امروز چهارشنبه  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
صف اول، مردم و رسانه ملی؛
صف اول، مردم و رسانه ملی؛

ای نشسته صف اول به عدالت برخیز/مانده برشانه تو بار امانت برخیز

مشاهده ۲۱۲۱
۱۴۰۱/۰۹/۲۶- ۱۵:۰۰
تعداد بازدید:2121

بحث و بررسی موشکافانه مسائل و موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی و.... کشور همواره جزو دغدغه‌هایی بوده که باید در رسانه ملی مطرح شود و در قبال آن مسئولان و مدیران ارشد اجرایی و طراز اول کشور به آن پاسخ دهند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، همین امر مهم می‌طلبید که صداوسیما برنامه‌ای در باره انعکاس پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور در همه زمینه‌ها و بخش‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی، آموزشی، عمرانی، ورزشی و... تدارک ببیند که خوشبختانه با آغاز دوره تحول در سازمان صداوسیما، برنامه«صف اول» با رویکردی جدید و پرسشگرانه در تلویزیون متولد شد.

این شب‌ها شبکه خبر با برنامه«صف اول» می‌کوشد با دعوت از مدیران طراز اول کشور اعم از وزیران، مسئولان بلندپایه کشوری و لشکری، معاونان و مدیران کل دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌ها و نیز دیگر مسئولانی که در صف اول خدمت به مردم نشسته‌اند واکاوی لازم را در خصوص عملکرد دستگاه‌های مهم اجرایی و تصمیم‌گیرنده داشته‌باشد و در واقع یکی از شاخصه‌های مهم برنامه«صف اول» شبکه خبر، بررسی و تحلیل دقیق کارها و فعالیت‌های مسئولان بلندپایه نطام و شفاف‌سازی دقیق عملکرد آن‌ها و پاسخگویی به مردم است که این بار امانت را بردوش خود گذاشته‌اند که در همین زمینه برنامه«صف اول» رسانه ملی منعکس‌کننده خواسته‌ها و نظرات مردم از مدیران ارشد و مسئولان کشور است.

برنامه«صف اول» توانسته جایگاه واقعی خود را در بین مردم و مسئولان پیدا کند. این برنامه گفت‌وگومحور و انتقادی که با تلاش گروه مجرب، متخصص و کارآمد معاونت سیاسی و شبکه خبر هرشب ساعت ۲۳:00 روی آنتن شبکه خبر رسانه ملی می رود تاکنون بازتاب بسیار خوب و موثری در میان مردم و مسئولان کشور داشته‌است. یقینا" زحمات و تلاش‌های عوامل تولید و پخش برنامه وزین«صف اول» باعث شده که این برنامه به عنوان یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های گفت‌وگومحور رسانه ملی تلقی شود و مسیری را طی کند که سازمان صداوسیما در دوره تحول جدید براساس آن برنامه‌ریزی کرده‌است. برای انعکاس تلاش‌ها و زحمات همکاران ما در بخش‌های مختلف تولید و پخش برنامه«صف اول» ، خبرنگار روابط عمومی رسانه ملی از نحوه فعالیت‌ها و تلاش عوامل این برنامه، گزارشی تهیه کرده‌است.

  مهدی مهدی قلی، مجری:

برنامه«صف اول» فرصت بی نظیری برای مسئولان طراز اول کشور است

مهدی مهدی قلی، یکی از مجریان برنامه«صف اول» شبکه خبر است. وی از سال ۸۳ با شرکت در آزمون صدا، گویندگی و اجرا وارد سازمان صداوسیما شد و فعالیت خود را در رادیو آغاز کرد و دوره‌های آموزشی مختلفی را پشت سر گذاشت و تا به امروز که نزدیک به دو دهه است، وی به عنوان گوینده و مجری در رسانه ملی مشغول به کار است. مجری برنامه«صف اول» در گپ و گفتی صمیمانه باخبرنگار روابط عمومی رسانه ملی دیدگاه‌هایش را در خصوص برنامه«صف اول» تشریح کرده‌ است.

 

- شما الان مجری برنامه «صف اول» هستید و پیش از این نیز نظیر برنامه «نگاه یک»  را در تلویزیون اجرا می‌کردید، بفرمایید چه تفاوتی با برنامه «صف اول» دارد؟

 برنامه«صف اول» تفاوت‌هایی با برنامه«نگاه یک» دارد. بدین صورت که«نگاه یک» برنامه‌ای هفتگی بود که فرصت کار کارشناسی بیش‌تر را به عوامل برنامه می‌داد و طولانی‌تر بود و باتوجه به اینکه فرصت زمان پخش ۷۰ تا ۹۰ دقیقه‌ای داشت به طور طبیعی عوامل برنامه و گروه کارشناسی فرصت کافی برای تهیه و تولید و تحلیل کارشناسی آن داشتند، ولی برنامه«صف اول» برنامه‌ای روزانه است و اگرچه میزهای تخصصی این برنامه تلاش می‌کنند که کارهای کارشناسی را به نحو احسن انجام دهند، این برنامه با«نگاه یک» تفاوت‌های زیادی دارد و ما با توجه به اینکه باید این برنامه را روزانه تهیه کنیم فرصت کم‌تری در اختیار داریم. هماهنگی‌ها، دعوت از میهمانان و این موارد باعث می‌شود که برنامه خبرمحور و رویدادمحور شود و همین امر موجب می‌شود که ساختار و شکل برنامه تغییر کند و در نهایت، به دلیل زمان محدود ۵۴ دقیقه‌ای، روی دو یا سه محور می‌توان کار کرد و شکل برنامه تغییر می‌کند،

 - به نظر شما برنامه«صف اول» تا چه اندازه توانسته در خصوص مطالبه‌گری مردم از مسئولان خوب عمل کند؟

 برنامه«صف اول» فعلا" هدفش انتقال دستاوردهای نظام و اطلاع‌رسانی در این زمینه است. برای مطالبه‌گری مردم در این برنامه نیاز به طراحی و هدف‌گذاری دقیق داریم تا بتوانیم مطالبه‌گری مردم را مطرح و پی‌گیری کنیم و پاسخ مطالبه‌گری مردم در صورتی داده می‌شود که صراحت در برنامه‌ها باشد. برنامه«صف اول» الان فعلا" هدفش مطالبه‌گری نیست، ولی باید در آینده موضوع مطالبه‎گری را هم در این برنامه هدف‌گذاری و با این موضوع میهمان دعوت کنیم تا به نتیجه برسد.

- سوال‌هایی که شما از مسئولان و میهمانان برنامه می‌پرسید آیا از قبل برنامه‌ریزی شده‌است یا در حین مصاحبه شکل می‌گیرد کدام مورد را بیش‌تر می‌پسندید؟

 حتما" قبل از حضور میهمانان و مقامات، موضوعات و سوالات مطرح می‌شود، چون از قبل باید بدانیم که راجع به چه موضوعی باید از میهمان برنامه سواال بپرسیم. حتی میهمان برنامه هم باید بداند که در خصوص چه موضوعاتی باید پاسخگو باشد، چراکه هدف ما غافلگیر کردن میهمان برنامه نیست، ولی جزئیات پرسش را در اختیار میهمان قرار نمی‌دهیم.

 - آیا شده مسئول یا میهمانی تمایلی برای پاسخ دادن به سوالی نداشته باشد؟ یا از پرسشی دلخور و ناراحت شود؟

 بله، بعضا" برخی از مقامات دلخور می‌شوند، مثلا" یک مقام مسئول اقتصادی دوست نداشت که من راجع به قیمت ارز از وی سوال کنم، ولی من باید کار حرفه‌ای خودم را انجام می‌دادم، باید خواسته مردم را لحاظ می‌کردم. البته این موارد زیاد نیست.

 سامان محمدی، کارگردان برنامه«صف اول»:

اولویت ما در برنامه«صف اول» سلامت آنتن است

سامان محمدی، کارگردان تلویزیونی برنامه«صف اول» در گفت‌وگویی با خبرنگار روابط عمومی رسانه ملی با اشاره به اینکه این برنامه یک برنامه گفت‌وگومحور ویژه است، افزود: برنامه«صف اول» با سه دوربین دکوپاژ شده‌است، حضور میهمان، محور اصلی برنامه است، لذا ترکیب نیم دایره‌ای آرایه (دکور) موجب حرکت دوربین‌ها به شکل کمانی ( ARC)، موجب به دست آوردن نماهای مناسب در شات‌های مدیوم می‌شود و در نماهای باز نیز ارتباط میهمان و مجری با ترکیب حرکات دوربین به‌خوبی فضای مصاحبه را برای مخاطب مطلوب و دلنشین می‌سازد. در واقع دکوپاژ در جهت همسویی با محوریتی است که در این برنامه برای میهمان قائل است.

نشان شفافیت در آرایه (دکور)

این کارگردان تلویزیونی همچنین افزود: استفاده از شیشه‌ای که در پشت سر میهمان و مجری واقع شده به اصل شفافیت در گفت‌وگو اشاره دارد و به مخاطب یادآور می‌شود که اصل گفت‌وگو بر محور شفافیت پایدار است. مخاطب در این برنامه به عنوان ناظر و قاضی از قاب دوربین در نماهای تزئینی و لانگ که شامل حرکت‌های عرضی و طولی می‌شود به تفکر و اندیشه می‌پردازد تا در نهایت به نتیجه نهایی دست پیدا کند.

اصل بی طرفی

وی در باره حساسیت‌های این برنامه و تفاوت‌های آن با دیگر برنامه‌های زنده گفت: از آنجاکه در خبر تقریبا" تمام برنامه‌ها زنده هستند و کارگردانان مرکز پخش اخبار غالبا" با آنتن زنده سروکار دارند، اظهار داشت: تمام برنامه‌ها اعم از خبر، برنامه‌های گفت‌وگومحور، ارتباطات زنده و... دارای اهمیت و حساسیت هستند، لذا کارگردانی در برنامه‌های سیاسی به جهت اهمیت محتوا نباید دارای دکوپاژ پیچیده و فرم‌گرا باشد و مخاطب درگیر حرکات دوربین بشود و دوربین نباید از نقش یک ناظر تام خارج شود و باید اصل بی‌طرفی را در ارائه یک تصویر واقعی رعایت کند.

 هماهنگی و دقت؛ دو اصل همیشگی

محمدی با عنوان این مطلب که برنامه«صف اول» در جهت پاسخگویی مسئولان طراز اول کشور به دغدغه‌های مردم شکل گرفته، گفت: تا اینجا رسانه ملی در این برنامه به وظیفه خود عمل کرده‌است، ولی در ادامه این سازمان‌ها و وزارتحانه‌ها هستند که باید در جهت سوال‌ها و مشکلات مطرح شده برای رفع مشکلات به وظایف خود عمل کنند. کارگردان برنامه«صف اول» همچنین یادآورشد: به جهت هماهنگی‌های دقیق و پشتیبانی کامل از برنامه به‌ندرت شاهد رخدادها و اتفاقات پیش‌بینی نشده هستیم و در صورت بروز اشکال، اولویت ما سلامت آنتن است که تابه حال با مشکل خاصی برخورد نکرده‌ایم. وی در ادامه گفت: این برنامه محصول تلاش گروهی حرفه‌ای از تخصص‌های مختلف است که کار را برای گروه کارگردانی آسان‌تر می‌کند و اغلب میهمانان سختی کار ما را چالشی بودن می‌دانند.

همچنان در حال آموزش و یادگیری

این کارگردان رسانه ملی با تاکید بر اینکه رضایت در کارگردانی تابع شرایط و عوامل و امکانات است که هرکدام از این توابع تغییر بکند نتیجه می‌تواند دستخوش مشکل بشود، خاطر نشان کرد: در برنامه«صف اول» با توجه به امکانات و شرایط موجود تلاش کردیم بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاوریم که البته تلاش داریم هرروز کار را بهتر از گذشته به انجام برسانیم. وی در پایان این گفت‌وگو ضمن تشکر از زحمات مدیر شبکه خبر آقای آذرپندار و مدیر پخش شبکه خبر آقای قاسم نژاد گفت: هفده سال آست که در سازمان مشغول کار هستم و در همین رشته کارگردانی تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد‌ه‌ام و همچنان در حال آموزش و یادگیری هستم.

گفت‌وگو با شیوا شریعتی، دبیر سی جی شبکه خبر:

دقت، جایگاه اول را در حرفه ما دارد

 شیوا شریعتی، دبیر سی جی شبکه خبر و برنامه«صف اول» در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی سازمان صداوسیما در خصوص اهمیت حرفه‌اش و تاثیر آن در برنامه‌های مهمی چون«صف اول» به تشریح فعالیت‌هایش در شبکه خبر پرداخت.

استفاده از تمام ظرفیت‌ها

دبیر بخش سی جی برنامه«صف اول» در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه همکاران بخش سی جی تمام سعی خود را می‌کنند تا با دقت کافی کار خود را انجام دهند به تشریح نوع فعالیت این بخش پرداخت و گفت: همه شبکه‌های تلویزیونی خبری از تمام ظرفیت‌های خود اعم از تصویر، گرافیک، صدا و زیرنویس برای انتقال بهتر و کامل‌تر پیام به مخاطبان استفاده می‌کنند که در حوزه رسانه، به آن چند رسانه‌ای (مالتی مدیا) گفته می‌شود و در واقع این رسانه‌ها سعی می‌کنند به طور هم‌زمان و با کمک ابزارهایی که ذکر شد اطلاع‌رسانی دقیق تری از پوشش یک رویداد خبری داشته‌باشند. وی در همین باره افزود: طبیعتا شبکه خبر هم از این قضیه مستثنا نبوده و سعی کرده از تمام این ظرفیت‌ها درست و بجا استفاده کند. یکی از این ابزارها کرال و زیرنویس است و وظیفه اصلی دبیر سی جی به کارگیری استفاده درست و به‌موقع از زیرنویس برای کامل کردن روند اطلاع‌رسانی در خبر و گفت‌وگوهای خبری است.

دبیر سی جی برنامه«صف اول» همچنین گفت: در برنامه« صف اول» دبیران سی جی وظیفه دارند درطول برنامه علاوه براینکه موضوع مورد بحث و گغت‌وگو را به مخاطبان به صورت زیرنویس اعلام کنند، عنوان میهمانان حضوری و احیانا" تلفنی، اسم، مکان و همین‌طور زنده بودن برنامه را در قالب فرم‌های مشخص شده به نمایش بگذارند. استفاده درست و به‌موقع هریک از زیرنویس‌ها می تواند در فرآیند اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مخاطبان نقش بسزایی داشته‌باشد. وی با تاکید بر اینکه دقت در بخش سی جی اهمیت ویژه دارد، خاطرنشان کرد: همکاران بخش سی جی تمام سعی خود را می‌کنند تا با دقت کافی کار را به انجام برسانند، ولی در صورت بروز خطا و اشتباه بلافاصله آن را اصلاح می‌کنند و زیرنویس مورد نظر را مجددا" روی آنتن شبکه خبر می‌فرستند.

 ظرفیت‌های خوب برای پاسخگویی مسئولان

دبیر سی جی شبکه خبر با عنوان این مطلب که برنامه«صف اول» ظرفیت‌های خوبی برای پاسخگویی مسئولان طراز اول کشور دارد، گفت: به نظرم این برنامه فرصتی مناسب برای بیان دیدگاه‌ها و عملکرد مسئولان کشوری در قاب تلویزیون است و در واقع مبنای شکل‌گیری برنامه«صف اول» از ابتدا هم اینگونه بود که اعضای دولت و مدیران ارشد دستگاه‌ها حدود ۵۵ دقیقه آنتن را در اختیار داشته باشند و به بیان عملکرد دستگاه تابعه خود بپردازند. شیوا شریعتی در همین زمینه گفت: به نظرم برنامه«صف اول» مطابق وظیفه‌ای که به آن محول شده تا اینجای کار درست عمل کرده‌است، اما باید به این موضوع هم توجه داشت که زمانی می‌توان انتظار رفع برخی از ضعف‌ها را در دستگاه‌های مسئول داشت که در کنار بیان نقاط مثبت، از ظرفیت نقدهای منصفانه و پیشنهادها و نظرهای مردمی نیز در این برنامه استفاده شود.

مشتاق برای ادامه فعالیت

دبیر بخش سی جی شبکه خبر معاونت سیاسی سازمان با عنوان اینکه از کار و فعالیت در بخش سی جی شبکه خبر بسیار راضی است و با اشتیاق تمام به فعالیتش ادامه می‌دهد، افزود: من دارای مدرک تحصیلی کارشناسی تدوین و فوق دیپلم گرافیک هستم و از سال ۸۵ در سازمان صداوسیما مشغول به کار شده‌ام و از ابتدای سال ۸۶ به واحد تفسیر شبکه خبر منتقل شدم و در سال ۹۴ در واحد تهیه‌کنندگی خبر ادامه فعالیت دادم واز روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ هم به عنوان دبیر سی جی ( گرافیک) در بخش خبر کارم را شروع کرده‌ام. دبیرسی جی شبکه خبر و برنامه «صف اول» در باره زمان کاری‌اش در شبکه خبر گفت: فعالیت ما در این بخش بصورت شیفتی است و از ساعت ۶:00 صبح تا ساعت ۱۵:00 و از ساعت ۱۵:00 تا ۲۴:00 و امکان اینکه چند روز پشت سرهم یک نفر در ساعتی که سلام خبرنگار روی آنتن می‌رود شیفت باشد بسیار زیاد است.

 

 

امتیاز شما