امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

دلایل اصلی شکل‌گیری معلولیت‌ها

مشاهده ۲۲۶
۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۱۳:۳۲

یوسف رضایی، معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: ۱۷۱ مرکز شبانه‌روزی و ۱۱۷ مرکز روزانه بهزیستی برای کمک به افراد دارای معلولیت وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یوسف رضایی، معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران در برنامه شب نشینی افزود: اولین باری که با یک فرد دارای معلولیت مواجه شدم به زمان فارغ‌التحصیلیم از رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه برمی‌گردد؛ من در اشنویه کار می‌کردم و در یک روز باید به یکی از روستاها می‌رفتم تا با فردی که معلولیت داشت دیدار کنیم. ما در آن روز با فردی که معلولیت جسمی و ذهنی بسیار شدید داشت ملاقات کردم و گزارش لازم را پر کردم. فردای آن روز دیدم پدر آن فرد به بهزیستی آمد، وقتی هم را دیدیم من را به آغوش کشید و از من تشکر کرد. واکنش او باعث شد مسیر شغلی من تغییر کند و با حس و انگیزه بهتر و بیشتری به ادامه کار بپردازم.

رضایی ادامه داد: اگر بخواهم از فداکاری مادران افراد دارای معلولیت صحبت کنم می‌توانم جوری ادامه دهم که هیچ زمان تمام نشود؛ مادران این افراد معمولا با جان و دل از فرزندانشان مراقبت می‌کنند. فردی را می‌شناختم که دچار ضایعه نخاعی شده بود و خانواده‌اش او را ترک کرده بودند اما مادرش با وجود سن بالایی که داشت از او محافظت می‌کرد و حتی کل باغچه خانه را گل‌هایی کاشته بود که فرزندش دوست داشت. متاسفانه او یک ماه پس از آن فرزند دارای معلولیت خود را از دست داد خود نیز به دلیل آلزایمر شدید فوت کرد.
وی افزود: فردی فرزند دارای معلولیت خود را به یکی از مراکز بهزیستی سپرد. اما پس از یک ماه به بهزیستی برگشت و از ما خواست تا فرزند را به خانواده‌شان بازگردانیم چرا که نمی‌توانستند بدون حضور او به زندگی خود ادامه دهند.
او اظهار داشت: مراکز شبانه‌روزی بهزیستی برای آن تاسیس شده تا کمکی در کنار مادران و پدرانی باشد که با جان و دل از فرزندان دارای معلولیت خود حمایت می‌کنند اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد امکان ادامه این کار را به صورت پیوسته ندارند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: ما در استان تهران ۱۷۱ مرکز شبانه‌روزی داریم که در برخی از آن‌ها بیش از هزار فرد دارای معلولیت حضور دارد. خوشبختانه مددکارهای بسیار خوبی داریم؛ برای مثال یک مددکار نمونه داشتیم که به خاطر فعالیت خوب و باکیفیتی که داشت مبلغی به عنوان هدیه دریافت کرد. فردای آن روز متوجه شدم که این مددکار تمام آن مبلغ را به پنج مورد از خانواده افراد دارای معلولیت داده تا بتواند کمکی کرده باشد.
رضایی افزود: ما در کنار مراکز شبانه‌روزی، مراکز روزانه‌ای داریم که فعالیت‌هایی در حوزه توانبخشی، حرفه‌آموزی و تولیدی انجام می‌دهند؛ اکنون ۱۱۷ مرکز روزانه در تهران وجود دارد. ما اگر بتوانیم در مسیری که قرار داریم کمکی کرده باشیم توانسته‌ایم به اهداف خود برسیم.
او اظهار داشت: دغدغه ما نیز ارتقای خدماتمان به افراد دارای معلولیت است چرا که هیچ زمان میزان ارائه خدمات کافی نیست. متاسفانه معلولیت‌ها تنوع بسیاری دارند و به همین دلیل نیازهای افراد دارای معلولیت نیز متفاوت است؛ در نتیجه امکان برطرف کردن نیاز تمامی آن‌ها کار دشواری به حساب می آید. اگر مشارکت جمعی به واسطه فرهنگ غنی کشورمان صورت نمی‌گرفت سازمان بهزیستی نمی‌توانست به این اندازه به افراد دارای معلولیت کمک کند.
وی افزود: بر اساس آمار جهانی، پانزده درصد از جمعیت جهاد دارای معلولیت هستند؛ در کشور ما خوشبختانه این آمار ۱۰ درصد است اما متاسفانه همچنان از نقطه مطلوب ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت فاصله داریم.
رضایی گفت: تیم‌های ورزشی افراد دارای معلولیت ما پیشرفت‌های بسیاری دارند و این نشانه پیشرفت است اما متاسفانه همچنان کارهای بسیاری برای انجام دادن وجود دارد؛ برای مثال ما نیاز داریم که استخدام افراد دارای معلولیت را در کشور افزایش دهیم. ما متاسفانه همچنان جایگاه لازم برای مطالبه‌گری را در سازمان بهزیستی نداریم و باید این جایگاه را بالا ببریم.
دلایل شکل‌گیری معلولیت می‌تواند متنوع باشد؛ این دلایل در روستا‌ها بیشتر ژنتیکی هستند و در شهرها بیشتر به دلایل مسائلی مانند تصادفات هستند. عوامل زمان بارداری و حین تولد نیز وجود دارند که تاثیر بسیار بالایی بر معلولیت افراد می‌گذارند. عموم معلولیت‌های شکل گرفته به دلیل عدم رعایت اصول و استانداردها است.
گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز یاسر معظم گودرزی است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

 

امتیاز شما