امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

روایت زندگی نگارگر قرآنی در «ایران» پرس تی‌وی

مشاهده ۳۵۴
۱۴۰۱/۱۰/۰۵- ۱۲:۳۸

برنامه «ایران» شبکه پرس تی‌وی نگاهی دارد به شهر اهر و زندگی سهم‌الدین زمانی، نگارگر قرآنی.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، گزارشگران برنامه «ایران» به معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرستان اهر و تبیین زندگینامه سهم‌الدین زمانی نگارگر قرآنی فقید می‌پردازند. اهر یکی از شهرهای مهم استان آذربایجان شرقی است و به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر منطقه ارسباران شناخته می‌شود.اهر کمتر از دیدگاه گردشگری مورد توجه قرار گرفته‌است اما اماکن تاریخی از جمله آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری، خانه تاریخی قاسم خان اهری، بازار اهر و خانه بشیر آمر از جمله جاذبه‌های تاریخی این شهر به‌شمار می‌روند. حسین مکری گزارشگر بخش دوم برنامه نگاهی دارد به زندگی سهم‌الدین سهامی نگارگر بزرگ قرآنی. سهم‌الدین زمانی خالق نخستین قرآن مصور در جهان بود. زمانی از آن دست هنرمندانی بود که سراسر عمر خود را وقف هنرش کرد؛ آن هم هنری که با کلام نورانی خداوند؛ قرآن کریم عجین و قرین بود و می‌توان آن را هنر قرآنی اطلاق کرد.سهامی در حالی در سن ۷۴ سالگی درگذشت که ۴۸ سال از عمر پربار خود را وقف نقاشی سوره‌های قرآن مجید کرده و بدین ترتیب؛ به نخستین هنرمند نقاشی تبدیل شده بود که توانسته قرآنی مصور خلق کند.

برنامه «ایران» دوشنبه ساعت 17 به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز سه شنبه ساعت 14:00، چهارشنبه ساعت 19:00، پنج شنبه ساعت 10:00 و جمعه ساعت 07:00 روی آنتن می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به لینکhttps://www.presstv.ir/Section/15015 برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی‌وی مشاهده کنند.

امتیاز شما