امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

واکاوی صمیمیت در بین زوجین در صبح پارسی

مشاهده ۲۴۴
۱۴۰۱/۰۹/۱۶- ۱۴:۳۹

علی صدرا، دکترای تربیت و تعلم گفت: هرچه باعث شود که اعتماد زوجین به یکدیگر کم شود باید از زندگی حذف شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی صدرا، دکترای تربیت و تعلم در برنامه صبح پارسی افزود: دو نوع تلاش لذت بخش‌ هستند که اول تلاش برای به دست آوردن و دوم برای نگه داشتن و حفظ کردن است. از ابتدای زندگی زمانی که یک کودک می‌خواهد اسباب‌بازی تهیه کند تلاش برای به دست آوردن آن برایش لذت بخش است؛ در زندگی نیز زوجین وقتی می‌خواهند نظر یکدیگر را جلب کنند و با یکدیگر ازدواج کنند تلاش می‌کنند تا همسرشان را به دست بیاورند و از این مرحله لذت می‌برند.

صدرا ادامه داد: برخی اوقات پیش می‌آید که پس از گذراندن این مرحله زوجین احساس عادی بودن می‌کنند و دیگر آن تجربه هیجان را ندارند؛ یکی از دلایل علمی آن کاهش ترشح دوپامین در بدن است که باعث ایجاد احساس رضایت، لذت و شادی می‌کند. پس از رسیدن به اهداف دوپامین در بدن کمتر ترشح می‌شود و به این دلیل مشکلاتی در روابط ایجاد می‌شود.
وی افزود: این روند حتی در دانشگاه رفتن نیز صورت می‌گیرد و انسان برای ورود به دانشگاه بسیار تلاش می‌کند اما پس ار بودن چند ماه در آن فضا دچار کاهش هیجان می‌شود.
او اظهار داشت: چند ویژگی وجود دارد که اگر زوجین آن‌ها را داشته باشند از صمیمیت بالایی با یکدیگر برخوردار می‌شوند؛ اولین ویژگی و اصلی‌ترین آن اعتماد است. هرچه باعث شود اعتماد زوجین به یکدیگر کم شود باید از زندگی حذف شود.
صدرا گفت: دومین مورد احترام به همسر است؛ زوجینی که به یکدیگر احترام می‌گذارند از صمیمیت بسیاری برخوردارند و رابطه فوق‌العاده‌ای را شکل می‌دهند.
وی افزود: اریک اریکسون باور دارد بیشتر اختلالات فرزندان در مرحله اول ناشی از عدم اعتمادبه‌نفس آن‌ها است که آن نیز به دلیل عدم اعتمادبه‌نفس مادرانشان است؛ احترام در بین زوجین باعث می‌شود که اعتمادبه‌نفس هر دو فرد افزایش پیدا کند و بر فرزندان نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.
برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع صمیمیت زوجین بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و آلاء خامه‌یار با علی صدرا، دکترای تربیت و تعلم به گفت و گو نشستند.

 

امتیاز شما