امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
عوامل تولید مستند آرمان عزیز از مراحل تولید مستند گفتند؛
عوامل تولید مستند آرمان عزیز از مراحل تولید مستند گفتند؛

ساخت این مستند کاری دلی بود

مشاهده ۹۷۹
۱۴۰۱/۱۰/۱۷- ۱۳:۱۶
تعداد بازدید:979

روز سه‎ شنبه مصادف با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مستندی درباره شهید مدافع امنیت، آرمان علی‎وردی با نام آرمان عزیز از شبکه پنج سیما پخش شد. دست اندرکاران این مستند به سراغ اعضای خانواده شهید علی‎وردی و دوستان وی رفتند و بر این اساس، مستندی روایی و گفت‌وگو محور تولید کردند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پخش این اثر از شبکه پنج، بازتاب گسترده‎ای در فضای رسانه‎ای، شبکه‌های اجتماعی و همچنین بین مردم داشت. همین بازخوردها باعث شد تا خبرنگار ما به سراغ عوامل تولید این مستند برود و با آن‌ها گفت‌وگو کند.

از آنجاکه اعضای گروه سازنده این مستند قصد نداشتند فعالیت عاشقانه و به قول خودشان «دلی» خود را در بوق و کرنا کنند. پس از تماس و پیگیری‌های متعدد و ضمن غافل‌گیری از باز خورد کار تولیدی‌شان سرانجام در محل ایستگاه صلواتی در میدان ولیعصر که به مناسبت سالگرد گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار دل‎ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و در فضایی معنوی حاضر به انجام دادن این گفت‌وگو شدند.

اهمیت ثبت وقایع

در ابتدا محمدجواد مردی، جوان 25 ساله‎ای که تهیه‌کننده این اثر بود، گفت: واقعه شهادت مظلومانه آرمان علی‎وردی و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص این شهید عزیز و فرمایش‌های ایشان در خصوص جهاد تبیین، باعث شد با توجه به دوستی با واسطه‎ و دورادوری که با آن شهید بزرگوار داشتیم وارد فضای ساخت این اثر مستند شویم.

تهیه‌کننده مستند«آرمان عزیز» درباره طرح اولیه تولید و پخش این مستند به خبرنگار ما گفت: این اولین کار مستند من بود. هنگامی‌که خبر شهادت آرمان علی‎وردی رسید به واسطه تخصص رسانه‎ای که داشتم و با توصیه حجت‎الاسلام میرهاشم حسینی، استاد شهید علی‎وردی که متولی حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی و همچنین حوزه علمیه حق‌شناس هستند تصمیم به ساخت این مستند در بازه زمانی کوتاه و حداکثر تا چهلم شهید علی‎وردی گرفتیم.

وی افزود: نکته ‎ای که در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است ثبت این لحظات است. به هرحال ممکن بود کسی به فکر ثبت کردن لحظات معراج و مراسم تشییع این شهید بزرگوار نمی‌افتاد. در نتیجه با توجه به توصیه متولی حوزه علمیه آیت‎الله مجتهدی و به واسطه دوستی که با آن شهید داشتم تصیم به ساخت این مستند گرفتیم.

حمایتی از ما صورت نگرفت

این تهیه‎کننده ادامه داد: نکته درخور توجه در ساخت این مستند این است که هیچ گونه حمایت مالی وجود نداشت و تمام کارهای تولید این مستند را خودمان انجام دادیم و حتی هنوز برخی از هزینه‌ها به صورت کامل پرداخت نشده‌است. ما برای ساخت این اثر از چندین دوربین استفاده کردیم و تلاش زیادی صرف گرفتن گفت‌وگو با اعضای خانواده و دوستان این شهید بزرگوار کردیم که خوراک بسیار مناسبی را برای انجام دادن کاری بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر در اختیارمان قرار داده و باید اذعان کنم به همین اندازه هم مسئولیت سنگین‌تری را بر دوش خود احساس می‌کنیم اما از ساخت این اثر با وجود همه مشکلات و سختی‌ها پس از پخش اثر خروجی خوبی گرفتیم.

در واقع با اینکه حمایتی از ما صورت نگرفت، تصمیم به ساخت آن گرفتیم. این مستند کاری دلی بود و همین نکته اهمیت دارد. این مستند مصاحبه‌محور است و خوشبختانه توانستیم آن‌ را به شکلی مناسب تولید کنیم.

استقبال کم نظیر

مردی درباره استقبال از این مستند گفت: استقبالی که از این مستند شد کم نظیر بود. هنگامی‌که تیزر آن تولید شد، بخش کوچکی از آن را در فضای مجازی منتشر کردیم. نکته جالب اینجاست که بازدید از صفحه شخصی من کم است، اما هنگامی‌که پوستر و تیزر این مستند را به اشتراک گذاشتم بالای هزار نفر آن را دیدند و از آن استقبال کردند. همچنین شبکه استانی قم و شبکه افق در تماسی اعلام کردند مایل هستند این مستند را پخش کنند که البته انجام دادن این کار نیازمند پیگیری خودمان است.

وی اضافه کرد: با توجه به استقبال مخاطبان ما برای ساخت مستند«آرمان عزیز »2 اعلام آمادگی کردیم، زیرا در شروع کار، مستند فقط از شبکه‌های استانی پخش شد، اما بعد با توجه به استقبال فراوان از این اثرمستند درخواست برای نمایش و پخش آن در سطح کشور مطرح شد.

این تهیه‌کننده افزود: متاسفانه به دلیل کمبود وقت و زمان کار پژوهشی برای ساخت این مستند به صورت جدی آن‌گونه که مورد نظر خودمان بود انجام نشد و فیلم‌نامه‎ای هم وجود نداشت. قصد داریم اگر ساخت قسمت دوم این مستند جدی شود با توجه به فیلم‌های بیش‌تری که از شهید علی‎وردی به دست ما رسیده این اصول را جدی‌تر دنبال کنیم و کار حرفه‎ای‌تری انجام دهیم.

مردی درباره نام این مستند گفت: مقام معظم رهبری در سخنانی که درباره این شهید بزرگوار گفتند ایشان را آرمان عزیز نامیدند. از همین رو تصمیم گرفتیم این مستند را آرمان عزیز بنامیم.

ساختیم تا مردم با شهید علی وردی آشنا شوند

دانیال همرنگ، کارگردان این مستند نیز، با بیان اینکه از ما حمایتی برای ساخت این مستند نشد، درباره ساخت این مستند گفت: ساختن این مستند کاری دلی بود و اصلا توجهی به اینکه قرار است از ما حمایت بشود یا نه اهمیتی نداشت. فقط دوست داشتیم این اثر ساخته شود تا مردم با شهید علی‌وردی آشنا شوند و بتوانیم بر روی آن‌ها اثر بگذاریم.

وی افزود: به نظر من این مستند اشکالات فنی زیادی داشت و می‎توانست خیلی بهتر از این ساخته شود، اما به دلیل اینکه قرار بود این کار تا مراسم چهلم این شهید بزرگوار ساخته شود چاره دیگری نبود. همچنین شرایط خانه شهید و دوستان وی هم از اهمیت بالایی برخودار است و نباید فراموش کرد چنین موقعیتی کار را تا چه حد سخت‎تر کرده‌بود.

کارگردان مستند«آرمان عزیز» ادامه داد: تعداد اعضای گروه سازنده این مستند کم بود و این، شرایط را برای تهیه این مستند سخت‌تر می‎کرد. همچنین قصد داشتیم تا از نحوه شهادت ایشان روایت کنیم، ولی بنا به دلایلی نتوانستیم این کار را انجام دهیم. شاید کیفیت مستند پایین‌تر از انتظارات مردم باشد، ولی نکته‎ای که در این میان وجود دارد، اثرگذاری این مستند بود که خدا را شکر از این جهت موفق بودیم.

همرنگ همچنین درباره ساخت قسمت دوم این مستند گفت: خیلی تلاش کردیم از افرادی که در گردان با این شهید بزرگوار بودند هم محتوایی تهیه کنیم و درباره شهید از زبان آن‌ها بشنویم، اما به دلیل مسائل امنیتی این اتفاق رخ نداد و در انجام  دادن آن ناکام ماندیم. با توجه به سن کم این شهید بزرگوار، روایت زندگی شخصی وی کار را تا حدودی برای ما سخت کرد و خیلی نتوانستیم بر روی چنین مسئله‎ای کار کنیم.

وی همچنین درباره استقبال مخاطبان از این مستند گفت: به نظرم استقبال از این مستند خوب بوده و دیده شده‌است. امیدوارم با ساخت اینگونه مستندها بتوانیم اثرگذار باشیم.

  امیرحسین عرفان خواجه خباز

 

امتیاز شما