امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

جدی گرفتن تشکل های قرآنی در رسانه ملی

مشاهده ۱۲۶۳
۱۴۰۱/۱۰/۱۷- ۱۳:۱۲

روز چهارشنبه 13 دی جلسه ای در کمیسیون فراکسیون قرآن، عترت و نماز میزبان رئیس سازمان صداوسیما و محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و دوستان صدا و سیما بودیم ،مباحث مفیدی در آن مطرح شد. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی وارد کردن قرآن در جامعه و چشاندن حلاوت آن به کام مخاطبان است. در این جهت، رسانه ملی می‌تواند با تولید برنامه‌هایی با محوریت علوم اسلامی و قرآنی نقش خود را ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، صداوسیما به عنوان رسانه ای فراگیر و ملی تاکنون با تولید مجموعه‌های تلویزیونی و ساخت برنامه‌ها و برگزاری نشست‌ها و ویژه‌برنامه‌های مذهبی و گفت‌وگوهای تخصصی به خصوص در ماه مبارک رمضان و سایر مناسبت‌های دینی گام‌های مؤثری برداشته اما بایستی در این مسیر بیشتر تلاش کند و مخاطبان را از اقیانوس بیکران قرآن سیراب کند. این موضوع را هم نباید فراموش کرد که برخی از شبکه‌های صداوسیما مانند شبکه قرآن و معارف ، رادیو قرآن علاوه بر اهتمام ویژه به موضوعات قرآنی، به‌ شکل تخصصی موضوعات مرتبط با کتاب الهی را مد نظر قرار داده و در قالب مسابقات و گفت‌وگو، برنامه‌های فاخر و ماندگاری تولید کرده‌اند که به حمدالله با استقبال مخاطبان روبه‌رو بوده است.

فراکسیون قرآن، عترت و نماز برای گنجاندن این مباحث در برنامه هفتم توسعه کشور تلاش زیادی کرده است. برای مثال یکی از کارهایی که در کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی پی‌گیری شده و جای خالی آن کاملا حس می‌شد، ورود مباحث قرآنی در برنامه هفتم است ،چرا که پیش از این، این موضوع در شش برنامه قبلی جایگاهی نداشت و حالا قرار است با همراهی شورای عالی انقلاب فرهنگی این اتفاق رقم بخورد. صداوسیما باید در کنار دیگر دستگاه‌های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش، مفاهیم و معانی بلند قرآنی را در سایر شبکه‌ها و لابه‌لای برنامه‌ها و تولیدات خود بگنجاند و ما در کمیسیون نیز امیدواریم در یک چشم‌انداز کلی با در نظر گرفتن اعتباراتی برای این مهم به تکالیف و اهداف تعیین شده برسیم.

امسال در زمینه بودجه‌های قرآنی بازنگری‌هایی انجام داده ایم و طبق صحبت با رییس جمهور، همه دستگاه‌ها باید خود را مکلف به ترویج فرهنگ قرآنی بدانند. صدا و سیما نیز به عنوان یک دانشگاه تأثیرگذار می‌تواند بازوی قوی‌ای در نشر فرهنگ قرآنی باشد. یکی از موضوعاتی که در جهت تحقق این هدف در دستور کار مجلس قرار دارد راه‌اندازی نهضت ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی است و برای پیمودن هرچه بهتر این مسیر به کمک صداوسیما نیاز داریم.

فرهاد بشیری

 

 

 

امتیاز شما