امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
واکنش‌ها به تحرکات اخیر اتحادیه اروپا علیه شبکه پرس تی‌وی و حذف آن از ماهواره‌ یوتل‌ست
واکنش‌ها به تحرکات اخیر اتحادیه اروپا علیه شبکه پرس تی‌وی و حذف آن از ماهواره‌ یوتل‌ست

قطع شبکه پرس‌تی‌ وی ضد آزادی بیان رسانه‌هاست

مشاهده ۱۴۱۹
۱۴۰۱/۰۹/۲۶- ۱۴:۵۳
تعداد بازدید:1419

تحرکات اخیر اتحادیه اروپا علیه شبکه پرس تی‌ وی و حذف این شبکه از بستر پخش ماهواره‌ای یوتل‌ست را باید همسو با دیگر اقدامات و فعالیت‌های غرب برای نگه داشتن افکار عمومی‌کشورهای غربی و دیگر مناطق جهان در جهل رسانه‌ای دانست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شبکه پرس تی‌وی بارها از سوی قدرت‌های رسانه‌ای جهان تحریم شده‌ است و این اولین بار نیست که این شبکه که خود را «صدای بی‌صدایان می‌داند» در مقابل رسانه‌های غربی مسلط قرار گرفت و ادعای آزادی بیان آن‌ها را زیر سؤال برده‌ است. اقدامات اخیر قدرت‌های رسانه‌ای غربی وآمریکایی علیه شبکه پرس  تی وی بیان‌کننده این نکته است که آزادی بیان و مردم‌سالاری و آزادی مطبوعات و رسانه برای این قدرت‌ها بی‌ارزش است و شعاری بیش نیست و فقط در زمان مناسب ارزش ابزاری برای قدرت‌های غربی فراهم می‌آورد. تحرکات اخیر اتحادیه اروپا علیه شبکه پرس تی‌ وی یک پرسش اساسی را مطرح می‌کند که وجهی از دورویی و استانداردهای دوگانه آن‌ها را آشکار می‌سازد. درحالی که ده‌ها شبکه و رسانه فارسی‌زبان علیه ایران اقدامات مخرب انجام می‌دهند و به طور ویژه در این کشور سعی در ترویج خشونت و ایجاد بحران دارند، می‌توانند کاملا آزادانه خبرپراکنی کنند و لحظه‌ای از گرم کردن تنور بحران دست نکشند و حتی خود را نماینده‌ رسانه‌های آزاد در جهان معرفی کنند، اما همین قدرت‌ها یک شبکه ایرانی را در جهان آزاد رسانه‌ای‌شان برنمی‌تابند و وقتی به شبکه پرس تی‌وی می‌رسند، روشی متفاوت در پیش می‌گیرند. این رفتار دوگانه غرب به حدی متناقض است که بسیاری از کارشناسان خارجی نیز آن را متضاد تمام منشورهای جهانی و شعار آزادی اطلاع‌رسانی، آزادی شبکه‌ها و آزادی ماهواره‌ها می‌دانند. مروری بر دیدگاه کارشناسان رسانه داخلی و خارجی مبیّن این نکته است که خاموش کردن صدای این رسانه مستقل و روشنگر فایده‌ای نخواهد داشت و چراغی که شبکه پرس‌تی‌ وی روشن کرده تا واقعیت‌ها را نمایش دهد خاموش نخواهد شد و اقدامات تقابلی غرب علیه شبکه پرس تی‌ وی، روز به روز این شبکه رسانه‌ای را قوی‌ تر می‌کند.

فرا هیوز؛ نویسنده و تحلیلگر سیاسی در واکنش به تحریم‌های اروپا علیه پرس تی وی:

دولت‌های غربی از نوع کنشگری رسانه‌ای شبکه پرس تی وی در هراسند

 فرا هیوز، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که دولت‌های غربی، شبکه پرس تی وی را به مثابه جایگزینی موثر برای رسانه‌های تحت نظارت خود می‌پندارند و تا حد زیادی از نوعِ کنشگری رسانه‌ای این شبکه پرس تی وی در هراس هستند، بنابراین با تحمیل فشار و محدودیت به آن سعی دارند تا جای ممکن تسلط خود را بر روایت‌ها و گفتمان‌های رسانه‌ای حفظ کنند.

 

 هیوز در پاسخ به این سوال که دیدگاه وی در باره اقدام اخیر اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه شبکه پرس تی وی و حذف این شبکه از بستر پخش ماهواره‌ای یوتل‌سَت چیست، گفت: من به هیچ عنوان از آنچه به‌تازگی در باره پرس تی وی از سوی نهادها و دولت‌های غربی اتفاق افتاده شگفت‌ زده نشده‌ام. پیش‌تر نیز رسانه‌ای نظیر آرتی با چنین رویکردی از سوی دولت‌های غربی روبه‌رو شده‌ بود. با این حال من فکر می‌کنم اقدامات اخیر غربی‌ها علیه شبکه پرس تی وی تا حد زیادی به دنبال آن بوده تا جبهه‌ای جدید را علیه ایران، جدای از وضع تحریم‌های مختلف اقتصادی ایجاد کنند و در یک معنا، دامنه و میدان جنگ علیه ایران را تا جای ممکن گسترده کنند.

وی افزود: در این چارچوب، به طور خاص من بر این باورم که اقدامات تقابلی اخیر علیه شبکه پرس تی وی، جدای از اینکه توسط دولت‌ها و نهادهای غربی اجرا شده، در عین حال با فشارهای فزاینده‌ رژیم صهیونیستی و لابی‌های همراه با آن نیز روبه‌رو شده‌ است.

این تحلیلگر سیاسی گفت: در این چارچوب، این‌طور به نظر می‌رسد که رسانه برای دولت‌های غربی چیزی بیش از یک ابزار تبلیغاتی نیست و آن‌ها رسانه را صرفا اهرم و ابزاری می‌بینند که اگر بنا باشد اختیار آن در دست این دسته از کشورها نباشد، تنها باید یک سرنوشت در انتظارش باشد و آن سرنوشت نیز چیزی جز تحمیل فشار و تحریم و محدودیت به آن‌ها (جریان‌های مخالف با غرب) نیست. در این فضا، دولت‌های غربی تا حد زیادی از نوعِ کنشگری رسانه‌ای شبکه پرس تی وی نیز در هراس هستند و چون آن را به مثابه جانشینی موثر برای رسانه‌های تحت نظارت خود می‌پندارند، با تحمیل فشار و محدودیت به آن سعی دارند تا جای ممکن آنچه را سلطه غرب بر روایت‌ها و گفتمان‌های رسانه‌ای می‌خوانند، حفظ کنند.

وی ادامه داد: در این میان، نکته‌ای که شاید بخش عمده‌ای از افکار عمومی‌ به‌ ویژه در کشورهای غربی با آن آشنا نباشند این است که رسانه‌های جریان اصلی غربی که عنوان رسانه‌های به اصطلاح آزاد را نیز با خود یدک می‌کشند، تا حد زیادی تحت سلطه گروه کوچک و محدودی از نیروهای مدیریتی و شبکه‌های نفوذ هستند و اساسا در این فضا اینکه آن‌ها را نهادهایی عاری از فشارهای بیرونی و اثرگذاری‌های خارجی تصور کنیم، بیش از حد غیر واقع‌بینانه است. از این رو، اساسا رسانه‌های جریان اصلی در جهان غرب، ابزار دست دولت‌های غربی هستند و بخشی از دستگاه سیاست خارجی و حتی نهادها و بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی آن‌ها به حساب می‌آیند.

هیوز عنوان کرد: این در حالی است که غرب سعی دارد واقعیتی زیبا را از این قبیل رسانه‌ها برای جهانیان ترویج و ارائه کند و این واقعیت به اصطلاح به این اشاره دارد که رسانه‌های غربی در فضایی کاملا آزاد و مستقل به کار خبر‌رسانی مشغولند و در این رابطه با هیچ فشار خارجی رو به ور نیستند و صرف ارائه حقایق برای آن‌ها مهم است. حتی در داخل خاک کشوری نظیر آمریکا نیز رسانه‌ای که مخالف با سازوکارهای رسمی و روایت‌های دولت این کشور فعالیت داشته باشد، اجازه رشد و نمو پیدا نمی‌کند چه برسد به شبکه‌ای نظیر پرس تی وی که جدای از تولید روایت‌ها و گفتمان‌های جدید، عملا صدای خود را از کشوری نظیر ایران به گوش جهانیان می‌رساند و سال‌هاست یکی از قطب‌های اصلی مبارزه با امپریالیسمِ غرب است.

این تحلیلگر گفت: از این چشم‌انداز، اساسا هر فرد، گروه، رسانه و موجودیتی که علیه منافع غرب و روایت‌های مطلوب آن اقدام به کار خبری کند، با شدیدترین حملات دولت‌های غربی، رسانه‌های آن‌ها و وابستگان به این بلوک قدرت مواجه خواهد شد. در این باره همان‌طور که گفتم برخوردهای اخیر اروپا و بلوک غرب با شبکه پرس تی‌وی به هیچ عنوان شگفت‌انگیز نیست، زیرا پیش از این نیز بارها و بارها، هم خودِ پرس تی وی و هم دیگر رسانه‌های منتقد غرب، با این قبیل رفتارها و روش‌های غربی‌ها مواجه شده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد اساسا غرب روایت‌های جعلی را با پوشش تعهد به آزادی رسانه‌ها و مطبوعات تبلیغ و ترویج می‌کند، ولی در میدان عمل، هیچ تعهدی به آن‌ها ندارد و صرفا به این حوزه‌ها به شکل ابزار می‌نگرد.

فرا هیوز در پاسخ به این سوال که حامی اصلی اقدامات تقابلیِ غیرقانونی علیه شبکه پرس تی وی کیست، گفت: به نظر من ایالات متحده آمریکا و نوع خاص سرمایه‌داریِ شرکتی که بر این کشور حاکم است، متهمان اصلی اقدامات قهری اخیر علیه شبکه پرس تی وی و به طور خاص حذف این شبکه از بستر پخش ماهواره‌ای یوتل‌سَت هستند. آمریکا کشوری است که در دست میلیاردرها قرار دارد و آن‌ها مایل به ترویج روایت‌ها و گفتمان‌های مطلوبشان هستند.

وی افزود: این گروه عادت کرده‌اند با قدرتِ پول، هر آنچه را می‌خواهند، انجام دهند و از تبعات و پیامدهای آن نیز فرار کنند، زیرا اساسا آن‌ها به صورت آشکار و عیان بازی نمی‌کنند و در قالبی نهادینه‌ شده و ساختاری و البته مخفی، دستورکارهای مطلوب خود را به پیش می‌برند. این جریان‌ها تحمل این را ندارند که شبکه‌ای نظیر پرس تی وی به افشاگری روش‌های مخفی و پنهان آن‌ها در موضوعات مختلف بین المللی بپردازد و دست به هر کاری می‌زنند تا این شبکه را خاموش و بی اثر کنند.

این تحلیلگر سیاسی به پرس تی وی گفت: فراموش نکنیم که پرس تی وی در زمینه پرونده‌های مختلف بین‌المللی نظیر سوریه، یمن، فلسطین و دیگر موضوعات، کنشگری موثر و مستقلی از خود نشان داده و این خود مایه نگرانی غربی‌ها و منافع خاص آن‌ها شده‌است. غرب خواهان افکار عمومی‌ای است که بر اساس آموزه‌هایش رشد کرده‌ باشد و غیر از گفته‌های رسانه‌های غربی را نپذیرد. حال در این فضا کنشگری شبکه‌ای نظیر پرس تی وی حقیقتا برای آن‌ها خطرناک است.

در این چهارچوب، اساسا هیچ کشور، فرد و یا گروهی که بنا باشد به صورت مستقل از اقصی نقاط جهان صدای خود را به جهانیان برساند، جبهه رسانه‌ای غرب فرصتی به او نمی‌دهد و به انحاء مختلف هدفِ سرکوب و اقدامات تخریبی قرار می‌گیرد؛ موضوعی که اکنون به وضوح در باره شبکه پرس تی وی و برخوردهای غیرقانونی اروپا با این شبکه مشهود است.

رابرت فانتینا، نویسنده و روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با پرس تی وی بررسی کرد:

رمزگشایی از پیام‌ها و اقدامات اخیر اروپا علیه پرس تی وی

 به نظر رابرت فانتینا، تحلیلگر و روزنامه‌نگار، اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شبکه پرس تی وی و همچنین حذف این شبکه از ماهواره یوتل‌ست، حامل دو پیام عمده و محوری است: اول اینکه نهادهای مهم رسانه‌ای و مدیریت پخش آن‌ها در بستر‌های ماهواره‌ای کاملا تحت کنترل و نفوذ سیاست رسمی دولت‌های غربی است و دوم اینکه این اقدامات، بیش از همه به جای اینکه انزوای پرس تی وی را به همراه داشته‌ باشد، کنجکاوی افکار عمومی را بیش‌تر می‌کند.

 

رابرت فانتینا در باره اقدامات اخیر اتحادیه اروپا در وضع تحریم‌های مختلف علیه شبکه پرس تی وی و حذف آن از ماهواره یوتل‌ست و اینکه زمان‌بندی این اقدام می‌تواند حامل چه معانی باشد، گفت: روش‌های اخیر کشورهای غربی علیه شبکه پرس تی وی، به هیچ عنوان تازه نیست و آن‌ها هر زمان که به صلاح ببینند و موقعیت را مساعد بیابند، علیه شعارهایی نظیر آزادی بیان و دموکراسی که خود را سال‌هاست سردمدار و پیشرو در باره آن‌ها قلمداد می‌کنند، وارد میدان می‌شوند و عملا آن‌ها را نقض می‌کنند.

وی ادامه داد: در اوضاع کنونی نیز کشورهای غربی که سال‌هاست جنگ تبلیغاتی و روانی گسترده‌ای را علیه ایران راهبری می‌کنند، به زعم خودشان فرصت مناسبی یافته‌اند تا از ایران، تصویر یک کنشگر مورد نظر خود را در عرصه بین‌المللی ارائه دهند و راه را برای انجام دادن اقدامات غیرقانونی و نامشروعشان علیه تهران هموار کنند؛ مسئله‌ای که نمودهای عینی خود را در مدت اخیر و در قالب اقدامات نامشروع غرب علیه شبکه پرس تی وی که تصویری حقیقی از واقعیت‌های ایران و جهان انعکاس می‌دهد، نشان داده‌ است.

این روزنامه‌نگار می‌افزاید: در پیش گرفتن روش‌ها و اقدامات گوناگون علیه شبکه پرس تی وی را باید بخشی از طرح ایران‌ستیزی و ایران‌ هراسی قدرت‌های غربی علیه این کشور ارزیابی کرد که اخیرا هم تشدید شده‌است. در این چارچوب، غربی‌ها خواهان انعکاس واقعیت‌‌ها در باره مسائل مرتبط با ایران نیستند، بلکه برعکس تنها چیزی که آن‌ها می‌خواهند این است که مسائل و موضوعاتی که مطلوب آن‌ها است، در مورد کشور ایران ارائه و مطرح شود. در این فضا کشورهای غربی به واسطه تشدید جّوسازی‌ها علیه ایران سعی دارند تا به نوعی زمینه را برای ایجاد آشفتگی و هرج و مرج در این کشور فراهم آورند تا دستور کاری که سال‌ها برای آن تلاش کرده‌اند، یعنی تغییر نظام سیاسی در ایران را عملیاتی کنند.

به گفته این نویسنده، شاید مهم‌ترین و موثرترین بخش دستور کارهای آن‌ها این باشد که آن‌ها سعی دارند تا صدای رسانه ای ایران را ساکت کنند و مانع از طرح گسترده روایت‌ها و گفتمان‌های کشورمان در عرصه بین‌المللی شوند؛ روایت‌هایی که اگر در فضایی آزاد مطرح شوند، می‌توانند بنیان بسیاری از جّوسازی‌ها علیه ایران را تضعیف و نابود کنند.

رابرت فانتینا در ادامه تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های بارز دولت‌های غربی این است که به هیچ عنوان از گذشته درس نمی‌گیرند. آن‌ها نمی‌خواهند بفهمند که نمی‌توانند دولت ایران را کنترل کنند یا استقلال این کشور را با استفاده از اهرم‌ها و ابزارهای مختلف مخدوش سازند. البته که این مسئله از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران بارها و بارها، جلوه‌های عینی خود را به نمایش گذاشته‌است.

وی افزود: غرب سال‌هاست که علیه ایران تحریم‌های گسترده‌ای را وضع کرده تا شاید از این طریق بتواند این کشور را به تسلیم وا دارد. با این حال آنچه در نهایت حاصل شده چیزی جز سرخوردگی و شکست برای قدرت‌های غربی نبوده‌است و ایران راه و مسیر روشن خود را طی کرده و به جلو رفته است. در این فضا، غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا به جای اینکه در استفاده از ابزار دیپلماسی جهت حل مشکلاتشان با ایران جدیت نشان دهند، عملا با استفاده از رسانه‌هایی که کنترلشان می‌کنند، سعی داشته‌اند تا اقدامات غیرقانونی زیادی علیه این کشور به اجرا بگذارند. در این مسیر آن‌ها از شعارهای زیبایی نیز استفاده می‌کنند.

این کارشناس ادامه داد: مثلا از دموکراسی، آزادی بیان و غیره حرف می‌زنند این در حالی است که خودِ دولت‌های غربی نظیر آمریکا و انگلستان در زمان حکومت رژیم پهلوی در ایران، کودتایی را در سال 1332 در ایران راهبری کردند که منجر به استقرار یک خودکامه تمام عیار و ضد مردم‌سالاری در ایران شد. در این فضا آنچه برای آمریکا و متحدانش مهم است، نَه مردم ایران و سرنوشت این کشور، بلکه منافع خودشان است.

در پایان، رابرت فانتینا در گفت‌وگو با پرس تی وی به این نکته اشاره کرد که اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شبکه پرس تی وی و همچنین حذف این شبکه از ماهواره یوتل‌ست، حامل دو پیام عمده و محوری است: اول اینکه نهادهای رسانه‌ای و مدیریت پخش آن‌ها در بسترهای ماهواره‌ای کاملا تحت کنترل و نفوذِ سیاست رسمی دولت‌های غربی هستند و استقلال عملی از خود جهت آنچه تعهد به جریان آزاد اطلاعات خوانده می‌شود، ندارند؛ دوم اینکه بیش از همه به جای اینکه انزوای پرس تی وی را به همراه داشته‌باشد، کنجکاوی افکار عمومی را در باره آن افزایش می‌دهد و موجب شناخته‌تر شدنِ این شبکه خواهد شد.

جان استپلینگ، تحلیلگر سیاسی پاسخ داد:

چرا غربی‌های نمی‌خواهند صدای پرس تی وی شنیده شود؟

جان استپلینگ، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه پرس تی وی و حذف این شبکه از ماهواره یوتل‌ست گفت: کشورهای غربی در فضای رسانه‌ای به دنبال حقیقت و صداقت نیستند و تنها چیزی که می‌خواهند، استفاده ابزاری از رسانه جهت پیشبرد دستورکارهایشان است؛ مسئله‌ای که نمود عینی خود را در اقدامات اخیر کشورهای اروپایی علیه شبکه پرس تی وی و اعمال محدودیت‌های جدید علیه آن نشان داده‌ است.

 

جان استپلینگ افزود: این اقدام اروپا عملا بخشی از چارچوب کلی سانسور و روش‌های تبعیض‌ آمیزی است که کشورهای غربی در محیط رسانه‌ای اعمال می‌کنند و برای این مسئله به هیچ فرد و یا نهاد بین‌المللی نیز پاسخگو نیستند.

به اعتقاد این تحلیلگر، بسیار مهم است که افکار عمومی جهان بدانند اتخاذ تصمیمات علیه شبکه پرس تی وی و فعالیت‌های خبری آن از سوی غرب، تا حد زیادی ریشه در روش‌های مخفیانه دولت آمریکا و نهادهای اطلاعاتی آن در هدف قرار دادن مخالفان آمریکا دارد. دولت آمریکا به طور خاص پس از جنگ ویتنام به این جمع‌ بندی رسید که بدون در کنترل گرفتن جریان‌های رسانه‌ای اصلی جهان و تولید روایت‌های دلخواهش، نمی‌تواند هر آنچه را می‌خواهد، انجام دهد.

وی افزود: در این چارچوب، قدرت‌های غربی به طور خاص این مسئله را که باید صداهای مخالف خود را ولو به قیمت نابودی حق آزادی بیان و مطبوعات ساکت کنند، به امری نهادینه‌ شده تبدیل کرده‌اند و انگار کاملا برای آن‌ها این مسئله، به مسئله‌ای ‌عادی و ساده تبدیل شده‌ است؛ مسئله و رویکردی که مخصوصا در زمینه کشوری نظیر ایران که چندین دهه است تحت شدیدترین حملات غرب قرار دارد، ابعاد جدی و خاصی به خود می‌گیرد.

او ادامه داد: از این رو، اساسا اینکه کشورهای غربی علیه رسانه‌های ایرانی دست به اقدام بزنند و سعی کنند صدای آن‌ها را ساکت کنند، امری شگفت‌انگیز و جدید نیست کما اینکه پیش از این نیز بارها و بارها شاهد انجام دادن اقداماتی علیه شبکه پرس تی وی از سوی کشورهای غربی بوده‌ایم. این کشورها تا حد زیادی از اینکه پرس تی وی صدایی جایگزین برای روایت‌ها و گفتمان‌های غربی است، هراسان هستند و آن را تهدیدی عینی برای خود ارزیابی می‌کنند. کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا در سال‌های اخیر بارها اعتراف کرده‌اند که افراد و گروه‌هایی چه در عرصه رسانه‌ای و چه شبکه‌های اجتماعی به آن‌ها وابسته‌اند و به تولید اخبار دروغ در باره کشورها و مسائل گوناگون در جهت منافع غرب می‌پردازند. مسئله‌ای که عملا به بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست خارجی دولت آمریکا نیز تبدیل شده‌است.

استپلینگ افزود: در این چارچوب، شبکه پرس تی وی که به کنار، حتی اگر یک رسانه کوچک و ملی هم بخواهد روایت‌هایی را ارائه کند که به افشاگری از این قبیل اقدامات و سیاست‌های رسانه‌ای کشورهای غربی بپردازند، هدفِ هجمه‌های گسترده‌ای از سوی کشورهای غربی قرار خواهدگرفت. نمود عینی این مسئله را اکنون در جنگ اوکراین به وضوح شاهد هستیم.

این تحلیلگر در گفت‌وگو با پرس تی وی تصریح کرد: در باره ایران نیز اکنون می‌بینیم که کشورهای غربی حملات گسترده رسانه‌ای را علیه این کشور آغاز کرده‌اند و به هر نحو ممکن سعی دارند انزوای بین‌المللی را به آن تحمیل کنند و روایت‌ها و گفتمان‌های رسانه‌ای معیوب و غیرواقعی را نیز به آن نسبت دهند. در این فضا، غربی‌ها برخلاف ادعاهای دور و دراز خود در باره مسائلی نظیر حقوق بشر، دموکراسی و آزادی بیان، عملا در نقطه مقابل تمام این شعارهای زیبا حرکت کرده‌اند و نوعی سانسور هدفمند را علیه رقبای خود اعمال کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته این مسئله به نحو گسترده‌ای در رفتار دیگر کشورهای غربی نظیر اروپایی‌ها نیز دیده شد و آن‌ها هم برنامه‌های فراوانی برای کسب موقعیت برتر در این حوزه برای خود تعریف کرده‌اند. در این میان و تحت تاثیر اقدامات کشورهای غربی در حوزه رسانه‌ای، می‌بینیم که شناخت و فهمِ "حقیقت" بسیار سخت شده و صداهای مستقل نیز از سوی کشورهای غربی به گسترده‌ترین شکل ممکن سرکوب می‌شود. در چنین فضایی، برخورد با شبکه‌ای نظیر پرس تی وی(از سوی قدرت‌های غربی) که در نقطه مقابل جریان‌سازی‌های کشورهای غربی قرار دارد، حقیقتا لازم و ضروری است (البته از منظر خودِ غربی‌ها).

استپلینگ با ذکر این نکته که کشورهای غربی برنامه‌های گسترده‌ای برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان مختلف خود از افراد و گروه‌های مختلف جمعیتی و فکری دارند، افزود: در این مسیر تنها چیزی که برای آن‌ها اهمیت دارد، حراست از سلطه رسانه‌ای غرب در موضوعات مختلف است. در این مسیر نه تنها ایران، بلکه دیگر قدرت‌های جهانی نظیر چین و روسیه نیز که بنایِ همراهی با روایت‌ها و گفتمان‌های غرب را ندارند هم هدفِ اقدامات و هجمه‌های گسترده سیاسی و رسانه‌ای آن‌ها قرار دارند. آنچه در این میان اهمیت دارد این است که افکار عمومی‌بین‌المللی باید قویا نسبت در این زمینه آگاهی کسب کنند و اسیر فضاسازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب نشوند. از این رو، همان‌طور که گفتم حذف شبکه پرس تی وی از بسترهایی نظیر یوتل‌ست، در چارچوب سیاست‌های غیرقانونی و تقابلی غرب علیه صداهای جدید در عرصه بین‌المللی است و اساسا من بعید می‌دانم که این روش‌ها و سیاست‌ها نیز به این زودی‌ها خاتمه یابند.

وی در پایان گفت: متاسفانه اقدامات محدودکننده اخیر علیه شبکه پرس تی وی به هیچ عنوان غافلگیر کننده نبود و باید آن را کاملا قابل پیش بینی دانست. در واقع این اقدامات، بخشی از طرح‌واره کلان و کلی غرب در اجرای سیاست سانسور هدفمند علیه دشمنان و رقبای بین‌المللی آن انجام می‌گیرد.

 رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در واکنش به محدودیت‌های اروپا علیه پرس تی وی:

آزادی بیان نزد غربی‌ها ماهیتی ابزاری و فرصت‌طلبانه دارد

 مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن در واکنش به اقدام اخیر اتحادیه اروپا در اعمال تحریم علیه شبکه پرس تی وی گفت: مفاهیمی نظیر آزادی بیان، آزادی مطبوعات و رسانه نزد دولت‌ها و کشورهای غربی، بی پایه و بی ارزش است و ماهیتی ابزاری و فرصت‌طلبانه دارد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن گفت: این اقدام نمودی عینی از روش و سیاستی است که دولت‌ها و رسانه‌ها و  نهادهای غربی سال‌هاست دنبال می‌کنند و در قالب آن می‌کوشند تا صدای هر فرد و موجودیتی را که علیه آن‌ها و منافعشان سخن می‌گوید و در باره اقدامات و رفتارهای نامشروع و غیرقانونی آن‌ها افشاگری می‌کند، به هر نحو ممکن خاموش کنند.

به گفته این تحلیلگر، شاید بزرگ‌ترین جرم شبکه پرس تی وی از دید جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی این باشد که نگاهی تازه و متفاوت را با آنچه آن‌ها مایل به ترویج و توسعه آن در عرصه بین‌المللی هستند به افکار عمومی در جهان عرضه می‌کند. به طور خاص در این باب می‌توان به حمایت ویژه و خاص شبکه پرس تی وی از ملت فلسطین و مقاومت آن‌ها در برابر رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

وی افزود: در واقع، عملکرد شبکه پرس تی وی در این حوزه به قدری قوی بوده که حتی برخی شبکه پرس تی وی را به واسطه شجاعتش در افشاگری از روش‌های غیرقانونی و نامشروع رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و کنشگری موثر رسانه‌ای در واکاوی و گزارش ابعاد  مختلف جنایات و ظلم صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین، ستایش کرده‌اند. این در حالی است که اساسا کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آن‌ها مایل به این هستند که موضوع فلسطین از سوی جامعه بین‌المللی به‌کلی فراموش شود.

شجره با ذکر این نکته که شبکه پرس تی وی با نوع خاص کنشگری‌های خود عملا به نحوی رفتار کرده که خود را به مثابه صدای جمعیت بی‌صدا و مظلوم در جهان شناسانده، ادامه داد: این مسئله بسیار مهم است و یکی از اصلی‌ترین دلایل دشمنی صهیونیست‌ها و دولت‌های غربی علیه این شبکه را افشا می‌کند. به طور خاص در باره مسئله فلسطین، شبکه پرس تی وی به یک منبع رسانه‌ای موثق و قابل اتکا جهت دریافت اخبار دقیق از مسائل مختلف فلسطین تبدیل شده‌است که این موضوع ارزش و اهمیت کارِ شبکه پرس تی وی را در سپهر اطلاع‌رسانی و کار خبری بین‌المللی به نمایش می‌گذارد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی‌گفت: البته که شبکه پرس تی وی در دیگر حوزه‌ها نیز عملکرد درخور توجهی از خود نشان داده‌است و همین موضوع هم سبب شده که کنشگران غربی و متحدان منطقه‌ای آن‌ها به نحو گسترده‌ای علیه پرس تی وی و جریان اطلاع‌رسانی این شبکه بسیج شوند. در این میان باید توجه داشت که اقدام اخیر اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه شبکه پرس تی وی و همچنین حذف آن از ماهواره یوتل‌سَت نیز نشان داد که تا چه اندازه مفاهیمی نظیر آزادی بیان، آزادی مطبوعات و رسانه و دیگر اقسام آزادی نزد دولت‌ها و کشورهای غربی، علی رغم ادعاهای فراوانشان در این حوزه‌ها، بی پایه و بی ارزش است و ماهیتی ابزاری و فرصت‌طلبانه دارد.

مسعود شجره افزود: شبکه پرس تی وی مدت‌هاست که خود را به مثابه گزینه‌ای جانشین برای رسانه‌های غربی و نوع خاص کار اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های خبری آن‌ها معرفی کرده‌است و همین موضوع موجب شده تا جریان‌سازی گسترده‌ای از سوی غربی‌ها و متحدانشان علیه این شبکه در پیش گرفته‌شود. از این منظر، من اساسا معتقدم که اقدامات اخیر علیه شبکه پرس تی وی، کاملا قابل پیش‌بینی بود و دلیل اصلی آن هم این است که این قبیل اقدامات بخشی از فرآیند و روند ساکت‌سازیِ نظام‌مند رسانه‌ها و جریان‌های خبری مستقل از سوی دولت‌های غربی است.

وی افزود: در این چارچوب، اساسا شاهد آن هستیم که غرب با یک بحران جدی که همان عیان شدن دورویی و ریاکاری‌اش است روبه‌رو شده‌است. از یک سو، آن‌ها از آزادی بیان و مطبوعات و رسانه و غیره سخن می‌گویند و از سوی دیگر، به صورت قهری و به جای افکار عمومی‌بین‌المللی تصمیم می‌گیرند که مثلا مردم نباید شبکه پرس‌تی‌وی را تماشا کنند. این حقیقتا عجیب و البته مایه رسوایی برای غربی‌هاست. از این منظر، این‌طور به نظر می‌رسد که غربی‌ها اساسا طالبِ رسانه‌های مستقل نیستند، بلکه می‌خواهند رسانه‌ها ابزارهایی در دستان آن‌ها باشند و صرفا کارهای تبلیغاتیِ این قبیل کنشگران را به پیش ببرند.

شجره گفت: در طول تاریخ نیز شاهد بوده‌اایم که رسانه‌های مشهور  جریان اصلی غربی تا حد زیادی در مسیر توجیه و مشروع‌سازی اقدامات ماجراجویانه و جنگ‌های کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا در مناطقی نظیر افغانستان و عراق و غیره کنشگری داشته‌اند. موضوعی که از تسلط قابل توجه محافل و جریان‌های سیاسی و دولت های غربی بر رسانه‌های مطرح بین‌المللی(عمدتا غربی) حکایت دارد.

او افزود: در این فضا باید پرسید که واقعا چگونه می‌توان انتظار داشت که مثلا رسانههایی که در خدمت اهداف و منافع سیاستمداران و محافل نظامی و اطلاعاتی غربی هستند بتوانند کنشگری مفید و سازنده‌ای در حوزه اطلاع‌رسانی خبری و فعالیت‌های رسانه‌ای از خود نشان دهند؟ این حقیقتا یک معادله شرم آور برای کشورهای غربی و متحدان آن‌هاست و نشان می‌دهد که آن‌ها به اطلاع‌رسانی و آگاهی افکار عمومی اعتقادی ندارند. تنها چیزی که در این میان برایشان اهمیت دارد، صرفا منافع خودشان و اقناع افکار عمومی در این مسیر است.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از شبکه‌های اجتماعی یا شبکه‌هایی که به صراحت اقدام به ترویج خشونت و نفرت می‌کنند، هدف تحریم‌های غرب قرار نمی‌گیرند، اما دولت‌های غربی در سال‌های اخیر به‌کرات علیه شبکه پرس تی وی وارد عمل شده‌اند و سعی در محدود کردن آن با طرح بهانه‌های این‌چنینی داشته‌اند، گفت: این دورویی و ریاکاری حقیقتا شگفت‌انگیز است. پرس تی وی از زمان آغاز به کارش نشان داده که شبکه‌ای موفق و البته جدی و پیگیر در بسیاری از پروندهای مهم بین‌المللی نظیر مسئله فلسطین و دیگر حوزه‌هاست. این توفیق پرس تی وی در امر اطلاع‌رسانی و کار خبری موجب شده تا این شبکه حتی در قلبِ کشورهای اروپایی نیز مخاطبان خاص خودش را داشته‌باشد.

وی ادامه داد: در واقع همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته‌شد، پرس تی وی خود را در قالب یک صدا و رسانه مستقل و جایگزین برای رسانه‌های غربی به افکار عمومی جهان معرفی کرده و همین مسئله، هم محبوبیت برایش به ارمغان آورده و هم موجب تشدید دشمنی‌ها و خصومت کشورهای غربی و متحدان آن‌ها علیه این شبکه شده‌است. متاسفانه تاکنون شبکه پرس تی وی بارها و بارها هدفِ اقدامات خصمانه و غیرقانونی کشورهای غربی و پلتفرم‌های پخشِ بین‌المللی که تحت کنترل و نفوذ صهیونیست‌ها و کنشگران غربی هستند قرار گرفته‌است. البته در این مسیر اساسا کشورهای غربی و متحدانشان علیه دیگر رسانه‌ها و شبکه‌های خبری نظیر آرتی هم که در نقطه مقابل روایت‌ها و گفتمان‌های آن‌ها قرار دارند اقدامات خصمانه گسترده زیادی را عملیاتی کرده‌اند.

مسعود شجره گفت: از این منظر، غرب اساسا رسانه را به مثابه ابزاری تبلیغاتی جهت تداوم بخشیدن به سلطه رسانه‌ای خود در جهان تحلیل می‌کند. اکنون شاهدیم که برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های خبری و همچنین برخی جریان‌ها در شبکه‌های اجتماعی به صراحت و به نحوی آشکار، روش‌ها و اقداماتی نظیر تحریک افراد به قتل، خشونت و ایجاد هرج و مرج و آشوب را در ایران تبلیغ و ترویج می‌کنند، اما با هیچ واکنشی از سوی دولت‌های غربی روبه‌رو نمی‌شوند. با این حال، شبکه پرس تی وی که یک شبکه خبری شناخته شده بین‌المللی است و در این زمینه سابقه‌ای حرفه‌ای دارد، به اشکال مختلف هدفِ اقدامات خصمانه قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در واقع این‌طور به نظر می‌رسد که جریان‌های سیاسی و دولت‌های غربی، اساسا به رسانه‌های تحت کنترلشان به چشم رسانه نمی‌نگرند، بلکه آن‌ها را ابزارهای تبلیغاتی و جنگی ارزیابی می‌کنند که باید صرفا پوشش و ظاهری زیبا داشته‌باشند و در عمل، مروج خشونت و نابودی و هرج و مرج باشند و این خود نمودی عینی از دورویی و نفاق غرب است. در این چهارچوب، غرب نَه تنها با شعارهای دور و دراز خود در باب آزادی بیان و مطبوعات و امثالهم فاصله زیادی دارد، بلکه عملا اقدامی را علیه شبکه‌ای نظیر پرس تی وی انجام می‌دهد که این اقدامات از بنیان‌های حقوقی و مشروعی نیز برخوردار نیست.

رئیس کمیسیون حقوق بشر سلامی در پایان گفت: بسیاری از شبکه‌های مخالف با ایران نظیر ایران اینترنشنال و یا من و تو و بی بی سیِ فارسی، مدت‌هاست به نحوی غیرقانونی و نامشروع(با اتکا به شیوه‌ها و ابزارهای نادرست) علیه ایران فعالیت دارند و بعضا با گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی نیز ارتباط می‌گیرند. با این حال، هیچ واکنش جدی از سوی دولت‌های غربی نسبت به روش‌های آن‌ها انجام نمی‌گیرد. این در حالی است که غرب برای برخورد با پرس تی وی با تمام امکانات خود وارد میدان می‌شود و در این زمینه جوّسازی‌های گسترده‌ای را نیز انجام می‌دهد.

بری گراسمن، کارشناس مسائل بین‌الملل:

آزادی بیان به ابزار سیاست خارجی غربی‌ها بدل شده‌ است

 بری گراسمن، تحلیلگر و وکیل حقوقی بین‌الملل گفت: استانداردهای رسانه‌ای و آزادی بیان در کشورهای غربی و آمریکا به ابزارهایی برای سیاست خارجی تبدیل شده‌اند.

این کارشناس در باره اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شبکه پرس تی وی و حذف آن از ماهواره یوتل ست گفت: کشورهای غربی نظیر آمریکا تا حد زیادی استانداردهای رسانه‌ای و آزادی بیان در این حوزه را به ابزارهایی برای سیاست خارجی خود تبدیل کرده و رویکردی غیرعادلانه را در این حوزه اجرایی و عملیاتی می‌کنند. البته آن‌ها در این زمینه پوشش‌های خاصی نیز برای اقدامات نامشروع خود در نظر می‌گیرند.

گراسمن ادامه داد: در این نقطه باید از آن‌ها پرسید خوب آزادی بیان چه می‌شود؟ جریان آزاد اطلاعات چه می‌شود؟ متاسفانه نهادهای رسانه‌ای بین‌المللی تا حد زیادی تحت تسلط و نفوذ اطلاعاتی آمریکا قرار دارند و همین موضوع موجب می‌شود که اساسا آن‌ها نتوانند جهت‌گیری‌هایی مستقل از آنچه مطلوب دولت آمریکاست، اعمال کنند. پرس تی وی در سال‌های اخیر بسیاری از واقعیت ها را در عرصه بین المللی روشن ساخته و حتی به صداهای مخالف با ایران نیز جهت ابراز عقایدشان تریبون داده‌است.

این کارشناس حقوقی بین‌المللی نیز در باره قانونی بودنِ اقدام اخیر اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه شبکه پرس تی وی و حذف آن از ماهواره یوتل‌ست گفت: اقدام‌های اخیر علیه شبکه پرس تی وی نه تنها هیچ مبنای حقوقی ندارند، بلکه بر ضد تمام اصول واضح و بدیهی روزنامه‌نگاری و جریان خبررسانی نیز هستند. البته توجه داشتیم که اروپا بر مبنای انگیزه‌های سیاسی دست به اقدامات اخیر خود علیه شبکه پرس تی وی زده‌است و در این فضا اساسا استدلال‌های حقوقی جایی ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس این منطق، غرب این باور را دارد که هر کشور و جریان اطلاع‌رسانی و خبری که در نقطه مقابل دیدگاه‌ها و اصول مطلوب آن اقدام کند باید هدف سرکوب و تقابل قرار گیرد. در این چارچوب، غرب نه تنها به دنبال ساکت کردن صداهای مخالف با خود است، بلکه عملا سعی دارد تا به این روند ماهیتی قضایی و جرم انگارانه نیز ببخشد و از ورود دیگران به این حوزه جلوگیری کند.

بری گراسمن افزود: این موضوع عملا کشورهای غربی را به دلیل اینکه پرس تی وی از ظرفیت‌های تبدیل شدن به یک صدای جایگزین رسانه‌ای در عرصه بین‌المللی برخوردار است، وحشت‌زده کرده‌است. متاسفانه جهان غرب خواهان ایجاد نوعی جهل فراگیر به واسطه استفاده از جریان‌های رسانه‌ای خود است و در این مسیر کنشگرانی نظیر پرس تی وی، مانعی بزرگ در برابر پیشبرد سیاست‌ها و روش‌های این شبکه هستند. البته به نظر من نفوذ پرس تی وی به شکلی نیست که چند اقدام محدودکننده غرب علیه آن موجب خاموش شدن کامل صدای این شبکه و رسانه خبری شود.

گراسمن گفت: این مسئله‌ حقیقتا یک تراژدی بزرگ بین‌المللی است. متاسفانه نگاه غرب به رسانه‌ها بیش از اینکه به مثابه ابزاری برای اطلاع رسانی باشد، آن را به مثابه ابزاری برای بازی‌های تبلیغاتی و سیاسی در نظر می‌گیرد و سعی در برساختنِ واقعیت‌های مطلوب خود دارد؛ موضوعی که همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم با بسیاری از اصول و مسائلی که خودِ کشورهای غربی داعیه‌دار آن‌ها هستند در تضاد است.

وی در پایان به پرس تی وی گفت: به طورکلی من بر این باورم که اساسا کشورهای غربی در فضای رسانه‌ای به دنبال حقیقت و صداقت نیستند و تنها چیزی که می‌خواهند، استفاده ابزاری از رسانه برای پیشبرد دستورکارهایشان است. مسئله‌ای که نمود عینی خود را در اقدامات اخیر کشورهای اروپایی علیه شبکه پرس تی وی و طرح محدودیت‌های جدیدی برای آن نشان داده‌ است.

تحریم پرس تی وی نوع نگاه غربی‌ها به حوزه رسانه را فاش کرد

 بری گراسمن، تحلیلگر سیاسی و وکیل بین‌المللی معتقد است اقدامات اخیر اتحادیه اروپا علیه شبکه پرس تی وی نیز قصه جدیدی نیست و پرده از ماهیت حقیقی سیاست‌ها و نوع نگاه کشورهای غربی به حوزه رسانه برداشته‌ است.

به گفته این کارشناس، بسترهای اصلی پخش رسانه‌ای در عرصه بین‌المللی، اساسا از فعالیت‌ها و نوع کنشگری رسانه‌ای شبکه پرس تی وی احساس خطر کرده‍‌اند و با طرح ادعاهای واهی سعی در از میدان به در کردن این رقیب قدرتمند دارند.

وی معتقد است: متاسفانه این قِسم از شرکت‌ها به ابزارهای سیاست خارجی دولت آمریکا و دیگر دولت‌های غربی تبدیل شده‌اند؛ مسئله‌ای که در نوع خود یک فاجعه تمام عیار است. البته دستگاه‌های اطلاعاتی دولت‌های غربی و به طور خاص دولت آمریکا نیز نقشی مهم در شکل‌دهی به تصمیمات این قبیل شرکت‌ها و کنشگران رسانه‌ای بازی می‌کنند و اساسا بسترهای پخش رسانه‌ای در جهان (بسترهای اصلی)، برخلاف بسیاری از ادعاهای دور و دراز خود، هیچ گونه استقلال عملی ندارند.

گراسمن افزود: در این چارچوب، اقدامات اخیر اتحادیه اروپا علیه شبکه پرس تی وی نیز قصه جدیدی نیست و باید آن را موضوعی کاملا تکراری دانست که تاکنون بارها رخ داده و پرده از ماهیت حقیقی سیاست‌ها و نوع نگاه کشورهای غربی به حوزه رسانه برداشته‌است. البته که باید توجه داشته‌باشیم که بسیاری از بسترهای بخش رسانه‌ای در عرصه بین‌المللی، اساسا در پسِ پرده با قدرت‌های غربی زد و بندهای گسترده‌ای دارند و در این چارچوب تنها چیزی هم که برای آن‌ها مهم نیست، تضمین جریان آزاد اطلاعات است.

بری گراسمن در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای غربی در باره بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیگر که به صراحت اقدام به ترویج و گسترش خشونت و نفرت می‌کنند هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند، ولی با همین بهانه علیه پرس تی وی دست به کنشگری می‌زنند، گفت: اساسا هر چیزی که مرتبط با ایران و مسائل این کشور باشد، تا حد زیادی مشمول روش‌ها و سیاست‌های ریاکارانه کشورهای غربی می‌شود.

وی افزود: در این زمینه، آمریکا و کشورهای اروپایی با یکدیگر کاملا همدست هستند. در این فضا، اساسا قدرت‌های غربی با این موضوع کاری ندارند که رسانه‌ها چه رسالتی دارند یا آن‌ها حق ندارند صدای رسانه‌ها را خاموش کنند. در این میان آنچه از اهمیت برخوردار است این موضوع است که نوعی "سیاستِ قدرت /Power Politics" حاکم است که غرب استفاده از هر ابزاری را در قالب آن، برای دستیابی به اهدافش، مشروع و مجاز می‌بیند. غرب سال‌هاست که با ابزارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای خود سعی داشته تا مخصوصا در رابطه با ایران دستورکار تغییر نظام سیاسی را دنبال کند و در این زمینه همه چیز برای آن از ماهیت و خاصیت ابزاری و فرصت‌طلبانه برخوردار است.

این کارشناس در گفت‌وگو با پرس تی وی ادامه داد: غرب خود را در نوعی جنگ با ایران و کشورهایی نظیر چین و روسیه می‌بیند و خود را محق می‌داند که می‌تواند به هر ابزاری دست بزند تا منافعش را علیه کشوری نظیر ایران تامین کند. در این فضا، همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتم اساسا برخوردهای نامشروع و غیرقانونی مثلا اروپا با شبکه پرس تی وی را نباید به مثابه یک متغیر مستقل در نظر گرفت، بلکه برعکس باید آن‌ها را بخشی از یک طرح‌واره و چارچوب کلان‌تر در نظر گرفت که در قالب آن غرب این مسئولیت و هدف را برای خود تعیین کرده که با تمام قوا به کشوری نظیر ایران حمله کند و منافع و حقوق آن را در برابر منافع خود تضییع کند. هدف هم همان‌طور که گفتم تغییر نظام سیاسی در کشوری نظیر ایران است. اگرچه کشورهای غربی همواره این موضوع را به ظاهر انکار می‌کنند. 

سید محسن عباس، تحلیلگر سیاسی در واکنش به اعمال محدودیت‌ها از سوی اروپا علیه پرس تی وی:

لابی‌های صهیونیستی بزرگ‌ترین حامیان اقدامات قهری علیه شبکه پرس تی‌وی هستند

 سیدمحسن عباس، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی معتقد است پرس تی وی با انجام درستِ رسالت خود جهت آگاه کردن انسان‌ها در باره جنایات و روش‌های خلاف قانون و قاعده رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و همدستی غرب با این رژیم، مجموعه غرب و صهیونیست‌ها را به این نتیجه رسانده که جز با برخورد قهری نمی‌توان صدای این شبکه را خاموش کرد.

این روزنامه‌نگار در پاسخ به این سوال که علت اصلی تحریم شبکه پرس تی وی از سوی کشورهای غربی و به طور خاص اقدام اخیر اروپا علیه این شبکه و حذف آن از ماهواره یوتل‌ست چیست، گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل اقدامات تقابلی اخیر کشورهای غربی علیه شبکه پرس تی وی را باید در پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 شمسی در ایران و متعاقبا ظهور گفتمانی در این کشور دانست که تا حد زیادی برای کشورهای غربی به مثابه امری خطرناک تصور و ارزیابی شده‌ است.

سیدمحسن عباس ادامه داد: در این چارچوب به طور خاص امام خمینی(ره) گفتمان «نه شرقی و نه غربی» را مطرح کردند که این مسئله برای به ویژه قدرت‌های غربی یک بحران تمام عیار بود و آن‌ها از فراگیر شدن گفتمان مذکور شدیدا هراس داشتند. از این رو، اقدامات تقابلی اخیر کشورهای اروپایی علیه شبکه پرس تی وی را از حیث گفتمانی و ماهیتی، تا حد زیادی باید در ادامه روش‌ها و سیاست‌های تقابلی قدرت‌های غربی علیه ایران و انقلاب اسلامی دانست.

به اعتقاد این تحلیلگر، این‌گونه اقدامات علیه پرس تی وی به هیچ عنوان جدید و تازه هم نیست. جدای از این‌ها باید توجه داشت که انقلاب اسلامی ایران از زمان پیروزی تا به امروز، مسبب پیشرفت‌های قابل توجهی در این کشور بوده‌است. اکنون ایران در حوزه‌هایی نظیر فناوری، دانش فضایی، موشک‌های بالستیک و فناوری نظامی، عرصه پزشکی و فناوری نانو، و ده‌ها حوزره دیگر، به یک بازیگر سرآمد در عرصه بین‌المللی تبدیل شده‌است و صرفِ اینکه یک کشور نظیر ایران توانسته با رهاسازی خود از قید و محدودیت‌های استعماری غرب، به چنین نقطه‌ای برسد، بسیاری از قدرت‌های غربی را آشفته کرده و موجب شده تا آن‌ها تمامی امکاناتشان را برای برخورد با ایران بسیج کنند.

وی افزود: از این منظر، اقدامات تقابلی اخیر قدرت‌های غربی علیه شبکه پرس تی وی نیز تا حد زیادی ریشه در هراس آن‌ها از اوج‌گیری قدرت و نفوذ رسانه‌ای و به طور کلی قدرت نرم ایران دارد و نشان می‌دهد که آن‌ها به نقطه‌ای رسیده‌اند که فکر می‌کنند جز با برخوردهای قهری و نامشروع نمی‌توانند جلو پیشرفت‌های ایران را سد کنند.

سیدمحسن عباس عنوان کرد: باید توجه داشته‌باشیم که جهان غرب اکنون یک خط اصلی رسانه‌ای در جهان شکل داده که در قالب آن، این خط رسانه‌ای صرفا بیان کننده مواضع و سیاست‌ها و چارچوب‌های مطلوب قدرت‌های غربی است. در این زمینه شبکه‌ای نظیر پرس تی وی در حالِ ارائه جانشینی برای این خط رسانه‌ای است که همین موضوع موجب شده تا سیلی از دشمنی‌ها از سوی قدرت‌های غربی علیه آن روانه شود و نه فقط در چند روز اخیر، بلکه در سال‌های گذشته نیز شاهد بوده‌ایم که به بهانه‌های مختلف، کشورهای غربی سعی داشته‌اند تا صدای پرس تی وی را خاموش و از روند اطلاع‌رسانی آن که مطلوبِ قدرت‌های غربی نیست، جلوگیری کنند.

وی گفت: من شبکه پرس تی وی را تریبونی می‌دانم که می‌توانم حرف‌هایم را که خط اصلی رسانه‌ای کشورهای غربی مایل به پخش آن‌ها نیست، ارائه کنم و از این منظر، پرس تی وی را رسانه‌ای شجاع و البته مهم ارزیابی می‌کنم.

سیدمحسن عباس به طور خاص با اشاره به مواضع قوی و سازنده شبکه پرس تی وی در حمایت از آرمان ملت فلسطین گفت: رژیم صهیونیستی، طرح برساخته بریتانیا و دیگر قدرت های غربی در منطقه خاورمیانه است و اساسا این رژیم موجودیتی نامشروع است که برای خرابکاری و ایجاد بحران در منطقه ساخته شده و بنای آن بر پایه جنگ و کشتار و خونریزی است.

به گفته این روزنامه‌نگار، رژیم صهیونیستی سال‌هاست که در خاورمیانه وحشی‌گری می‌کند و آمریکا و دیگر قدرت های به اصطلاح متمدنِ غربی نیز همه جوره از آن حمایت می‌کنند و چشم بر جنایات این رژیم می‌بندند. در این فضا، پرس تی وی حقیقتا کنشگری مفید و موثری را در دفاع از ملت مظلوم فلسطین و آرمان آن‌ها که همان آزادی قدس است از خود نشان داده‌است. به نظر من یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقداماتی که شبکه پرس تی وی در مورد مسئله فلسطین انجام داده این بوده که به افشاگری از چهره واقعی ایدئولوژی صهیونیسم و روابط گسترده قدرت‌های به‌ظاهر حامی مردم‌سالاری و آزادی غربی با این رژیم پرداخته‌است؛ موضوعی که هزینه‌های سنگینی را برای این دولت‌ها به همراه داشته است.

این تحلیلگر معتقد است: رژیم صهیونیستی و همدستان غربی‌اش همواره مایل بوده‌اند که جنایاتشان علیه ملت فلسطین مخفی بماند یا حداقل به دست فراموشی سپرده شود. این در حالی است که پرس تی وی با پوششِ مداوم تحولات فلسطین و پخش برنامه‌های مفید و روشنگر در این زمینه، تا حد زیادی از جنایات صهیونیست‌ها و همدستی دیگران با این رژیم افشاگری کرده و هزینه‌های اشغالگری و جنایت را برای آن‌ها بالا برده‌است؛ موضوعی که موجب شده تا مافیای پولِ صهیونیست‌ها دست به کار شود و هر اقدامی را برای خاموش کردن صدای پرس تی وی در پیش گیرد و انجام دهد. در واقع، هم صهیونیست‌ها و هم قدرت‌های غربی به این نتیجه رسیده‌اند که تا زمانی که پرس تی وی فعالیت دارد، آن‌ها به هیچ عنوان محیط مساعدی را پیش روی خود برای پیشبرد دستورکارهایشان علیه ملت فلسطین نخواهندداشت و اقدامات تقابلی اخیر اتحادیه اروپا علیه شبکه پرس تی وی و حذف آن از یوتل‌سَت نیز در همین زمینه قابل درک و فهم است.

وی افزود: در این فضا، اینکه می‌بینیم قدرت‌های غربی به وضوح به برخورد قهری با پرس تی وی روی آورده‌اند، نشاندهنده آن است که پرس تی وی تا چه حد رسالت کاری خود را به‌خوبی انجام داده و در دولت‌های غربی و به‌ویژه رژیم‌صهیونیستی ایجاد وحشت کرده‌است. در واقع، پرس تی وی با انجام دادن درستِ رسالت خود برای آگاه کردن انسان‌ها در باره جنایات وشیوه‌های خلاف قانون و قاعده رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و همدستی غرب با این رژیم، مجموعه غرب(و صهیونیست‌ها) را به این جمع‌بندی نهایی رسانده که جز با برخورد قهری نمی‌توان صدای این شبکه را خاموش کرد که البته به نظر من این قبیل اقدامات علیه پرس تی وی، بیش از پیش به تقویت این شبکه خبری و جلب توجه گسترده‌تر افکار عمومی‌بین‌المللی به سمت آن ختم خواهد شد.

سیدمحسن عباس به طور خاص به این نکته اشاره کرد که لابی‌های صهیونیستی بزرگ‌ترین حامیان اقدامات تقابلی و قهری علیه شبکه پرس تی و فعالیت‌های حرفه‌ای آن به عنوان یک رسانه مستقل خبری هستند. باید توجه داشته‌باشیم که لابی‌های صهونیستی سال‌هاست که به شبکه‌ای گسترده و پیچیده از نفوذ بین‌المللی شکل داده و در حوزه‌های مختلف مالی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره نفوذ کرده‌اند.

وی افزود: لابی‌های صهیونیستی عملا سعی داشته و دارند تا هر صدای مخالف با رژیم صهیونیستی را خاموش کنند و در این رابطه عملا نهادهای مختلف بین‌المللی را به نیروهای نیابتی خود تبدیل کرده‌اند. دستورکاری که با توجه به قدرت آن‌ها و مافیای پولشان، وجه عملی به خود گرفته‌است. در این زمینه، اینکه رسانه‌ای نظیر شبکه پرس تی وی منافع آن‌ها را به خطر بیندازد موجب می‌شود تا آن‌ها از نفوذ خود بر بسترهای پخش ماهوار‌ه‌ای شبکه‌های خبری استفاده کنند و علیه پرس تی وی دست به کنشگری بزنند.

وی با اشاره به این نکته که اساسا رژیم صهیونیستی از مشروعیتی برخوردار نیست، افزود: این رژیم چاره‌ای ندارد جز اینکه با تمسک به این قبیل اقدامات، شیوه‌های نامشروع خود را علیه مخالفان و رقبایش نظیر شبکه پرس تی وی دنبال کند. لابی‌های صهیونیستی اکنون به نحو گسترده‌ای، هم منابع مالی درخور توجهی در اختیار دارند، هم بر سیاستمداران غربی تسلط گسترده‌ای دارند و هم بر نهادهای رسانه‌ای مهم جهان مسلطند. در این فضا باید از جهان غرب پرسید که واقعا چگونه می‌شود که آن‌ها از آزادی بیان یا جریان آزاد اطلاعات سخن می‌گویند؟ این محیط نه تنها متعهد به جریان آزاد اطلاعات نیست، بلکه صداهای روشنگر را نیز به شکل‌های گسترده تحت فشار قرار می‌دهد و سعی در نابودی آن‌ها دارد. این مسئله حقیقتی اندوه‌بار و مایه آبروریزی برای کشورهای غربی است.

ذاکر احمد، وکیل حقوقی و تحلیلگر سیاسی بررسی کرد:

پیام‌های تحریم‌های اخیر اروپا علیه پرس تی وی و حذف آن از ماهواره یوتل‌ست چیست؟

 ذاکر احمد، وکیل حقوقی و تحلیلگر می‌گوید: اینکه غرب در برهه‌های زمانی مختلف علیه شبکه پرس تی وی دست به جوّسازی و اقدامات غیرقانونی می‌زند، تا حد زیادی در این مسئله ریشه دارد که غربی‌ها می‌خواهند جریان آزاد اطلاع‌رسانی در باره ایران را مخدوش کنند و مهار تولید روایت‌های عمده و غالب در باره این کشور را به دست گیرند.

ذاکر احمد، وکیل حقوقی و تحلیلگر سیاسیِ مستقر در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در پاسخ به این پرسش که دیدگاه وی در مورد اقدام اخیر اتحادیه اروپا در وضع تحریم هایی علیه شبکه پرس تی وی و حذف آن از ماهواره یوتل‌ست چیست؟ گفت: من به شخصه به هیچ عنوان از اقدامات اخیر غرب علیه شبکه پرس تی وی متعجب و شگفت‌زده نشدم. این روند و رویه‌ای تکراری از سوی آن‌هاست.

وی افزود: غرب با این قبیل اقدامات سعی دارد اولا صدای رسانه‌ای ایران را تا جای ممکن ساکت کند و از سوی دیگر، فضای مساعدی برای حمایت از اغتشاشات در این کشور فراهم سازد. سناریویی که البته همان‌طورکه گفتم به هیچ عنوان مسئله جدیدی نیست و پیش‌تر نیز بارها با تمسک به آن سعی شده تا در داخل ایران ایجاد بی ثباتی و آشفتگی شود. اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شبکه پرس تی وی و حذف آن از ماهواره یوتل ست به وضوح نشان داد که تا چه اندازه استانداردها و اصول ادعایی غرب در باره آزادی بیان و مردم‌سالاری، دروغین و مضحک است. در واقع تعهد آن‌ها به این اصول کاملا ابزاری و فرصت‌طلبانه است.

ذاکر احمد  ادامه داد: کشورهای غربی اقدامات اخیر خود را علیه ایران با گزاره‌ای نظیر حمایت از حقوق بشر توجیه می‌کنند. این در حالی است که حمایت آن‌ها از مفهوم حقوق بشر در طول تاریخ همواره گلچین شده و فرصت‌طلبانه بوده‌است. در واقع این حمایت بیش از آنکه ماهیتی واقعی داشته باشد، خیالی، توهمی و البته ابزاری است. غرب اکنون باید پاسخ دهد که چرا علیه مثلا رژیم صهیونیستی یا رژیم سعودی که پرونده‌های کاملا سیاهی در امر نقض حقوق بشر دارند، سال‌هاست سکوت کرده‌ است.

این تحلیلگر در گفت‌وگو با شبکه پرس تی وی وی عنوان کرد: این در حالی است که علیه ایران اقدامات مختلفی صورت می‌گیرد و تصویری منفی و به‌شدت مخرب از آن در عرصه بین‌المللی ترویج و تبلیغ می‌شود. در این چهارچوب، اینکه غرب در برهه‌های زمانی مختلف علیه شبکه پرس تی وی دست به جوّسازی و اقدامات غیرقانونی می‌زند، تا حد زیادی ریشه در این مسئله دارد که غربی‌ها می‌خواهند جریان آزاد اطلاع‌رسانی را در رابطه با ایران مخدوش کنند و مهار تولید روایت‌های عمده و غالب در رابطه با این کشور را به دست گیرند.

در ادامه ذاکر احمد به پرس تی وی گفت: مهندسی روایت‌ها بر عهده اتاق‌های فکر سیاسی و رسانه‌ای کشورهای غربی و مخالف با ایران است؛ در این چارچوب جدای از اینکه می‌کوشند انقلاب اسلامی را دچار مشکل کنند، به طور خاص بر این نکته نیز تاکید می‌ورزند که هر جریان و گروه و اندیشه سیاسی را که بخواهد برخلاف آنچه مطلوب غرب است دست به اقدام و کنش بزند، با اقدامات تهاجمی رو به رو خواهندساخت و اساسا الگویی نظیر انقلاب اسلامی نباید توسط هیچ‌کدام از دیگر کشورها و ملت‌های جهان دنبال و پیگیری شود. از این منظر این‌طور به نظر می‌رسد که پیام انقلاب اسلامی نیز به زعم بسیاری از دولت‌های غربی، خطرناک و مملو از چالش برای آنچه استعمارگرایی غربی خوانده می‌شود، در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه این تحلیلگر سیاسی به طور خاص به این مسئله اشاره کرد که کافی است افکار عمومی جهان به نوع رویکرد کشورهای غربی در ماجرای جنگ اوکراین توجه کنند. در این فضا، غربی‌ها هر آنچه را در توان داشته‌اند معطوف به این نکته کرده‌اند تا صدای روسیه به هیچ جا نرسد و این غربی‌ها باشند که روایت‌ها و گفتمان‌های اصلی رسانه‌ای جنگ اوکراین را تولید کنند. مسئله‌ای که همانطور که پیش‌تر گفتیم به غرب این امکان را می‌دهد تا به اقدامات غیرقانونی و نامشروع خود علیه کشورهایی نظیر روسیه و ایران، ماهیتی موجه دهد.

وی افزود: توجه داشته باشید اینکه کشورهای غربی علیه یک رسانه که اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کند دست به وضع تحریم بزنند حتما نیاز به یک پوشش و بهانه دارد و این بهانه به واسطه تصویرسازی‌های سیاه کشورهای غربی از ایران و مسائل آن ارائه می‌شود. البته توجه داشته‌باشید که یکی از دیگر دلایل اصلی دشمنی‌های غرب با رسانه‌هایی نظیر پرس تی وی این است که این رسانه‌ها، جایگزین معتبری برای روایت‌سازی‌های بعضا تصنعی و متوهمانه کشورهای غربی هستند. در واقع غرب سعی دارد با نابودی این قبیل رسانه‌ها، یکه‌تاز باشد.

ذاکر احمد در پایان گفت: البته در این فضا کشورهای غربی به هیچ عنوان ریاکاری خود را در مورد تعهدشان به شعارهایی نظیر آزادی بیان و مردم‌سالاری نیز به رو نمی‌آورند و ادعای متمدن بودن و تعهد به اصول مردم‌سالاری می‌کنند. در واقع، این‌طور به نظر نمی‌رسد که پشت پرده مردم‌سالاری غربی، بسیار وحشتناک است و قانونی شبیه به قانون جنگل بر آن حکمفرماست.

جان باسنیچ، تحلیلگر سیاسی در واکنش به محدودیت‌های غرب علیه پرس تی وی:

پرس تی وی ارائه‌هنده یک روایت جایگزین برای روایت‌های مخدوش غربی‌هاست

 جان باسنیچ، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی راجع به اقدامات اخیر اروپایی در محدود کردن پرس تی وی گفت: شبکه‌ای نظیر پرس تی وی در حال ارائه جایگزینی برای روایت‌های غلط و مخدوش دولت‌های غربی است؛ مسئله‌ای که ضرورت برخورد با رسانه‌ای نظیر پرس تی وی از سوی دولت های غربی را -از منظر خودِ آنها- دوچندان کرده است.

به گفته این تحلیلگر، کشورهای غربی به ویژه آمریکا عمیقا به این مساله متعهد هستند اجازه ندهند که افکار عمومی غربی حتی به اصطلاح، رقبا و دشمنان خود را بشناسند. همان رقبا و دشمنانی که دولت‌های غربی آن‌ها را برای مردم کشورهایشان برساخته‌اند. برخورد تهاجمی غرب با پرس تی وی نیز در همین بافت و چهارچوب قابل فهم و درک است.

جان باسنیچ گفت: به نظر من قدرت‌های غربی و رسانه‌هایشان سال‌هاست که به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با شبکه‌ای نظیر پرس تی وی رقابت کنند و آن را کنار بزنند. فراموش نکنیم که سال‌هاست ده‌ها شبکه و رسانه غربی به طور 24 ساعته علیه ایران فعالیت می‌کنند و در میدان نبردِ حقیقت، آن‌ها به‌کرات از ایران شکست خورده‌اند و اقدامات اخیر آن‌ها علیه شبکه پرس تی وی نیز جلوه‌های عینی از شکستشان را به نمایش می‌گذارد.

جان باسنیچ افزود: هر کسی که در فضای رسانه‌ای کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا کار کرده‌باشد به‌خوبی می‌داند که نهادهای اطلاعاتی دولت‌های غربی نقش قابل توجهی در دستکاری حقایق در عرصه رسانه‌ای در غرب دارند. در این رابطه سازمان سیا یا شورای امنیت ملی این کشور به هر نحو ممکن و البته در چهارچوب‌هایی مخفی و ضمنی، در فرآیند کاری رسانه‌ها دخالت می‌کنند و روایت‌های مطلوب دولت آمریکا را تبلیغ و ترویج می‌کنند.

وی افزود: از این منظر، اینکه فضایی مردم‌سالارانه در خودِ رسانه‌های غربی حاکم باشد هم اساسا حقیقت ندارد. متاسفانه در این زمینه شاهدیم که مجتمع‌های نظامی و صنعتی آمریکا، نفوذ و قدرت درخور توجهی در عرصه رسانه‌های آمریکایی دارند که این در نوع خود برای فعالیت‌های رسانه‌ای و بازتاب دادن حقایق، یک فاجعه تمام عیار است. در این چهارچوب باید بدانیم که بسیاری از بسترهای رسانه‌ای در غرب، عمدتا تحت تاثیر دولت‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی غربی هستند و کنش مستقلی از خود ندارند.

به اعتقاد باسنیچ، نباید انتظار داشته‌باشیم که نهادهای نظامی و اطلاعاتی آمریکایی اساسا به رسانه به مثابه پدیده‌ای غیر از یک ابزار و حربه نظامی‌بنگرند. حملات اخیر اروپا علیه شبکه پرس تی وی نیز تا حد زیادی تحت تاثیر همین نوعِ نگاه است. متاسفانه بسیاری از مردم کشورهای غربی به‌ویژه در آمریکا، از این سلطه جریان‌های نظامی و اطلاعاتی بر رسانه‌های غربی بی‌اطلاع هستند.

این تحلیلگر ادامه داد: نباید فراموش کنیم که ده‌ها گروه و فرد تروریست و قانون‌شکن در بستر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آزادانه فعالیت دارند و غرب و به‌خصوص دولت آمریکا هیچ اقدامی علیه آن‌ها انجام نمی دهند. دلیل این مسئله نیز روشن است، زیرا اساسا این افراد و گروه‌ها حامیان آمریکا هستند و این کشور از آنان حمایت می‌کند.

وی افزود: فراموش نمی‎کنیم که گروه‌های تروریستی نظیر داعش، القاعده و دیگر گروه‌های این‌چنینی، بر اساس اسناد و شواهدی که تاکنون افشا شده، پیوندهای نزدیکی با دولت آمریکا دارند و بعضا از حمایت‌های مستقیم واشینگتن نیز برخوردار بوده اند.

باسنیچ در پایان به پرس تی وی گفت: از این رو فعالیت‌های آن‌ها در محیط‌های رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی نیز با خلل جدی از سوی دولت آمریکا و دیگر کشورهای غربی مواجه نشده‌است. در این چارچوب، آمریکا عملا در این رابطه نوعی بازی و استاندارد دوگانه را اعمال می‌کند و عملا تقویت‌کننده نوعی تروریسم در محیط رسانه‌ای نیز هست.

 «هوش رسانه‌ای» ضرورت این روزهای جهان اسلام

در برنامه«الوجه الآخر» از شبکه الکوثر بر ضرورت برخورداری مسلمانان و جهان اسلام بر«هوش رسانه‌ای» تاکید شد.

برنامه«الوجه الآخر» از گروه معارف شبکه الکوثر با موضوع«جنگ رسانه‌ای و جهاد تبیین» با حضور مهمانان و کارشناسانی از داخل و خارج از کشور برای مخاطبان و بینندگان عرب زبان شبکه الکوثر بر روی آنتن است.

شیخ محمدعلی میرزایی، رئیس مرکز پژوهش‌های فکری دانشگاه بین‌المللی«جامعه‌المصطفی» با اشاره به اینکه هم خبرهای درست و معتبر و هم خبرهای نادرست و غیرواقعی، فکر انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در شکل‌گیری شخصیت انسان نقش دارند، بر لزوم برخوردار بودن مسلمانان از«هوش رسانه‌ای» برای تشخیص اخبار واقعی از غیرواقعی تاکید کرد.

کارشناس برنامه«الوجه‌الآخر» افزود: موضوع رسانه به تفکر و پرورش عقیده و شکل‌گیری شخصیت انسان مربوط می‌شود و انسان از گذشته تاکنون همواره تحت تاثیر رسانه‌ها قرار داشته‌ است، ولی آنچه تفاوت پیدا کرده، توسعه عظیم رسانه و فناوری رسانه‌ای است که بر جهان سیطره یافته‌ است. رئیس مرکز پژوهش‌های فکری «جامعه‌المصطفی» ادامه داد: با تغییر اوضاع و پیشرفت رسانه‌ها، همه متوجه شدند که انسان برای آنکه قدرتمند و مقاوم و پیروز شود، نیاز به ابزارهایی مثل رسانه، قدرت نظامی، فرهنگ و امنیت دارد و همه این عناصر باید در کنار هم باشند. رسانه باید کاملا اخلاقی باشد و بر قواعد اخلاقی تمرکز کند و راستگو و آزاد باشد.

شیخ محمدعلی میرزایی با اشاره به آیاتی از قرآن که به «خبر» اشاره دارد، پیامبری و ابلاغ و تبلیغ را فعالیتی رسانه ای توصیف کرد و گفت: دین فعالیتی رسانه‌ای است که فکر و خرد انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین هرگاه رسانه سالم و خبر درست باشد، فکر انسان هم در مسیر درست حرکت می‌کند، ولی وقتی خبرها نادرست و نامعتبر باشد، انسان تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد. به همین علت است که درباره رسانه‌های فاسد هشدار می‌دهیم و معتقدیم باید مسلمانان هوش رسانه‌ای داشته‌ باشند.

عمادالدین حمرونی دیگر کارشناس برنامه نیز گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن انسان‌ها از طریق رسانه‌ها با یکدیگر ارتباط می‌گیرند و تصمیم‌گیری‌ها و فکر کردن آن‌ها نیز تحت تاثیر رسانه‌هاست. دشمنان از طریق رسانه حمله می‌کنند و جبهه مقاومت هم از طریق رسانه در برابر آن‌ها می‌ایستد. حملات ابتدا در رسانه‌ها شروع می‌شود و سپس به حمله اقتصادی یا نظامی یا سیاسی منجر می‌شود، ولی اساس آن حمله رسانه‌ای است. از این رو رسانه، محور مناقشه و بهترین سلاح است. موشک و قدرت اقتصادی عناصر مهمی هستند، ولی بدون وجود رسانه قدرتمند، کارساز نیستند.

حمرونی افزود: «وحی» موضوعی رسانه‌ای است و جبهه رسانه‌ای هم جبهه‌ای مقدس است. البته حزب شیطان هم رسانه خود را دارد و کارش را با زیبا جلوه دادن بدی‌ها به پیش می‌برد. دشمن از رسانه برای زیبا جلوه دادن امور ناصواب استفاده می‌کند و اهل حق از رسانه برای تبیین استفاده می‌کنند. تفاوت در اینجاست که دشمن از رسانه برای تزویر و ایجاد انحراف فکری و عقیدتی و سیاسی بهره می‌برد، ولی رسانه‌ای که در جهت تبیین باشد، به انسان آزادی می‌دهد و حقایق را همان گونه که هست عرضه می‌کند و تقابل بین این دو نیز جنگ رسانه‌ای است.

برنامه گفت‌وگومحور «الوجه الآخر» جمعه‌ شب‌ها ساعت 21:00 به وقت تهران با اجرای علارضایی و تهیه کنندگی محمدعلی باوی بر روی آنتن شبکه الکوثر است.

 

امتیاز شما