امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به بازار اولیه و ثانویه برای هنرمندان

مشاهده ۲۷۹
۱۴۰۱/۰۹/۰۲- ۱۹:۴۳

سالار حسن‌زاده: هنرمندانی موفق خواهند بود که خلاقیت خود را بروز داده و با دنیای اطرافشان به اشتراک بگذارند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سالار حسن‌زاده، کارشناس فلسفه هنری، گفت: یکی از دلایل مهم خلق آثار هنری، رساندن انسان به سعادتمندی است. هنرمند با خلق یک اثر هنری، می‌تواند راه رسیدن به سلامت و سعادتمندی را به مردم جامعه‌اش نشان دهد.
وی افزود: هر اثر هنری مسیری را برای رسیدن از دست هنرمند به مخاطب طی می‌کند. در این مسیر عواملی مانند خانه‌های حراج، مجموعه‌داران، گالری‌ها، منتقدین و دوستداران آثار هنری، هرکدام به نوعی ایفای نقش می‌کنند و بر ارزش‌گذاری نهایی آن تاثیر می‌گذارند.
حسن‌زاده گفت: تاکنون بازار ثانویه و وب دو، برای اعتبار بخشیدن و معرفی هنرمند در بازار اولیه به کار گرفته شده است. هرچند در وب سه، یعنی دنیای متاورس، بلاکچین و ان‌اف‌تی‌ها، روند کاملا متفاوت است.
او افزود: عموما در بازار اولیه چندین عامل بر ارزش‌گذاری و معروفیت یک اثر تاثیرگذارند. اما در بازار ثانویه به خاطر شفافیت اطلاعات ، پراکندگی و عدم متمرکز بودن، احتمال مورد سو استفاده قرار گرفتن به مراتب پایین‌ بیاید. این باعث می‌شود نهاد‌ها و مجموعه‌داران بیشتری بر روی این اثرات هنری سرمایه‌گذاری می‌کنند.
حسن‌زاده در آخر اظهار کرد: در دنیای امروز هنرمندانی که ندای درونی هنری‌شان را هیچ‌گاه بروز نمی‌دهند نمی‌توانند تاثیرگذار باشند. بلکه هنرمندانی موفق خواهند بود که خلاقیت خود را بروز داده و با دنیای اطرافشان به اشتراک بگذارند.
برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع آثار هنری امروزی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و آلاء خامه‌یار با سالار حسن‌زاده، کارشناس فلسفه هنری به گفت و گو نشستند.

امتیاز شما