امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
همراه با عوامل سریال «آقای قاضی» در واحد امور ارتباط با مخاطبان (162)
همراه با عوامل سریال «آقای قاضی» در واحد امور ارتباط با مخاطبان (162)

تصویری متفاوت از قاضی در درام دادگاهی

مشاهده ۱۳۳۹
۱۴۰۱/۰۸/۱۸- ۱۹:۲۰
تعداد بازدید:1339

عوامل سریال «آقای قاضی» مهمان واحد امور ارتباط با مخاطبان(162) روابط عمومی صدا وسیما شدند و ضمن گفت‌وگو با بینندگان این سریال به سوالات آنان پاسخ دادند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سجاد مهرگان کارگردان، احمد شفیعی تهیه‌کننده، سیدمحمد حسینی، سرپرست نویسندگان، بهزاد خلج بازیگر و بهرنگ ملک محمدی مدیرگروه فیلم و سریال شبکه دو سه شنبه 17 آبان در واحد امور ارتباط با مخاطبان و در نشست خبری با رسانه‌ها حضور پیدا کردند و درباره نظرات مخاطبان و روند تولید این سریال با اصحاب رسانه گفت‌وگو کردند. سریال «آقای قاضی» در ۴۳ قسمت محصول سال ۱۴۰۱ شبکه دوم سیماست که داستان قضاوت‌های یک قاضی را روایت می‌کند و تمام موضوعات مطرح شده در آن براساس واقعیت است.

نمایش قاضی معتمد مردم

بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو با اشاره به اینکه سریال «آقای قاضی» مبتنی بر قصه‌هایی است که تاکنون در تلویزیون امکان طرح نداشته، گفت: ما تاکنون به این شکل سریال در تلویزیون نداشتیم و فضای کار به شکلی بود که باید با قصه گویی مخاطب را همراه می‌کردیم.

وی افزود: در سریال «آقای قاضی» ۸۴ پرونده واقعی در ۴۲ قسمت روایت شده است و تلاش کردیم قصه‌هایی که مردم با آن درگیر هستند را به نمایش بگذاریم.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو نیز در ادامه عنوان کرد: وقتی این مجموعه بنا بود از شبکه دو به پخش برسد با سریالی ۴۲ قسمتی مواجه شدیم که ۸۴ کاراکتر داشت که اغلب در جایگاه متهم بودند. در وهله اول با این سوال مواجه شدیم که می‌توان واقعاً چنین کاری را پخش کرد؟

وی افزود: در سریال‌های دیگر کمتر به سراغ شغل یا حرفه فرد می‌روند تا از حاشیه‌‌ها در امان بمانند اما در این سریال افراد به صورت مستقیم شغل خود را می‌گفتند و متهم بودند و خلاف کرده بود. اگر همکاری رئیس شبکه، قائم مقام و مدیر پخش نبود شاید این مجموعه پخش نمی‌شد.

ملک محمدی در پایان با گفتن خاطره‌ای از تولید این سریال گفت: قسمتی بود که بچه‌ای در پارک دچار برق‌گرفتگی می‌شود و پدر اواز خانواده افغان بود. نگهبان پارک با لفظ بدی به او توهین می‌کند. خاطرم هست وقتی می‌خواستیم این را به تصویر بکشیم با خودمان فکر کردیم چه بازتابی خواهد داشت. وقتی موضوع را با حامد بامروت نژاد مدیر شبکه در میان گذاشتیم وی بعد از اینکه این قسمت را دید تاکید داشت که این بخش را حذف نکنید. این نگاه نشان از همین عدالت محوری بود که می‌خواستیم در تصویر نشان دهیم. ما خواستیم قاضی‌ای را نشان دهیم که مردم به او پناه می‌برند و او در اجرای قانون قاطعیت دارد.

مسیر را برای تولید سریال قضایی باز کردیم

احمد شفیعی تهیه‌کننده این مجموعه نیز با اشاره به اهمیت تولید سریال با موضوع قضا گفت: از ابتدا می‌دانستیم که در فضایی کار می‌کنیم که اگر به لحاظ حقوقی و آیین دادرسی خطا کنیم خطایمان جبران ناپذیر است و اگر این سریال به لحاظ فنی و محتوایی و آئین دادرسی ضعف داشته باشد شاید دیگر تلویزیون نتواند به چنین کارهایی ورود کند.

وی ادامه داد: این سریال را سرپلی می‌دیدیم که راه را برای تولید آثار مشابه باز می‌کرد. چون پیش از این سریال‌هایی تولید شده بود که قوه قضاییه را سیاه نشان می‌داد و جلب اعتماد قوه برای ما جدی بود.

این تهیه‌کننده درباره تعامل با قوه قضائیه عنوان کرد: در ابتدا قوه قضائیه خیلی به ما اعتماد نداشت؛ چراکه برخی سوژه‌ها برای اولین بار بود که ساخته می‌شدو آن‌ها معتقد بودند آیین دادرسی پیچیده است و شما چطور می‌خواهید در یک سریال به آن بپردازید که به آن ایراد وارد نشود اما با تعاملی که برقرار شد و معرفی دو قاضی از طرف قوه قضاییه ما بی‌واسطه با قضات ارتباط برقرار کردیم و با وقت مبسوطی که روی موضوعات گذاشتیم، متن در چندین ماه نگارش و بازنویسی شد و حتی تا مراحل آخر اصلاح شد.

وی درباره بازخورد مخاطبان به این سریال گفت: گاهی ممکن است اختلاف سلیقه‌ای در رفتار قاضی وجود داشته باشد اما سعی کردیم چنین مشکلی وجود نداشته باشد. امروز هم مردم از جنبه‌های آموزشی سریال راضی بودند چون هم مسئله روزمره مردم بود و هم سعی کردیم در قالبی جذاب و روان این قصه بیان شود.

شفیعی در ادامه درباره اینکه واکنش مدیران از تولید و پخش این مجموعه چه بود، عنوان کرد: شاید بهتر بود ما با نمونه‌های خارجی که با این موضوع تولید شده ارتباط برقرار می‌کردیم اما واقعا آن‌ها به درد کار ما نمی‌خوردند، چون قوانین حقوقی قضایی ما و سلیقه مردم برای تماشای چنین آثاری متفاوت است. بنابراین از کار خارجی الهام نگرفتیم.چنین کارهایی در خارج از کشور ساخته شده است اما چالش اصلی این بود که ما چطور این را با شیوه و فرهنگ خود ایرانی کنیم. در نمونه‌های فرانسوی قاضی بر مبنای عرف رأی می‌دهد و دست برنامه‌ساز را باز می‌گذارد در کشور ما قاضی باید بر مبنای قانون رأی دهد و این باعث می‌شود به دلیل خشک بودن قوانین، در پرداخت داستانی مشکل داشته باشیم. دادگاه‌های حقوقی با دادگاه‌های کیفری خیلی فرق دارند. اینها برای خود تلویزیون هم مسأله بود. نگران بودند که قضات و وکلا چه واکنشی دارند. باید لبه تیغ می‌رفتیم و خدا را شکر هم مردم هم قضات دوست داشتند.*

آگاهی حقوقی در یک درام دادگاهی

سجاد مهرگان کارگردان «آقای قاضی» نیز این مجموعه نیز را کاری سهل و ممتنع دانست و عنوان کرد: تولید این مجموعه کاری سهل و ممتنع بود. شاید در نگاه اول به نظر بیاید که چون سریال تعداد لوکیشن بالا ندارد نسبت به سریال‌های مرسوم ساده تر و تولیدش آسان‌تر است . اما این مجموعه دو دردسر بزرگ داشت که کار را به نسبت سریال‌های مرسوم سخت می‌کرد. در کنار تولید در فضای بسته و لوکیشن محدود که نیاز به خلاقیت را بالا می‌برد، ما در این سریال یک فیلمنامه نداشتیم بلکه از میان 115 فیلمنامه نوشته شده ۸۴ فیلمنامه را انتخاب کردیم که برای هر کدام از آن‌‌ها باید طراحی خشونت، ترس یا موارد دیگر می‌شد. 

وی با اشاره به حضور ۳۰۰ بازیگر در این پروژه افزود: مورد دیگر تعداد بالای بازیگر بود که کار را برای ما سخت می‌کرد. در اینجا ما حدود سیصد بازیگر داشتیم که هدایت و آفیش کردنشان سخت بود و باید برای هر کدام ملاحظاتی را رعایت می‌کردیم. اکنون هرکدام از آن‌ها به‌عنوان یک استعداد می‌توانند در تلویزیون مطرح شده و در کارهای سینمایی و سریال‌ها به کار گرفته شوند.

کارگردان «آقای قاضی» درباره درام متفاوت این کار تصریح کرد: برای هر فیلمنامه علاوه‌بر کار درام‌نویسی مرسوم، کار درام‌نویسی قضائی هم داشتیم. با خیلی از اساتید فیلمنامه‌نویسی صحبت کردیم زیرا بین درام جنایی و درام قضایی تفاوت وجود دارد. ما در ایران تجربه درام جنایی را داشته‌ایم اما درام قضایی را کار نکرده بودیم و باید گفت که از منظر درام‌نویسی قضائی کار جدیدی در ایران کردیم.

مهرگان تصریح کرد: اینجا با درام‌نویس دادگاهی در ارتباطیم که با درام نویسی جنایی و پلیسی متفاوت است. اینجا سوژه توسط قاضی پیش می‌رود و از منظر تعلیق و درام‌نویسی داستانی باید به آن متفاوت نگاه می‌کردیم و برای همین کار را متفاوت کردیم. این کارگردان در ادامه با اشاره به سفارشی نبودن این مجموعه گفت: این سریال تصمیم شخصی من بود و هیچ فشاری برای ما روی بازنمایی قاضی نبود. دست ما را باز گذاشتند و اطمینان کردند و من قدردان این اطمینان هستم. قوه قضائیه نه از نگاه سانسور بلکه از لحاظ رعایت آئین دادرسی نکاتی داشتند. کل حذفیات این مجموعه بیشتر از دو دقیقه نبود این کار سفارش قوه قضائیه هم نبود طرح از خود صداوسیما بود. 

شخصیتی بر اساس کلام حضرت علی (ع)

سید محمد حسینی سرپرست نویسندگان این مجموعه نیز در توضیحاتی درباره نویسندگی این مجموعه اظهار کرد: این کار تجربه‌ای جدید بود که ما باید با متن‌های دادگاهی مواجه می‌شدیم. ضمن اینکه ما در ایران سریال درام دادگاهی و حقوقی نداشتیم و چهره مشخصی برای قاضی طراحی نکرده‌بودیم بنابراین دلم برای نقش رفت. 

بهزاد خلج بازیگر نقش قاضی در این مجموعه نیز درباره انتخابش برای این نقش گفت: کیومرث مرادی با من تماس گرفت و از من خواست در این مجموعه بازی کنم و من ابتدا تمایلی نداشتم و مخالفت کردم چون این نقش‌ها معمولاً تیپ کاراکتر هستند و بیشتر هم تیپ می‌شوند و شما در این نقش محدود می‌شوید و باید در این نقش‌ها همیشه خوب باشید. اما او مرا قانع کرد که فقط یک بار بیا و تمرین‌ها را ببین. من در تمرین‌های ابتدایی آمدم یک جلسه دیدم و بعد دلم برای نقش رفت.

وی اضافه کرد: بعد که با کارگردان حرف زدم دیدم این نقش چقدر به ذهن من نزدیک است و کاراکتر قاضی باید خاکستری باشد. آنچه من در ذهنم چیده بودم با کارگردان متفاوت بود. من خیلی قاضی را منفعل، نگاه کننده و شنونده تصور کردم ولی سجاد مهرگان برعکس بود. او می‌خواست ابعاد مختلف این آدم دیده شود و اتفاقاً با درایت من را هدایت کرد. چیزی که من در دادگاه‌ها دیدم نوعی سکوت بود که این واکنش سکوت به نظرم ترسناک هم هست چون نمی‌دانید فرد چه واکنشی دارد.خلج با اشاره به نمایش همه وجوه یک فرد در نقش گفت: مثلاً من یا پلیس را بازی نمی‌کنم یا وقتی بازی می‌کنم که همه وجوه انسانی او را نشان دهم. درست است که پلیس وظیفه شناس است اما او غم نان ندارد؟ اجاره خانه ندارد؟ ناراحت نمی‌شود؟ پس اینها را هم باید نمایش داد.

 مجموعه «آقای قاضی» چون حرف مردم را بیان می‌کند جذاب است

مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی در نشست خبری سریال آقای قاضی با بیان این مطلب گفت:از دل این کار حرف‌های زیادی زده‌شد و بسیاری از دغدغه‌ها برای مردم مطرح شد. ضمن اینکه این سریال روی دانش حقوقی و قضایی مردم کار کرد و چهره مثبت قوه را نشان داد.

حسین قرایی با اشاره به استقبال بینندگان سریال در واحد امور ارتباط با مخاطبان(162) گفت: مخاطبان سریال حرف‌های زیادی داشتند و درمیان گذاشتن تجربیات و درد ودل‌هایشان با گروه تولید سریال نشان از اعتماد مخاطب به آنچه دیده، است.قرایی در پایان با تأکید بر تولید سریال‌هایی که با مشکلات مردم و دغدغه‌های روزمره آن‌ها سروکار دارند از عزم مدیران رسانه ملی در دوران تحولی برای ساخت چنین آثاری خبر داد.در پایان این نشست مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی با اهدای لوح تقدیر از عوامل سریال قدردانی کرد.

 آلبوم عکس خبر را در لینک زیر ببینید:

https://www.pririb.ir/portal/PhotoSlider3/2059

امتیاز شما