امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

مسئولیت پذیری کودکان با تماشای «آقامعلم و بچه‌ها»

مشاهده ۵۴۲
۱۴۰۱/۰۸/۱۴- ۱۵:۱۳

«آقامعلم و بچه‌ها» با مصور نمودن مهارت‌های زیستی به کودکان درس زندگی می دهد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجموعه پویانمایی «آقامعلم وبچه‌ها» کاری از گروه کودک مرکز پویانمایی صبا است که به کارگردانی و تهیه کنندگی داوود حدیثی سعی دارد در کنار پرداختن به مهارت‌های زیستی با به چالش کشیدن مفاهیمی چون مسئولیت پذیری و کارگروهی به کودکان درس زندگی بدهد وآنها را برای داشتن یک زندگی خوب و ایده آل آماده نماید.

داوود حدیثی کارگردان و تهیه کننده مجموعه پویانمایی آقا معلم وبچه‌ها  گفت: مهمترین رویکردی که انیمیشن آقا معلم و بچه‌ها برای تولید سری جدید خود در نظر داشته توجه به اهمیت محیط زیست به عنوان سرمایه ملی است. این مجموعه در قالب روایت داستان  در محیط های روستایی سعی دارد به معرفی فرهنگ روستانشینی و امکانات و ظرفیت‌های روستاها بپردازد.

وی افزود: در سری جدید تلاش شده است به ظرفیت‌ روستاها به عنوان سرمایه‌ای در راستای پیشرفت و توسعه کشور در عرصه‌های مختلف نگاه شود.که از مهم‌ترین آنها می توان به نقش مناطق روستایی در توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر به ایران اشاره نمود که در قسمت‌های زیادی از این انیمیشن به آن پرداخته شده است. همچنین در راستای همین موضوع، در برخی از قسمت‌های "آقامعلم وبچه‌ها" به مقوله  رسانه‌های دیجیتال نیز به عنوان ابزار مناسب در توسعه روستا و فضایی برای جذب گردشگر پرداخته ایم.

کارگردان وتهیه کننده مجموعه پویانمایی آقا معلم و بچه‌ها در ارتباط با مهمترین وجه تمایز این کار با سایر انیمیشن‌هایی که با چنین سبک و سیاقی تولید شده وبه پخش رسیده اند بیان کرد: این مجموعه به لحاظ فضای ساختاری و شخصیت‌ پردازی  بسیار جذاب است چراکه  به جهت برخورداری از کاراکترهایی در غالب بچه‌های دبستانی و تنوع شخصیت‌های آنها  این امکان را برای مخاطب فراهم نموده که با هر اخلاق و سلیقه‌ای که دارد، حداقل بتواند با یکی از شخصیت‌های کودک این داستان ارتباط برقرار کند. و از آنجا که چالش‌های داستان توسط کودکان این انیمیشن رقم می خورد بستری بوجود آمده که بیننده ارتباط بهترو  بیشتری را با ماجراهای آقا معلم و بچه‌ها برقرار کند. داستان‌پردازی جذاب، تنوع بصری محیط، رنگ‌آمیزی شاد، موسیقی شاد و روایت بخش‌هایی از هر داستان به صورت موزیکال، از ویژگی‌های خاص این مجموعه به حساب می آید.

حدیثی با بیان این مطلب اظهار داشت: موضوعات مجموعه آقا معلم و بچه‌ها به طور کامل بر اساس نیاز مخاطب کودک انتخاب شده و برحسب  توان درک او به آنها پرداخته ایم. محور  اصلی این مجموعه مهارت‌های زیستی، مهارت‌های ارتباطی و شناخت از خود و هویت فردی است که همه از اولویت‌های آموزشی کودکان هستند و در کنار این موضوعات داستان‌هایی  با مضامین حفظ محیط زیست و مهارت اقتصادی مصور شده اند.لازم به ذکر است چون  در طول تحقیق و نگارش این مجموعه، موضوعات خاصی بنا به حوادث و اتفاقات جاری در دستور کار قرار گرفت ،بنابراین به داستان‌هایی با موضوع بحران‌ ، حوادث طبیعی و بیماری‌های واگیردار متناسب با شرایط جامعه نیز پرداخته شد.

وی پیرامون چشم اندازهای این انیمیشن گفت: مهم‌ترین محور موضوعی مجموعه آقا معلم و بچه‌ها مهارت‌های زیستی است که تحت این عنوان به موضوعاتی مانند مهارت‌های کلیدی زندگی و مهارت‌های ارتباطی و روابط بین فردی به طور جدی پرداختیم. آموختن مهارت‌های کلیدی زندگی به مخاطب کودک هدف اصلی این مجموعه است به همین دلیل آقامعلم و بچه‌ها مفاهیمی مانند تقویت روحیه پرسشگری، مدیریت استرس، مدیریت خشم، تفکر خلاقانه، هدف‌گذاری، قدرت تصمیم‌گیری، مثبت‌اندیشی، مدیریت هیجانات، آینده‌نگری، تعهد داشتن، مدیریت زمان، خودباوری و اعتماد به نفس و موارد بسیار دیگر را نیز در خود جای داده است.

این کارگردان وتهیه کننده بابیان اینکه پایان هر داستان این مجموعه اپیزودیک با یک نتیجه گیری آموزشی همراه خواهد بود افزود: تولید این انیمیشن از نظر محتوای داستانی متکی به تکنیک خاصی نیست اما بدلیل اینکه قصه‌های این پویانمایی در فصل های مختلف، با تنوع آب و هوایی به تصویر کشیده شده حس شد تا از تکنیک کات‌اوت بهره بگیریم چرا که در این تکنیک امکان ایجاد فضاهای رنگارنگ و متنوع بیشتر است .

او گفت: در مجموعه آقا معلم و بچه‌ها، برای تفهیم و فرهنگ‌سازی موضوعات جمعی از جمله حفظ محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی  بسیار تلاش شد.توجه به کار گروهی و مسئولیت‌پذیری نیز از مفاهیمی است که در بسیاری از داستان‌های این پویانمایی به چالش کشیده می‌شوند.

حدیثی پیرامون حمایت هایی مرکز پویانمایی صبا در راستای تولید آقامعلم و بچه‌ها افزود: اهدافی که پیش از تولید مجموعه در مرحله تحقیق و نگارش مد نظر بود، با تلاش و همت فراوان تیم تولید، به خوبی پیاده شده است. همچنین در این راستا جلساتی  پیش از شروع کار به جهت تنظیم موضوعات محوری در مرکز پویانمایی صبا تشکیل شد که در نتیجه با کارشناسی دقیق ناظر برنامه در این  مرکز ،مرحله نگارش و تولید به خوبی پشت سر گذاشته شد.

امتیاز شما