امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
در آیین رونمایی از طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران تاکید شد؛
در آیین رونمایی از طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران تاکید شد؛

استفاده از بهترین‌ها برای تحقق عدالت آموزشی

مشاهده ۱۰۶۲
۱۴۰۱/۰۸/۰۲- ۲۰:۴۴
تعداد بازدید:1062

آئین معرفی طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران ،امروز دوشنبه، دوم آبان ماه با حضور پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی؛ یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش؛ علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس؛ سید احسان قاضی زاده‌ هاشمی، نماینده ناظر مجلس در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما؛ وحید جلیلی، قائم مقام رئیس سازمان در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول؛ محسن برمهانی، معاون سیما، سلیم غفوری، قائم مقام معاون سیما و علی بخشی‌زاده، معاون صدا برگزار شد.

  به گزارش روابط عمومی رسانه ملی؛ پیمان جبلی رئیس صدا وسیما در این مراسم در سخنانی با اشاره به تجربه معلمی و تدریس در مقطع راهنمایی گفت: اولین تجربه تدریس من به ۳۱ سال پیش باز می‌گردد که به عنوان معلم راهنمایی درس عربی را تدریس کردم. یک بار جوانی رعنا در خیابان مرا بغل گرفت و گفت: یکی از دانش آموزان من بوده است ؛ از آن دست ملاقات ها که واقعا شیرین ودلپذیر است. لذت بخش‌تر اینکه شاگردم گفت یکی از بهترین کلاس‌های ما، درس عربی بود؛ چون همراه با سرگرمی‌ بود.

 

وی افزود: اگر من به درس عربی علاقمند شدم به دلیل تلمذ در محضر معلم هنرمندی بود که برای یاد دادن عربی، به جای دستور حفظ صرف  افعال، ما را بازیگر تئاتر کرد و به هر کدام از ما یک نقش می‌داد تا عربی را همراه با بازی و تئاتر بیاموزیم. من به خاطر آن معلم هنرمند به عربی علاقه‌مند شدم و سعی کردم از همان شیوه برای شیرین کردن فراگیری درس عربی برای دانش‌آموزانم استفاده کنم.

جبلی با بیان اینکه مدرسه تلویزیونی ایران می‌خواهد از همه شیوه‌های نوین دنیا و ظرفیت‌های علمی، هنری کشور استفاده کند، گفت: این شبکه با سلیقه و هنرمندی، بهترین معلم‌ها و آموزش‌ها را به کار می‌گیرد تا همه در سراسر کشور خصوصا مناطق محروم از آن بهره ببرند.رئیس رسانه ملی با اشاره به اولین برخوردش با آقای عبدالعالی ،مدیر شبکه آموزش، گفت: وقتی او از تحول در شبکه آموزش صحبت می‌کرد و طرحش را برای این شبکه ارائه می‌داد، متوجه شدم که سقف آرزوهایش خیلی بالاست و اکنون نتیجه آن را می‌بینیم.

جبلی با تأکید بر لزوم همراهی همه نهادها با مدرسه تلویزیونی بیان کرد: اگر مجلس و دولت مجدانه و با همین عزم و اراده پای کار بیایند، می‌گویم این کار انجام می‌شود. در غیر این صورت این اتفاق دیر رخ می‌دهد.

رئیس رسانه ملی خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این هدف است که با کمال افتخار وقتی طرح به ثمر رسید خواهیم گفت برای فرزندان ایران در اقصی نقاط کشور از بهترین معلمان با بهترین شیوه استفاده کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم رسانه ملی را به جایگاه واقعی خود برگردانیم. همه تلاش کنیم رسانه ملی به معنای واقعی مرجع شود و کلاس درس و دانشگاه و صحنه گفت‌وگو و تریبون حل مسائل باشد. اگر این اتفاق بیفتد، یقینا در آینده هیچ مشکلی از کشور روی زمین نمی‌ماند.


نیازهای آموزشی در فضای تعاملی

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز درباره مدرسه تلویزیونی گفت: در دنیا شبکه‌های تلویزیونی که عمدتا دولتی‌اند بودجه‌های زیادی دارند اما هیچکدام چنین شبکه‌ای ندارند و چنین کاری انجام نمی‌دهند. حتی در سازمان ملل و سازمان یونسکو که قدمت آن‌ها خیلی بیشتر از ماست چنین آموزشی در نظر گرفته نشده‌است.

وی افزود: دوران کرونا سبب شد تا مدرسه تلویزیونی در ایران شکوفا شود. توانایی‌های ما بروز پیدا کند و این محدودیت ما را رشد داد. بچه‌های ما امروز در زیست بوم دیگری قرار گرفتند و باید با روش‌های جدیدی بر اساس نیازشان اقدامی انجام می‌دادیم که این مدرسه تلویزیونی اقدام بسیار شایسته ای بود. 

وزیر آموزش و پرورش با اظهار امیدواری برای تعاملی شدن این مدرسه در سراسر کشور گفت: امیدواریم بتوانیم این مدرسه را تعاملی کنیم و برای هرکدام از دانش آموزان بر اساس استعدادشان محتوای مناسب تولید کنیم. مطمئنم دوستانم در مدرسه تلویزیونی این ظرفیت را دارند. 

نوری تصریح کرد: در زمانی که سند تحول بنیادین امضا می‌شود به این اشاره شده که صدا و سیما این بسترها را فراهم کند. تا دیروز می‌گفتیم صداوسیما دانشگاه است امروز باید بگوییم سازمان بزرگ تعلیم و تربیت ایران است. وی در پایان رو به مدیران و مهمانان حاضر گفت: از شما می‌خواهم این شبکه را نگاه کنید و آنچه را به ذهنتان میرسد برای بهبود این شبکه حتما پیشنهاد دهید.

 حرکت به سمت جذابیت و سرگرمی

محسن برمهانی معاون سیما هم در این مراسم تصریح کرد: امروز هم آئین طرح تحولی مدرسه ایران هم بیست و یکمین سالروز افتتاح شبکه آموزش را جشن می‌گیریم. هرچند طرح تحولی عملا از اول مهر شروع شده است.

وی افزود: از مسعود احمدی افزادی، مدیر پیشین شبکه آموزش سیما، تشکر می‌کنم وی بنای این اتفاق را گذاشت و ما امروز این طرح را بر آنچه گروه وی بنا نهاد ایجاد کردیم.

معاون سیما با اشاره به ویژگی مدرسه تلویزیونی ایران گفت: مدرسه تلویزیونی صرفاً یک مدرسه مجازی شبیه‌سازی شده نیست و با آنچه رسانه‌ها از آن به‌عنوان کلاس درس می‌گویند متفاوت است. در تلویزیون بعد سرگرمی و آموزش با هم همراه هستند وقتی موضوعی مثل آموزش را درقاب تلویزیون بیاوریم حتما باید با عنصر سرگرمی آمیخته‌اش کنیم تا بیننده به آن جذب شود.

برمهانی تصریح کرد: طرح تحولی حرکت به سمت جذابیت و سرگرمی است؛دو توقع از عزیزانی که این طرح تحولی را ایجاد کردند دارم. اول اینکه با هم افزایی با بستر تلوبیون و معاونت مجازی این حرکت را به سمت تعاملی شدن پیش ببرند. دوم اینکه تلاش کنند متوسطه دوم را زودتر اضافه کنند که ۱۲ پایه را با هم در این مدرسه داشته باشیم.

آموزش همراه با سرگرمی

در ادامه علی عبدالعالی ، مدیر شبکه آموزش در سخنانی در این مراسم گفت: کاری که در مدرسه تلویزیونی ایران کردیم این بود که در مدرسه تلویزیونی ایران، بچه‌ها سرکلاس درس هستند ولی متوجه نیستند و فکر می‌کنند دارند بازی می‌کنند. در حقیقت ما با یادگیری به روشی متفاوت روبه روییم.

عبدالعالی با اشاره به دوره تحولی آموزش در رسانه ملی افزود: سازمان صداوسیما در دوره تحولی‌اش به معنای واقعی کلمه دغدغه‌اش عدالت است‌ که عدالت آموزشی بخشی از آن است‌. به نظر من تلفیق نگاه رئیس سازمان و وزیر آموزش و پرورش به شدت به شرایطی که الان داریم کمک می‌کند.

در این آیین از خانواده شهیدان انصاری و جمکرانی قدردانی شد.

همچنین از برخی برندگان المپیادهای جهانی و مسابقات ورزشی بین المللی نیز تقدیر به عمل آمد.

این مراسم با حضور معلمان و جمعی از دانش آموزان مدارس مناطق مختلف کشور با لباس های بومی در مرکز همایش‌های بین المللی برگزار گردید.

آلبوم تصاویر خبر رادر لینک زیر ببینید : 

https://www.pririb.ir/portal/PhotoSlider3/2056

ویدئوها

امتیاز شما