امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس رسانه ملی:
رئیس رسانه ملی:

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گنجینه‌ای ناب برای تولید آثار تلویزیونی است/ ضرورت‌ روایتگری دفاع مقدس در قالب آثار فاخر

مشاهده ۷۷۶
۱۴۰۱/۰۸/۰۵- ۱۳:۲۰
تعداد بازدید:776

رییس رسانه ملی پژوهش های موجود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را گنجینه‌ای ناب برای تولید آثار تلویزیونی در قالب‌ها و گونه‌های مختلف توصیف و بر ضرورت ایفای نقش روایتگری رسانه ملی از ارزش‌ها و تجارب هشت سال دفاع مقدس در قالب آثار ارزشمند تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  پیمان جبلی در حاشیه بازدید از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: ریشه‌های درخت تنومندی که مقام معظم رهبری در هفته گذشته در توصیف انقلاب اسلامی از آن نام بردند، به ارزش های دفاع مقدس تکیه کرده و گنجینه این هشت سال دفاع مقدس، برای رشد و تعالی انقلاب اسلامی یک ذخیره پایان‌ناپذیر است. وی ادامه داد: یکی از استفاده‌ های خوبی که می توان از تجربه دفاع مقدس کرد، بازخوانی ابتکارات و خلاقیت‌های جاری در متن رویدادهای آن است. مبدع این خلاقیت‌ها جوانانی بودند که دفاع مقدس را مدیریت کردند.

وی افزود: داشته‌های ارزنده مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، نتیجه ساعت‌ها فعالیت مجاهدانه و دیده نشده راویان دفاع مقدس است. نفس این حرکت نیز یکی از همان ابتکارات، خلاقیت‌ها و ابداعات فرماندهان رشید دفاع مقدس به شمار می‌آید که علاوه بر ثبت رویداد های این. هشت سال، منبع بسیار خوبی برای جلوگیری از تحریف تاریخ و بنیان‌های دفاع مقدس و بهره‌مندی نسل‌های آینده از ارزش های انقلابی، اعتقادی، مدیریتی و خلاقیت های اجرایی‌ ای است که در دفاع مقدس شاهد بودیم.

رئیس رسانه ملی جریان روایتگری را الگوی بسیار خوبی برای مدیریت کشور دانست و افزود: به نظر می رسد اگر از چنین نظارت‌ها و روایتگری‌ هایی در الگوهای مدیریت کلان کشور بهره بگیریم تا تصمیمات، اقدامات و سیاست گذاری‌های مقامات کشور ذیل نگاه نافذ ثبت وقایع قرار بگیرد، می تواند بخشی از دستاوردهای دفاع مقدس را به لایه‌های مدیریتی کشور نیز منتقل کند.

رئیس سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: در این میان، وظیفه ما در رسانه ملی بسیار سنگین است و باید این روایت ها را تبیین کنیم و به عنوان مرجع برنامه‌ سازی از آن‌ها بهره بگیریم؛ امری که این روزها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نیازمند انتقال این ارزش‌ها به نسل‌های حاضر و آینده هستیم.

او با اشاره به مستندهای ساخته شده در این حوزه از جمله مستند خبری «به‌کلی سری» که سال گذشته تولید شد و با مراجعه به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، برای نخستین بار بخشی از اسناد منتشرنشده عملیات کربلای ۴ را بازخوانی و روایت می‌کند، اضافه کرد: علاوه بر کار مستندسازی، در مجموعه عظیم مرکز اسناد، پژوهش‌های بسیاری نیز انجام و آماده شده که می تواند در قالب برنامه‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرد.

جبلی تأکید کرد: هر دفتر راویان می تواند الهام‌بخش ساخت یک کار نمایشی جذاب و ارزشمند باشد.

رئیس رسانه ملی و معاونان این سازمان، طی بازدید از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، با بخش‌های مختلف و دستاوردهای این مرکز آشنا شدند و در جریان یافته‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات پژوهشی موجود برای بهره‌برداری در فرآیند تولید آثار کیفی و مؤثر مستند و داستانی قرار گرفتند.

 مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس; گنجینه ای بی بدیل

در ادامه سردار علی‌محمد نائینی با اشاره به اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دارای سه گنجینه بی‌بدیل است، گفت: منابع اسنادی، تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ و آثار پژوهشی سه گنجینه‌ای هستند که در اختیار این مرکز می‌باشند. این سه مجموعه مکمل هم هستند.وی افزود : روایت‌هایی که در اسناد مرکز اسناد و تحقیقات جنگ تولید شده به عنوان آثار پژوهشی برآیند روایت فرماندهان، روایت راویان و اسناد منحصر به‌ فرد در این مرکز است.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درباره تعامل این مرکز با فیلم‌ سازان و مستند سازان و پژوهشگران ادامه داد : در این چند سال بارها اعلام کرده‌ایم که این مرکز آمادگی کامل دارد و درهایش بر روی همه پژوهشگران، محققان و مستند سازان و هرکسی که قصد تولید اثری را دارد باز است و در این مدت با آثار که تولید شده این مهم عملاً نشان داده شده است. وی گفت : زمانی موفق هستیم که از این ثروت ملی خروجی گرفته شود و ما بتوانیم به تولید آثار مؤثر در ابعاد مختلف کمک کنیم.

 همچنین مدیران مرکز اسناد دفاع مقدس ضمن سخنرانی به تبیین فعالیت های مرکز و گنجینه عظیم آن پرداختند.

گفتنی است در این بازید که صبح روز چهارشنبه صورت پذیرفت، وحید جلیلی، قائم مقام فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی، محسن برمهانی معاون سیما، احمد نوروزی معاون برون مرزی، علی بخشی زاده معاون صدا، دکتر جبلی را همراهی کردند.

آلبوم عکس خبر را در لینک زیر ببینید:

https://www.pririb.ir/portal/PhotoSlider3/2057

امتیاز شما