امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

بازنمایی تولید علم و پیشرفت های فناورانه در «پارسا»

مشاهده ۴۲۱
۱۴۰۱/۰۷/۱۲- ۰۹:۵۰

برنامه «پارسا» با ساختار مستند کوتاه ـ ترکیبی در تلاش است با تکیه بر پژوهش ها و پایان نامه‌های دانشگاهی به بازنمایی پیشرفت های علمی‌کشورمان در حوزه‌های مختلف بپردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی؛ «رامین شمسایی نیا» مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما گفت: متناسب با طرح تحول رسانه ملی در دوران جدید، یکی از سیاست های اصلی، بازنمایی پیشرفت های علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران برای نمایش حرکت و پویایی علمی‌ کشور است.
وی تصریح کرد: بی شک یکی از نقاط منشاء حرکت علمی‌ کشور دانشگاه است که در این محیط علمی، غیراز فرآیند آموزشی، شاهد فرآیندهای پژوهشی هم هستیم که بعضی از پژوهش ها، بنیادی هستند و به گسترش مرزهای دانش کمک می‌کنند و  برخی پژوهش ها هم کاربردی و ناظر به حل مساله هستند.
شمسایی نیا ادامه داد: برای تعمیق بیش تر در مقاله‌های پژوهشی و استفاده بهینه از پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری، شبکه یک برنامه ای تحت عنوان «پارسا» تولید کرده که به این موضوع مهم پرداخته است.
دبیر شورای اقتصادی سیما تاکید کرد: ماموریت «پارسا» بازنمایی پژوهش های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد، رساله دکتری، طرح های پژوهشی استادان و اعضای هیات علمی است که به شکل کاربردی یک مساله را از کشور حل کرده یا به شکل بنیادی توانستند دانش را توسعه دهند.
وی افزود: برنامه «پارسا» که در ساختار تولیدی مستند کوتاه ـ ترکیبی دیده شده در 100 قسمت پنج دقیقه ای تهیه شده و تمرکز آن در چهار حوزه فنی ـ مهندسی، علوم پزشکی و پیراپزشکی، کشاوری و منابع طبیعی و علوم پایه است و قصد داریم در آینده، سراغ رشته‌ها و پژوهش های حوزه هنر، علوم انسانی و زبان‌های خارجی هم برویم.
شمسایی نیا خاطرنشان کرد: آن چه که در تولید «پارسا» به آن توجه ویژه شده، این است که برنامه مرکز نگر و پایتخت محور نباشد و سعی کردیم به شهرها و استان‌های مختلف برویم و از کارهای تحقیقاتی و پژوهشی که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در مناطق محروم انجام شده است نیز بهره ببریم و مورد استفاده قرار دهیم و حتی در این میان معتقدیم خود پژوهش و هم پژوهشگر و گویش آن‌ها نیز مهم است.
دبیر شورای اقتصادی سیما همچنین با تاکید بر انتخاب شعار محوری برای این برنامه گفت: «پژوهش برای پیشرفت ایران» شعار برنامه «پارسا» است و تصمیم داریم در آینده، پخش آن را در قالب شورای اقتصادی سیما از تمام شبکه‌های تلویزیونی پیگیری کنیم تا مورد توجه همه مخاطبان تلویزیون و رسانه ملی قرار بگیرد.




امتیاز شما