امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
روایت رادیو فرهنگ از هنرمند ایرانی‌ که در واکنش به سیلی انگلیس قطعه سرود؛
روایت رادیو فرهنگ از هنرمند ایرانی‌ که در واکنش به سیلی انگلیس قطعه سرود؛

ای ایران قطعه ای که ماندگار است

مشاهده ۲۴۱
۱۴۰۱/۰۹/۰۳- ۱۱:۰۳
تعداد بازدید:241

برنامه «هنرنامه» امروز پنجشنبه ۳ آذرماه به معرفی روح الله خالقی و اثر ماندگار « ای ایران»او اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، روح‌الله خالقی آهنگسازی بود که امضای خود را داشت، به گونه‌ای که اگر گوش خود را به چند نمونه از آثار او بسپارید، پس از مدتی خواهید دانست که اثر از آنِ خالقی است؛ خالق نغمه‌های آشنای «ای ایران»، «بهار دلنشین»، «حالا چرا» و «بوی موی جولیان» از جمله آثار اوست.
در برنامه هنرنامه امروز ضمن معرفی این هنرمند یکی از ماندگارترین آثار وی بررسی می‌شود.
علیرضا نداف مدیر گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ درباره این برنامه می‌گوید:هنرنامه از زوایایی به مقوله‌های  فرهنگی و هنری می‌پردازد که در دیگر برنامه‌های شبکه رادیویی فرهنگ کمتر از آن زاویه  پرداخته می‌شود  و گذری بر  فرهنگ، هنر و ادب در عرصه داخلی و بین المللی خواهد داشت. 
وی توضیح می دهد :در هر برنامه یک ساعته گروه برنامه ساز با حضور مجری  مولف برنامه به موضوعاتی از قبیل چهره‌ها و مفاخر فرهنگی، آثار برجسته فرهنگی، ادبیات و هنر کلاسیک، موسیقی و سینما ، تئاتر ، هنرهای تجسمی  و....و راویان آن خواهد پرداخت  و به طور کلی این برنامه با ارائه شناختنامه، نقد و پخش قسمتی از آثار مهم و تاثیر گذار متناسب با ریتم و زمان برنامه می‌پردازد.
  این هفته ۳ آذرماه در برنامه« هنرنامه»  استاد روح الله خالقی، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی و استاد غلامحسین بنان خوانندهٔ موسیقی دستگاهی ایرانی معرفی شده وسرود ای ایران اثر این دو هنرمند بررسی می‌شود.
شاید هر کدام از ما چندین بار بدون اینکه نام خالق اثر را بدانیم  «ای ایران»،را شنیده باشیم، اثری که استاد بنان خوانده‌ است و یکی از مشهورترین آثار خالقی، است.
ای ایران، قطعه بسیار زیبا و پرآوازه ی مخلمین صدای آواز ایران، استاد غلامحسین بنان است. آهنگساز ای ایران روح الله خالقی است و شاعر آن حسین گل گلاب. ای ایران مشهورترین آهنگ حماسی میهنی ایرانیان و به نوعی یک سرود ملی برای ما به جساب می آید. این آهنگ بسیار زیبا اولین بار سال ۱۳۲۳ اجرا شده است و همچنین در آلبوم شاخه گل ۱۰ نیز گنجانده شده است.
روح‌الله خالقی یک ایرانی واقعی بود تا حدی که در واکنش به سیلی یک سرباز انگلیسی به یک نظامی ایرانی قطعه «ای ایران» را خلق کرد و حتی در سال ۱۳۲۸ در واکنش به نادیده گرفتن موسیقی ایرانی در «هنرستان موسیقی»، هنرستان ملی موسیقی را راه‌اندازی کرد.
خالقی در کودکی با شنیدن ویولن رکن‌الدین مختاری که همسایه‌شان بود، به موسیقی علاقه‌مند شد و نزد اقوام هنرمندش این ساز را مشق کرد.
خالقی مرشد علی‌نقی وزیری بود که در مدرسه عالی موسیقی از او نواختن ویولن و طریقه آهنگسازی را آموخت.
خالقی همچنین کتابی بسیار حائز اهمیت با عنوان «سرگذشت موسیقی ایران» را نوشته است که در آن به روایت موسیقی ایران از مشروطه تا سال ۱۳۴۰ پرداخته است.

امتیاز شما