امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارگردان «مثل پدر» با موضوع سردار سلیمانی:
کارگردان «مثل پدر» با موضوع سردار سلیمانی:

هنگام ساخت برنامه در پشت صحنه اشک می ریختیم

مشاهده ۲۸۱
۱۴۰۱/۱۰/۱۱- ۱۴:۲۳
تعداد بازدید:281

کارگردان ویژه برنامه «مثل پدر» که این شب ها با موضوع پدرانه‌های سردار سلیمانی روی آنتن شبکه دو سیماست، می‌گوید که تلاش کرده اند فضای خشک را در برنامه بشکنند و کاملا بی تکلف و خودمانی برنامه را اجرا کنند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این برنامه ساز تاکید می‌کند که «مثل پدر» شخصیت حاج قاسم را دور از دسترس نشان نداد بلکه تلاش کرد ایشان را همان طور که بودند به مخاطب و خصوصا نسل جوان معرفی کند.

بر این اساس برنامه فضای حسی بالایی دارد و همه روایت ها کاملا واقعی و با خلوص ۱۰۰ درصدی تعریف می‌شوند.

مصطفی هیودی، کارگردان و تهیه کننده «مثل پدر» در گفت‌وگویی با ایسنا  درباره خط اصلی این ویژه برنامه بیان کرد: «مثل پدر» روایت فرزندان شهید و مدافعان حرمی است که با حاج قاسم سلیمانی خاطره ای مشترک داشتند و حاج قاسم مرتب به آنها سر می زد و پیگیر حالشان بود. فرزندان شهدایی که اکثراً یک ساله و دو ساله بودند که پدرشان را از دست دادند و واقعا حس پدر داشتن را هیچگاه درک نکردند. ارتباط صمیمی ای که حاج قاسم با آنها داشت، باعث شد وقتی خبر شهادت ایشان را شنیدند انگار دوباره پدرشان را از دست دادند.

او ادامه داد: با وجود اینکه حاج قاسم مشغله‌های زیادی داشتند و یک فرمانده پرقدرت بودند، ولی برای فرزندان شهدا وقت می‌گذاشتند و برای آنها مثل پدر بودند. برنامه ما فضای گریه هم زیاد دارد و به نوعی بخش حسی اش واقعا بالاست.

روایت های جالب از حاج قاسم

این برنامه ساز در همین زمینه خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در برنامه «مثل پدر» حائز اهمیت است، اینکه حاج قاسم در بخشی از وصیت نامه اش اینگونه قید کرده که دوست دارم هنگام تشییع پیکرم فرزندان شهدا زیر تابوتم را بگیرند و همیشه هم به آنها می‌گفت دعا کنید شهید شوم و مواجهه این افراد با خواسته‌های حاج قاسم واقعا جذاب است؛ چون آنها می‌گویند نه ما هیچ وقت دعا نمی‌کردیم و دوست نداشتیم این اتفاق برای حاج قاسم بیفتد و دوباره بی پدر شویم. این برنامه در ۱۳ قسمت تهیه شده و خانم افشاریان اجرای برنامه را بر عهده دارند که خودش فرزند شهید است و این حس همذات پنداری که میان مهمانان و مجری وجود دارد به نظرم تجربه جالبی است. تاکنون بیش از پنج قسمت از برنامه از شبکه دو سیما پخش شده است.

چطور شخصیت حاج قاسم را دور از دست نکنیم؟

هیودی سپس در پاسخ به اینکه چگونه می توان به شخصیت هایی چون حاج قاسم به گونه ای پرداخت تا بیشتر برای جوانان شناسانده شوند و دور از دست نباشند؟ خاطرنشان کرد: دقیقا نکته برنامه ما همین پرهیز از دور از دست بودن شخصیت حاج قاسم برای جوانان است.‌ ایشان در عین حال که صلابت داشتند و از فرماندهان شجاع بودند اما در عین حال کاملا احساسی بودند و می دانستند با یک فرزند خردسال چطور باید رفتار کنند و یا به طور مثال وقتی فرزندان شهدا در بیمارستان بستری می‌شدند تا عمل جراحی انجام بدهند، حاج قاسم به بیمارستان می رفت و جای پدرشان را پر می‌کرد و یا در خواستگاری‌هایشان شرکت می‌کرد.

وی اضافه کرد: به نظرم برای نسل جوان فهمیدن همین حالت های ایشان که این شخصیت در کارهای روزمره چقدر خلوص نیت داشت، کافی است. درواقع رفتارهایی از حاج قاسم در برنامه نشان داده می‌شود که واقعا ما هم برخی از این ویژگی‌ها را نمی دانستیم؛ بنابراین به نظرم دیدن تمام این حس ها برای مخاطب جالب است. به عنوان مثال می‌گویند حاج قاسمی‌که فرمانده است چنین رفتار می‌کند و حواسش به ریزترین مسائل است، پس فکر می‌کنم دیدن این تصاویر برای مخاطب جذاب است.

تهیه کننده «مثل پدر» در همین زمینه تصریح کرد: حاج قاسم قهرمانی است که دور از دست نیست و همین مسئله در برنامه ما بُلد شد. حاج قاسم آدم فراجناحی بود و اینطور نبود کسی که به عنوان مثال حجابش با بقیه فرق دارد را رد کند یا به گونه دیگری با او رفتار کند. به نظرم تمام این تصاویر و رفتارها همه جاذبه است. حاج قاسم برای همه جذب داشت.

آدم های عصا قورت داده نداشتیم

این برنامه ساز در واکنش به این جمله که اغلب برنامه‌های مناسبتی تلویزیون در اجرا خشک و جدی هستند، در برنامه «مثل پدر» چقدر سعی شد از این قالب تکراری پرهیز شود؟ چنین گفت: فضای گفت و گوهای برنامه کاملاً خودمانی و به دور از تکلف است. اگر بخواهم از اثرگذاری خاطرات پشت صحنه برایتان بگویم باید به این نکته اشاره کنم که کاملاً از فضاها و اجراهای خشک دور بودیم. 

مصطفی هیودی در پایان تاکید کرد: خاطرات حاج قاسم به گونه ای در برنامه روایت می‌شد که برخی عوامل پشت صحنه از شنیدن روایت‌ها واقعاً اشکشان جاری می‌شد و اصلا با خود نمی‌گفتند یک کار سفارشی انجام می‌دهیم و آدم های عصا قورت داده بیایند و یکسری حرف‌های شعاری بزنند. هرکسی هم خواست در برنامه شعاری حرف بزند ما فضا را شکاندیم و گفتیم خودمانی باشیم.

به گزارش ایسنا، برنامه «مثل پدر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی هیودی و نویسندگی فاطمه افقه با مشارکت گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو سیما در ۱۳ قسمت در مکتب حاج قاسم سلیمانی تهیه شده است و هر شب ساعت ۲۲ پخش می‌شود.

امتیاز شما