که شرایط تولید این مجموعه مستند را فراهم کردند که بتوانیم بر اساس انگیزه و دغدغه‌ شخصی‌مان تولیدی داشته باشیم و روی افراد به ویژه اطرافیانمان که شاید به هر دلیلی حالشان خوب نیست، تاثیر بگذاریم.
 
مهدی بخشی‌مقدم کارگردان «همسایه‌های خوب» دیگر سخنران این نشست بود که مطرح کرد: از همه سوژه‌های این مجموعه مستند که به ما اعتماد کردند و اجازه دادند از زندگیشان فیلم بسازیم‌، تشکر می‌کنم. در این روزها صحبت کردن از امید سخت شده است، اما ما نمونه‌های عینی آن را در سوژه‌هایمان می‌بینیم. امیدوارم این سوژه‌ها هر روز در جامعه تکثیر شوند و بیشتر از آن‌ها بیاموزیم.  
 
امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: از همراهی شبکه دو در پخش این مجموعه و یاسر فریادرس که پیش از من مدیریت مرکز مستند سوره را برعهده داشت، تشکر می‌کنم. آنچه که امروز در کشور ما در حال وقوع است، برای بنده به عنوان عضوی کوچکی از رسانه این معنا را دارد که نسبت به داشته‌های خودمان و به تصویر کشیدن آن‌ها باید اقدام کنیم. ما بیش از آنکه انسان‌های ناامیدی باشیم، بیشتر احساس ناامیدی داریم و یکی از جلوه‌هایی که کمک می‌کند این احساس از بین برود همان زحماتی است که سوژه‌های «همسایه‌های خوب» کشیدند.  
 
وی ادامه داد: ما در مرکز مستند سوره بدین معتقدیم که کار خوب راه خود را پیدا می‌کند و باعث تکثیر حس و حال خوب می‌شود. سوژه‌های «همسایه‌های خوب» با همت و صدق نیت‌شان دست به کار خیر زدند که این اتفاق باعث تکثیر خوبی می‌شود. ما در این مجموعه مستند فقط مشکلات را به تصویر نکشیدیم بلکه کارهای خوب سوژه‌ها را به نمایش گذاشتیم.  
 
مدیر مرکز مستند سوره تاکید کرد: در حقیقت نگاه به قهرمان‌های واقعی در کارهای ما جاری است و دوست داریم علمدار این حرکت باشیم که جامعه ما مثل همه جوامع اگر مشکلی هم دارد، از قهرمان‌هایی بهره می‌برد که خود راهشان را طی می‌کنند و به امثال ما احتیاج ندارند. اتفاقی که در مجموعه «همسایه‌های خوب» افتاد، این بود که ما ملتی هستیم که کنار همیم.  
 
مهریزدان در ادامه با اشاره به تولیدات جدید مرکز مستند سوره گفت: نیت‌مان این است که خوبی‌ها را در سطوح مختلف به نمایش بگذاریم. همسایه‌های خوب این ویژگی را داشت و طبق جلسه‌ای که با عوامل سازنده داشتیم به دنبال این هستیم که فصل دوم آن را تولید کنیم.  
 
وی افزود: در سایر آثار این مرکز نیز دنبال این هستیم کسانی را که نماد پیش روندگی در جامعه ما هستند، به تصویر بکشیم. بر این اساس قصد داریم به سمت تولید داکیودرام پیش برویم. قهرمانان داکیودرام، قهرمانانی قابل توجه هستند. در حقیقت یکی از کارها مرتبط با قهرمان فضای پیشرفت و دستاورد است که با دست خالی و بدون پشتوانه تلاش کرده است.
 
مدیر مرکز مستند سوره تصریح کرد: قصد داریم کاری درباره شهید محسن فخری‌زاده بسازیم؛ شخصیتی که به دلیل فضای امنیتی و ترور شناخته نشد. همچنین پروژه دیگری که در ترسیم قهرمان‌ها داریم، قهرمان‌های معمولی نام دارد که به قصه کارآفرینان روستایی می‌پردازد.  
 
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ما تلاش داریم براساس تکنیک و محتوا کارهای درجه یکی بسازیم. البته یگانه هدف ما در این مرکز تنها دیده شدن نیست، بلکه به دنبال تولید آثاری هستیم که جذابیت عام دارد و به لحاظ قصه‌گویی و روایت جذابیت داشته باشد. در حقیقت تلاشمان بر این است که به سمت کیفی شدن حرکت کنیم‌.
 
در ادامه نشست سوژه‌های «همسایه‌های خوب» به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
 
شایان اسدی مربی کودکان اوتیسم و سندروم داون مطرح کرد: آرزو می‌کنم حال دل مردم بهتر از قبل شود و همچنین امیدوارم لیاقت کلمه قهرمان را داشته باشیم‌‌. در مدتی که کنار عوامل مجموعه مستند بودم، این احساس به من دست داد که همسایه‌های خوب یک خانواده است و این مجموعه مستند اولین پروژه‌ای بود که درباره فعالیت‌هایم توضیح دادم.
طاهره خاوری مدیر انجمن دوستداران کودک پویش نیز گفت: در انجمن دوستداران کودک پویش فضایی برای همه کودکان به دور از اینکه بگوییم چه ملیتی دارند، فراهم کردیم و هدف‌مان این است که حق و حقوق بچه‌ها را که یکی از آن‌ها آموزش و توانمندسازی است، برآورده کنیم.  
 
ناهید باقری جهادگر کوره‌های آجرپزی در سخنانی تصریح کرد: امیدوارم برنامه‌هایی شبیه به «همسایه‌های خوب» بیشتر ساخته شود چراکه به دنبال آگاه‌سازی افراد بود. در حقیقت بزرگترین کاری که انسان‌ها می‌توانند انجام دهند، آگاه‌سازی است چراکه ما در حاشیه شهرهای بزرگ در کنار فقر اقتصادی، فقر فرهنگی داریم و باید همزمان بدان رسیدگی شود‌. ناگفته نماند که سرمایه‌گذاری روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری روی آینده است‌.  
 
عاطفه ملائک فعال اجتماعی که دیگر سوژه این مجموعه مستند بود، در سخنانی اظهار کرد: من یک زنم؛ از جنس تمام زنانگی‌ها و تعاریفی که برای زن بودن وجود دارد. همچنین یک مادرم با تمام وظایف مادری‌. در کنار تمام فعالیت‌‌هایی که به عنوان یک زن یا مادر در زندگی دارم، مشغول انجام فعالیت‌های اجتماعی نیز با حمایت همسرم هستم. کار در زمینه اعتیاد و کارتن‌خواب‌ها شاید خیلی زنانه نباشد و فعالیتم در این زمینه با حمایت مردانی بوده است که کنارم حضور داشتند.  
 
حسین ملائک فعال اجتماعی نیز مطرح کرد: کار ما که تهیه غذای گرم و پوشاک برای معتادان و افراد کارتن‌خواب است، کاملا گروهی است و افراد زیادی که اکثرا سواد دانشگاهی دارند، در این مسیر شایسته و بایسته کنارمان هستند. از عوامل این مجموعه مستند که فعالیت‌های ما را به نمایش گذاشت، تشکر می‌کنم.  
 
اکبر صمدی آتش‌نشان نیز عنوان کرد: من ۱۸ سال است که آتش‌نشانم و علاقه دارم فرهنگ ایمنی را از پایه به بچه‌ها آموزش بدهم. در این راستا کارهای زیادی انجام دادم و متوجه یکسری کمبودها در این شغل شدم که در این زمینه نیز فعالیت‌هایی را در پیش گرفتم. امیدوارم به سهم خودم به مردم ایران کمک کرده باشم.  
 
در پایان این نشست از سوژه‌های «همسایه‌های خوب» که هویت اصلی این مستند از حال خوب آنها بوده است، تجلیل شد.

امتیاز شما