امروز سه شنبه  ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
بری گراسمن، کارشناس مسائل بین الملل:
بری گراسمن، کارشناس مسائل بین الملل:

آزادی بیان به ابزار سیاست خارجی غربی‌ها بدل شده است

مشاهده ۲۴۳
۱۴۰۱/۰۹/۲۰- ۱۵:۴۵
تعداد بازدید:243

بری گراسمن، تحلیلگر و وکیل حقوقی بین الملل گفت: استانداردهای رسانه ای و آزادی بیان در کشورهای غربی و آمریکا به ابزارهایی برای سیاست خارجی تبدیل شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این کارشناس در مورد اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شبکه پرس تی وی و حذف آن از ماهواره یوتل ست گفت: کشورهای غربی نظیر آمریکا تا حد زیادی استانداردهای رسانه ای و آزادی بیان در این حوزه را به ابزارهایی برای سیاست خارجی خود تبدیل کرده اند و رویکردی غیرعادلانه را در این حوزه اجرایی و عملیاتی می‌کنند. البته که آن‌ها در این رابطه پوشش های خاصی را نیز برای اقدامات نامشروع خود در نظر می‌گیرند.

گراسمن ادامه داد: در این نقطه باید از آن‌ها پرسید خوب آزادی بیان چه می‌شود؟ جریان آزاد اطلاعات چه می‌شود؟ متاسفانه نهادهای رسانه ای بین المللی تا حد زیادی تحت تسلط و نفوذ سسیستم اطلاعاتی آمریکا قرار دارند و همین موضوع موجب می‌شود که اساسا آن‌ها نتوانند جهت گیری‌هایی مستقل از آنچه مطلوب دولت آمریکاست اعمال کنند. پرس تی وی در سال های اخیر بارها و بارها به مثابه پلتفرمی رفتار و کنشگری کرده که بسیاری از واقعیت ها را در عرصه بین المللی روشن ساخته و حتی به صداهای مخالف با ایران نیز جهت ابراز عقایدشان تریبون داده است.

این کارشناس حقوقی بین المللی نیز در مورد قانونی بودنِ اقدام اخیر اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه شبکه پرس تی وی و حذف آن از ماهواره یوتل‌ست گفت: اقدام های اخیر علیه شبکه پرس تی وی نه تنها هیچ مبنای حقوقی ندارند بلکه بر ضد تمامی اصول واضح و بدیهی روزنامه نگاری و جریان خبر رسانی نیز هستند. البته توجه داشتیم که اروپا بر مبنای انگیزه‌های سیاسی دست به اقدامات اخیر خود علیه شبکه پرس تی وی زده است و در این فضا اساسا استدلال های حقوقی جایی ندارند.

وی ادامه داد: بر اساس این منطق، غرب این باور را دارد که هر کشور و جریان اطلاع رسانی و خبری که در نقطه مقابل دیدگاه‌ها و اصول مطلوب آن اقدام کند باید هدف سرکوب و تقابل قرار گیرد. در این چارچوب، غرب نه تنها به دنبال ساکت کردن صداهای مخالف با خود است بلکه عملا سعی دارد تا به این روند ماهیتی قضایی و جرم انگارانه نیز ببخشد و از ورود دیگران به این حوزه جلوگیری کند.

بری گراسمن افزود: این موضوع عملا کشورهای غربی را به دلیل اینکه پرس تی وی از ظرفیت های تبدیل شدن به یک صدای جایگزین رسانه ای در عرصه بین المللی برخوردار است، وحشت زده کرده است. متاسفانه جهان غرب خواهان ایجاد نوعی جهل فراگیر به واسطه استفاده از جریان‌های رسانه ای خود است و در این مسیر کنشگرانی نظیر پرس تی وی، مانعی بزرگ جهت پیشبرد سیاست ها و رویه‌های این شبکه هستند. البته که به نظر من نفوذ پرس تی وی به شکلی نیست که چند اقدام محدود کننده غرب علیه آن موجب خاموش شدن کامل صدای این شبکه و رسانه خبری شود.

گراسمن گفت: مسئله ای که حقیقتا یک تراژدی بزرگ بین المللی است. متاسفانه نگاه غرب به رسانه‌ها بیش از اینکه به مثابه ابزاری جهت اطلاع رسانی باشد، آن را به مثابه ابزاری برای بازی‌های تبلیغاتی و سیاسی در نظر می‌گیرد و سعی دربرساختنِ واقعیت های مطلوب خود دارند. موضوعی که همانطور که پیشتر نیز گفتیم با بسیاری از اصول و مسائلی که خودِ کشورهای غربی داعیه دار آن‌ها هستند در تضاد است.

وی در پایان به پرس تی وی گفت: به طورکلی من بر این باورم که اساسا کشورهای غربی در فضای رسانه ای به دنبال حقیقت و صداقت نیستند و تنها چیزی که می خواهند، استفاده ابزاری از رسانه جهت پیشبرد دستور کارهایشان است. مسئله ای که نمود عینی خود را در اقدامات اخیر کشورهای اروپایی علیه شبکه پرس تی وی و طرح محدودیت های جدیدی برای آن نشان داده است.

 

امتیاز شما