امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
نگاهی دقیق به دلاوری‌های هوانیروز در جنگ تحمیلی
نگاهی دقیق به دلاوری‌های هوانیروز در جنگ تحمیلی

هوانیروز در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند و چه تفاوتی با نیروی‌هوایی دارد؟

مشاهده ۲۳۷
۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۱۴:۳۱
تعداد بازدید:237

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع روز هوانیزور بر روی آنتن رفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، امیر سرتیپ محمدکریم عابدی، خلبان هوانیروز گفت: هوانیروز به معنای هواپیما‌های نیروی زمینی است که نقش بسیار پررنگی در عملیات دارد؛ و امروز به دلیل شهادت سرلشگر کشوری روز هوانیروز نام گرفته است. هوانیروز بیشتر نقشی مانند هلیکوپترها در جنگ ویتنام را بازی کرده‌اند چرا که معمولا جنگنده‌ها بمباران را انجام می‌دهند و می‌گذرند اما هلیکوپترها حملات پیچیده‌تر و دقیق‌تری را انجام می‌دهند.

امیر؛ عابدی ادامه داد: هوانیروز ایران در سال ۱۳۳۹ تشکیل شد و در سال ۱۳۵۲ به اوج خود رسید که بیش از هزار فروند از انواع هلیکوپتر را در اختیار داشت. از شاهکارهای هوانیروز آن است که از سالیان قبل از انقلاب همراه ملت بود و در تثبیت انقلاب نقش بسیار مهمی‌بازی کرد. هوانیروز پیش از انقلاب ۵ پایگاه اصلی داشت اما اکنون تنها پایگاه‌های عظیم آن ۱۰ مورد در سراسر ایران هستند؛ خوشبختانه ما توانسته‌ایم با افتخار بیشترین نیازهای حوزه هوانیروز را به صورت خودکفا تهیه کنیم و تجهیزات بروز داشته باشم. در جنگ تحمیلی بهترین موشکی که داشتیم تنها چهار کیلومتر برد داشت اما اکنون ما موشک‌هایی با دقت بالا برای هلیکوپترها داریم که تا ۱۰ کیلومتر برد دارند.
وی افزود: من در سال ۱۳۴۷ از اولین استخدامی‌های هوانیروز بودم و برای پرواز با هلیکوپترهای جدید به آمریکا رفتم؛ پس از آمدن آن هلیکوپترها به کشور ما نسخه‌های ایرانی آن‌ها را مونتاژ کردیم. سپس در سال ۱۳۵۳ رسما خلبان شدم و افتخار آن را پیدا کردم که از همان روزها به مردم ایران خدمت کنم. در بحث ناآرامی‌های داخلی و دفاع مقدس هوانیروز همواره نقش‌آفرینی کرده اما به طور کلی هوانیروز در حوادث و بحران‌ها نیز از مردم حمایت می‌کند و در زلزله‌های بم، رودبار و مناطق مختلف حاضر شده است. در سیل‌ها و بهمن‌ها نیز هوانیروز حاضر می‌شود تا مشکلات مردم را برطرف سازد.
او اظهار داشت: هلیکوپترهای هوانیروز چندکاره هستند و برای مثال ما هلیکوپترهایی داریم که می‌توانند ۲۴ مجروح را با خود به نقطه‌ای دیگر ببرند. عملیات‌هایی داشتیم که توانسته‌ایم ۳ هزار مجروح را به منطقه امن منتقل کنیم یا حتی در شرایطی پل هوایی بین مناطق ایجاد کنیم تا بتوانیم عملیات را اجرایی کنیم. بیش از ۱۰ هزار ساعت پرواز توسط هوانیروز برای بحران‌ها صورت گرفته است.
خلبان هوانیروز گفت: نیروی هوایی در بالای ۲۰ هزار پا فعالیت دارد و تمرکز در آن نقطه یا حتی بالای ۵۰ هزار پا است؛ اما هوانیروز در ارتفاعات کمتر عملیات را انجام می‌دهد و تمرکز بیشتری بر جنگ‌های زمینی دارد. هوانیروز در انتقال مهمات، غذا و نیرو نقش آفرینی می‌کند. هوانیروز در مدیریت استراتژیک جنگ توسط فرمانده‌ها و همچنین رخنه کردن به پشت دشمنان نقش‌ آفرینی دارد.
سرتیپ عابدی اظهار کرد:‌ هوانیروز در جنگ نقشی را در عملیات خیبر انجام داد که آمریکا نتوانست در ویتنام اجرا کند. ما هزاران نیرو را در پیچیده‌ترین شرایط به نقطه مقصد انتقال دادیم. مهم‌ترین عملیات هوانیروز در چهارده روز ابتدایی جنگ صورت گرفت چرا که نیروهای زمینی منسجم نبودند و ما توانستیم به عملیات هوانیروز جلوی برنامه‌ریزی‌های دشمن را بگیریم.
برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع روز هوانیزور بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و آلاء خامه‌یار با امیر سرتیپ محمدکریم عابدی به گفت و گو نشستند.

 

امتیاز شما