امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

بانوی طرح و نقش و فرش مهمان ایراندخت رادیو فرهنگ

مشاهده ۱۴۵
۱۴۰۱/۰۹/۰۶- ۱۲:۳۴

رادیو فرهنگ در برنامه «ایراندخت» یکشنبه ۶ آذر ماه میزبان « قمر الملوک سترگ»،بانوی هنرمند و کارآفرین است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مریم قاسمی تهیه‌‎کننده و گوینده برنامه «ایران دخت» رادیو فرهنگ، در این برنامه با « قمر الملوک سترگ» بانوی هنرمند بافته‌های سنتی، گفت و گو می‌کند. در « ایراندخت» علاوه بر معرفی بانوان موفق، بخشی از زندگی فردی و اجتماعی و چگونگی فعالیت آنان در نقش‎های مختلف نیز بررسی می‎شود. قمرالملوک سترگ، هنرمند بافته‌های سنتی از کودکی در ایل قشقایی و طایفه دره‌ شوری بافتن گلیم، گبه و فرش را از زنان ایل آموخت و تا امروز که ۷۴ سال دارد با اشتیاق و عشق طرح می‌ریزد و می‌بافد و یاد می‌دهد.
نخستین گلیم‌ اش را تابستان سالی که چهارم دبستان را تمام کرد و برای تعطیلات به ایل رفت، بافت. او تا سوم دبستان در ایل زندگی کرد و برای کلاس چهارم به اصفهان آمد و در مدرسه شبانه‌روزی رودابه که از فرانسوی‌ها بود، درس خواند و بعد به شیراز رفت.
از همان کودکی خلاق بود و ایده‌هایش را به دختران ایل می‌داد تا در گبه و گلیم‌هایشان کار کنند. حالا بعد از گذشت این سال‌ها همچنان در ۷۳ سالگی پرشور و خلاقانه کار می‌کند.
علاقه‎مندان برای آشنایی با بانوان فعال و اثرگذار ایرانی می‎توانند ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه برنامه «ایران دخت» را به تهیه‌کنندگی مریم قاسمی روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

امتیاز شما